Pagerank er død – Long live the King

Det er nu vel over et år siden at Google sidst opdaterede toolbar-pagerank – den synlige Pagerank med en score på mellem 0 og 10, du kan se på din side.

Og det var også sidste gang det skete.

Pagerank er definitivt dødt og du er bagud, hvis du fortsat benytter Pagerank som instrument til dit SEO-arbejde.

Men der er naturligvis alternativer til Pagerank og jeg har selv benyttet et andet værktøj siden starten af 2014 – nemlig Ahrefs.com.

Ahrefs.com er en linkcrawler, der viser dig hvilke links du og dine konkurrenter har. Jeg bruger det selv konsistent i mit SEO-arbejde for at finde ud af hvilke af konkurrenternes links, jeg kan gå ind at kopiere til min egen side.

Alle domæner har i Ahrefs.com en score: Ahrefs Domain Rank (jeg forkorter den ADR herfra). ADR er, ligesom Pagerank var og ligesom fx MozRank er i dag et tal, der fortæller dig ’hvor meget din side er værd’.

Tallet går mellem 0 og 100 og stiger eksponentielt som du kender det fra Pagerank. At have 40 i ADR er altså mange gange bedre end 30 – ikke blot 25 % mere.

I min verden er ADR det nye Pagerank.

adr

Brug det til domæneopkøb

Hvis du er typen der tjekker udløbne domæner til din eksterne SEO er Ahrefs.com og ADR et stærkt værktøj.

Smid det domæne du overvejer at købe ind og få en øjeblikkelig vurdering af, om det er noget værd. Afhængigt af hvor kræsen du er vil jeg anbefale aldrig at gå under 35 – og jeg kunne næppe selv finde på at rykke på noget, hvis ikke domænet havde en ADR på 40 eller derover.

Prioriter konkurrenters links

ADR som score er også brugbart, når du sidder og kigger konkurrenterne efter i sømmene.

Ville jeg op at ranke på ’billig revisor’ med JUF.dk (det vil jeg gerne 🙂 ) ville jeg søge efter netop det ord og finde de sider, der i forvejen rangerer på emnet.

Herefter ville jeg køre dem igennem Ahrefs.com og finde ud af hvilke indgående links, konkurrenterne havde. De bedste af dem ville jeg så se, om jeg på den ene eller anden måde kunne kopiere eller måske endda ændre til min egen siden i stedet.

Når du søger på et domæne med Ahrefs.com tager værktøjet automatisk de links, der på baggrund af bl.a. antal links på siden, ADR, nofollow el. Dofollow og andre parametre vurderes til at være mest værd. Du kan så selv vælge om du kun vil se de med højest ADR eller om du kun vil have dofollow-links vist.

adr links

Alternativer

Udover Ahrefs.com og ADR er det muligt at få et samlet tal for værdien af domænet ved hjælp af Moz.com (tidligere SEOMoz).

Det er mit indtryk at Moz.com på det skandinaviske marked er et underlegent værktøj sammenlignet med Ahrefs.com og det vil jeg derfor ikke bruge mere tid på.

Alexa Rank er den ’gamle’ måde at tjekke værdien af et domæne med. Udover ikke at være så opdateret længere er det igen et ringe værktøj på det skandinaviske marked.

Og Pagerank er med mere end et år gammel data i internetregi lidt af et forhistorisk klenodie.

The King is dead – long live the King 🙂

EDIT: Søren Skriver fra Billigtbredbåndguide.dk gør opmærksom på, at Majestic og Flowrank også er en mulighed. Jeg kender ikke meget til den, så du er velkommen til at skrive en kommentar og gøre mig klogere, hvis du gør.

4 responses to “Pagerank er død – Long live the King

  1. Synes at AHREFS fordel over majestic er at den fanger flere links hurtigere.. I forhold til opkøb af domæner synes jeg til gengæld at TF fra majestic giver et bedre billede af indgående links til domænet..

    PS: vil du ikke overveje at ændre fonten til noget mørkere? Det er lidt anstrengende at læse som det er nu 🙂

  2. Jeg synes (uden at jeg selvfølgelig kan huske nogle af de sider jeg kiggede på dengang) at ADR er for let at manipulere ift. trustflow (ligesom i øvrigt DA er).
    Jeppe kommer med et godt eksempel – og der er mange. Når jeg har kigget på en liste og filtreret efter ADR har jeg alligevel løbet den igennem i Majestic bagefter – så nu holder jeg mig kun til Majestic og sparer et step 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kontakt mig og boost din online markedsføring

Kan jeg hjælpe med noget? Brug kontaktformularen herunder – jeg vender hurtigt tilbage.