4 oplagte RFQ-nicher, jeg selv har overvejet – klar til at blive taget!

london bridge

At lave en “indhent 3 tilbud”-tjeneste – det fine ord er RFQ for engelske Request for Quotation – er en meget spændende måde, hvorpå du kan generere leads til en given tjeneste.

Forbrugeren vinder ved at få skabt overblik og ikke selv at skulle bruge tid på at indhente tilbud. Fordi der er konkurrence mellem budgiverne, får forbrugeren også ofte en ekstra god pris.

Og du giver en budgiver mulighed for at eksponere sin ydelse over for et på forhånd kvalificeret kundeemne, der er “klar til at svinge kreditkortet”. Det kan både du og en dygtig budgiver tjene rigtigt mange penge på.

Jeg er dedikeret til min egen RFQ-tjeneste JUF.dk. Her lader jeg brugerne indhente tilbud fra advokater og revisorer.

Jeg er, mens jeg har arbejdet på JUF.dk, stødt på flere andre ting, jeg godt kunne tænke mig at lave en RFQ-tjeneste i. Men fordi fokus er vejen frem får du dem her i stedet for. Jeg håber, du kan rykke på dem i stedet for!

P.S.: Jeg er involveret i en anden RFQ-tjeneste, der snart slår dørene op i et emne ikke langt fra JUF.dk. To virkeligt spændende personer er i front for dén tjeneste. Det glæder jeg mig til at fortælle mere om!

Hjemmesider / Logoer / SEO

Jeg kunne simpelthen ikke lade være.. :-)

Jeg kunne simpelthen ikke lade være.. :-)

Det her er ikke min idé – jeg tror snart 10 personer har spurgt mig, om det ikke kunne være en idé at lave den her. Og jeg har svaret jo til alle sammen. Men ingen af dem har rykket på det.

Laver du en RFQ på hjemmesider, logoer, SEO og lignende digitale ydelser opnår du flere fordele.

  1. Delvist at der typisk er plads til at give en god avance for en kunde.
  2. Og at behovet for websites og SEO ikke just falder i fremtiden.

Dine udfordringer er bl.a. internationale sites om 99designs og at du og leverandøren ikke kan undgå at blive koblet sammen til en person – leverer en person et dårligt stykke SEO-arbejde, vil det reflektere over på dig.

Jeg synes idéen er god. Den mangler bare en person til at eksekvere den.

Bedemænd

en samling blomster

Jeg indrømmer, at den her måske virker lidt “sjov”.

Men der er RIGTIGT mange penge i bedemænd. Og konkurrencen er slet ikke stor nok. Samtidigt med, at markedet er ganske uoverskueligt og præges af annoncer i avisen som det er nu.

Det her er dén, jeg ville gå i gang med, var jeg ikke i gang med JUF.dk og den kommende med 2 dygtige mennesker i fronten.

Du skal være klar på at overbevise en branche om en helt ny måde at annoncere på – men gør du det, kan du tjene uendeligt mange penge på det.

Jeg ser også gode relationer til JUF.dk, da jeg har advokater i mit netværk, der kan hjælpe med skiftet af et dødsbo. Kan du se en idé i at lave den her tjeneste, så skyd mig lige en mail på halfdan@juf.dk.

Niche inden for byggeri

et hus tegnet med åbent tag

3byggetilbud.dk, Henttilbud.dk, Byggestart.dk, Hentpriser.dk – der er mange tjenester, der kan hjælpe dig med at finde en håndværker til byggeri.

Men de har det til fælles, at de skyder bredt. De vil gerne have håndværkere inden for alt.

Hvis du er rigtigt fræk, laver du en nichebaseret tjeneste inden for for tagisolering, badeværelser eller garager. Fokuser på din niche og bliv rigtigt stor i den. Du kan tjene en god løn, nemt udvide og du har et meget værdifuldt asset, du kan sælge videre til en af de store senere.

Måske ikke for de 20 millioner Henttilbud.dk blev solgt for i 2011 – men mon ikke også mindre kan gøre det?

Jeg ved, at den samme nichebaserede tilgang i forhold til forsikring ikke duer – her skal du levere i stort antal for at få de store forsikringsselskaber i tale. Agera har tidligere brændt fingrene grusomt på forsikringer. Findforsikring.dk sidder tungt på det (og Rasmus Hallberg vil jeg nødig have som modstander på mit projekt!).

Rejsebureauer

london bridge

Vi bruger i Danmark rigtigt mange penge på at rejse. Vi har typisk en bestemt uge, vi skal rejse i.

Man kunne lave en tjeneste, hvor brugeren kunne indhente 3 tilbud på chartertur i uge 47, skiferie i uge 4 eller noget i den dur.

Du ved sikkert cirka hvilken type ferie, du gerne vil afsted på, og hvornår det skal ske – mere skal der ikke til for at skabe et interessant lead til et rejsebureau.

Rejsebranchen er GIGANTISK og bureauerne har plads til at betale en udmærket avance for en henvist kunde. Tænk lidt over det. Jeg synes, den er interessant.

Fokus er vejen til evig ungdom – i hvert fald succes

Hvilken branche du går ind i, ser jeg faktisk ikke som det vigtige. Jeg tog advokater, fordi jeg studerer jura, og revisorer, fordi advokater og revisorer ofte krydser ind over hinanden.

Jeg kunne lige så godt have valgt bedemænd, rejsebureauer eller tagmalere.

