london bridge

4 oplagte RFQ-nicher, jeg selv har overvejet – klar til at blive taget!

At lave en “indhent 3 tilbud”-tjeneste – det fine ord er RFQ for engelske Request for Quotation – er en meget spændende måde, hvorpå du kan generere leads til en given tjeneste.

Forbrugeren vinder ved at få skabt overblik og ikke selv at skulle bruge tid på at indhente tilbud. Fordi der er konkurrence mellem budgiverne, får forbrugeren også ofte en ekstra god pris.

Og du giver en budgiver mulighed for at eksponere sin ydelse over for et på forhånd kvalificeret kundeemne, der er “klar til at svinge kreditkortet”. Det kan både du og en dygtig budgiver tjene rigtigt mange penge på.

Jeg er dedikeret til min egen RFQ-tjeneste JUF.dk. Her lader jeg brugerne indhente tilbud fra advokater og revisorer.

Jeg er, mens jeg har arbejdet på JUF.dk, stødt på flere andre ting, jeg godt kunne tænke mig at lave en RFQ-tjeneste i. Men fordi fokus er vejen frem får du dem her i stedet for. Jeg håber, du kan rykke på dem i stedet for!

P.S.: Jeg er involveret i en anden RFQ-tjeneste, der snart slår dørene op i et emne ikke langt fra JUF.dk. To virkeligt spændende personer er i front for dén tjeneste. Det glæder jeg mig til at fortælle mere om!

Hjemmesider / Logoer / SEO

Jeg kunne simpelthen ikke lade være.. :-)

Jeg kunne simpelthen ikke lade være.. :-)

Det her er ikke min idé – jeg tror snart 10 personer har spurgt mig, om det ikke kunne være en idé at lave den her. Og jeg har svaret jo til alle sammen. Men ingen af dem har rykket på det.

Laver du en RFQ på hjemmesider, logoer, SEO og lignende digitale ydelser opnår du flere fordele.

  1. Delvist at der typisk er plads til at give en god avance for en kunde.
  2. Og at behovet for websites og SEO ikke just falder i fremtiden.

Dine udfordringer er bl.a. internationale sites om 99designs og at du og leverandøren ikke kan undgå at blive koblet sammen til en person – leverer en person et dårligt stykke SEO-arbejde, vil det reflektere over på dig.

Jeg synes idéen er god. Den mangler bare en person til at eksekvere den.

Bedemænd

en samling blomster

Jeg indrømmer, at den her måske virker lidt “sjov”.

Men der er RIGTIGT mange penge i bedemænd. Og konkurrencen er slet ikke stor nok. Samtidigt med, at markedet er ganske uoverskueligt og præges af annoncer i avisen som det er nu.

Det her er dén, jeg ville gå i gang med, var jeg ikke i gang med JUF.dk og den kommende med 2 dygtige mennesker i fronten.

Du skal være klar på at overbevise en branche om en helt ny måde at annoncere på – men gør du det, kan du tjene uendeligt mange penge på det.

Jeg ser også gode relationer til JUF.dk, da jeg har advokater i mit netværk, der kan hjælpe med skiftet af et dødsbo. Kan du se en idé i at lave den her tjeneste, så skyd mig lige en mail på halfdan@juf.dk.

Niche inden for byggeri

et hus tegnet med åbent tag

3byggetilbud.dk, Henttilbud.dk, Byggestart.dk, Hentpriser.dk – der er mange tjenester, der kan hjælpe dig med at finde en håndværker til byggeri.

Men de har det til fælles, at de skyder bredt. De vil gerne have håndværkere inden for alt.

Hvis du er rigtigt fræk, laver du en nichebaseret tjeneste inden for for tagisolering, badeværelser eller garager. Fokuser på din niche og bliv rigtigt stor i den. Du kan tjene en god løn, nemt udvide og du har et meget værdifuldt asset, du kan sælge videre til en af de store senere.

Måske ikke for de 20 millioner Henttilbud.dk blev solgt for i 2011 – men mon ikke også mindre kan gøre det?

Jeg ved, at den samme nichebaserede tilgang i forhold til forsikring ikke duer – her skal du levere i stort antal for at få de store forsikringsselskaber i tale. Agera har tidligere brændt fingrene grusomt på forsikringer. Findforsikring.dk sidder tungt på det (og Rasmus Hallberg vil jeg nødig have som modstander på mit projekt!).

Rejsebureauer

london bridge

Vi bruger i Danmark rigtigt mange penge på at rejse. Vi har typisk en bestemt uge, vi skal rejse i.

Man kunne lave en tjeneste, hvor brugeren kunne indhente 3 tilbud på chartertur i uge 47, skiferie i uge 4 eller noget i den dur.

Du ved sikkert cirka hvilken type ferie, du gerne vil afsted på, og hvornår det skal ske – mere skal der ikke til for at skabe et interessant lead til et rejsebureau.

Rejsebranchen er GIGANTISK og bureauerne har plads til at betale en udmærket avance for en henvist kunde. Tænk lidt over det. Jeg synes, den er interessant.

Fokus er vejen til evig ungdom – i hvert fald succes

Hvilken branche du går ind i, ser jeg faktisk ikke som det vigtige. Jeg tog advokater, fordi jeg studerer jura, og revisorer, fordi advokater og revisorer ofte krydser ind over hinanden.

Jeg kunne lige så godt have valgt bedemænd, rejsebureauer eller tagmalere.

Det vigtige er blot fokus. Der er mange udfordringer forbundet med at drive en RFQ – du sælger en vare med særdeles kort holdbarhedsdato, og det er langt fra alle udbydere af en given tjeneste (fx at skrive et skøde, at udarbejde en årsrapport eller noget tredje), der er i stand til at “sælge sig selv per telefon”. Sidste er en af mine store udfordringer på JUF.dk lige nu.

Jeg tror vi vil se flere “indhent 3 tilbud”-tjenester i 2014. Det er en spændende måde at generere leads på, du kan som budgiver få uendeligt mange kunder og vælger du den rigtige branche er der meget spændende muligheder i forhold til opskalering og opsalg til dit eksisterende netværk. Her glæder jeg mig især til at vise, hvad jeg har planer om med JUF.dk.

Har du andre forslag? Skyd lige en kommentar af herunder eller skriv en mail til halfdan@juf.dk. Har du en god idé og bor du i København er jeg klar til at snuppe en burger anytime. :-)