Det vigtige er blot fokus. Der er mange udfordringer forbundet med at drive en RFQ – du sælger en vare med særdeles kort holdbarhedsdato, og det er langt fra alle udbydere af en given tjeneste (fx at skrive et skøde, at udarbejde en årsrapport eller noget tredje), der er i stand til at “sælge sig selv per telefon”. Sidste er en af mine store udfordringer på JUF.dk lige nu.

Jeg tror vi vil se flere “indhent 3 tilbud”-tjenester i 2014. Det er en spændende måde at generere leads på, du kan som budgiver få uendeligt mange kunder og vælger du den rigtige branche er der meget spændende muligheder i forhold til opskalering og opsalg til dit eksisterende netværk. Her glæder jeg mig især til at vise, hvad jeg har planer om med JUF.dk.

Har du andre forslag? Skyd lige en kommentar af herunder eller skriv en mail til halfdan@juf.dk. Har du en god idé og bor du i København er jeg klar til at snuppe en burger anytime. :-)

Jeg er 21, bor i København og er stifter af JUF.dk ApS. JUF genererer leads til danske advokater og revisorer. Og så synes jeg iværksættere er de sejeste mennesker i verden.

12 Comments

  1. Emil Blücher

    Ift. bedemænd er jeg tilbøjelig til at give dig ret – men det kræver en enorm volumen. Skal den RFQ give mening, kræver det nemlig at man får koblet rigtig mange bedemænd op. Det nytter ikke noget at man søger en bedemand i Køge, og så blot får et enkelt tilbud. På den anden side er der et kæmpe stor potentiale.

    Byggeri-niche giver også rigtig god mening. Håndværkerne leverer sjældent godt indhold, og har kun fokus på SEO som direkte kan omsættes til opgaver her-og-nu, hvilket giver et godt grundlag for at skabe noget godt content. Jeg tror dog sagtens at den nichebaserede tankegang kan gå ift. forsikringer – men det kræver at man skaber et site, hvor man kan mere end blot indhente tilbud. Bilforsikringssitet comparo.dk synes jeg gør det meget godt, og jeg tænker da også at de skal få succes med deres koncept.

    Rejsebranchen er jeg sgu ikke nok inde i, til at vide om det er klogt eller ej at kaste sig ud i. En ting tror jeg dog på at vi kommer til at se fremover, nemlig et boom i antallet af danske RFQ’er. Mange vil dø hurtigt, men der skal bestemt nok kommer nogle gode nogle ud af det. I så fald tror jeg godt at du kan tage en stor del af æren, for at unge iværksættere vælger at gå i den retning ;)

  2. Martin

    En tilføjelse kunne være flyttebranchen, der er ret god volume, gode priser & så er det vidst lidt et kræmmermarked de RFQ tjenester der findes pt ;)

  3. Mads Grønlund

    Hej Halfdan

    Spændende indlæg. Fortsat stort cadeau for, at du aldrig er nærig med dine idéer og din viden.

    Det eneste problem med RFQ-tjenester er, for mig personligt, at det virker så omstændigt at komme i gang med. Det er en møg dårlig undskyldning, men jeg vil nu alligevel holde mig fast på, at jeg stadig er voldsomt ny til bare affiliate, som trods alt er mere småt og personligt – eller det kan det i al fald være.

    Så jeg tror lige, at jeg fortsætter en stund endnu med affiliate, og gør mig endnu flere gode erfaringer (jeg lærer jo trods alt hele tiden), og så vil jeg lade de mere garvede eller arbejdsomme hoveder give den gas med RFQ’er :-).

    Men det kunne sagtens gå hen og blive det nye, spændende projekt for mig en dag.

    God læsning!

    Mads

  4. Lars Skjoldby

    Det er nogle rigtig spændende forslag du kommer med Halfdan. Men bedemænd…Uha… Det vil kræve et stort indgående kendskab til branchen, for klienterne er ekstrem sårbare, og der er kun én chance for at gøre dette sidste farvel til et godt farvel.

    Jeg mistede min mor i sommers. I en tre ugers periode før hendes død, vidste vi godt hvor det bar hen. Derfor havde vi god tid til at undersøge forskellige muligheder. Vi valgte til sidst en online bestilling hos en af de støste bedemandskæder i Danmark. Vi blev fristet af at der var helt op til 60% at spare.

    Desværre viste det sig at være en rigtig dårlig oplevelse fra start til slut. Besparelsen var ikke nævneværdig og der skete så mange fejl dels pga. dårlig og mangelfuld rådgivning og dels fordi vi i Danmark slet ikke er klar til at digitalisere den process – hverken hos bedemændene eller i det offentlige.

    Dog er også en anden ting som skal overvejes kraftigt. Hvis efterladte skal omkring en RFQ tjeneste vil man være nødsaget til at “interviewe” efterladte to gange, først af RFQ tjensten og sidenhen af bedemanden. Det er en hårfin balance hvis man skal undgå at det skaber utryghed.
    Alternativt skal RFQ tjenesten helt overtage kontakten til efterladte, men så fratager du bedemanden deres store indtjeningsmulighed.

  5. Tobias Ehlig

    Hej Halfdan,

    Fedt at du deler dine konkrete idéer. “Deler ud af guldkorn” er jo efterhånden blevet dit mellemnavn.

    Spændende at høre, om der rent faktisk er nogen der rykker på de her idéer.

    Har du hørt om nogen af dem er blevet taget til alvorlig overvejelse?

  6. Kalle Gjetting

    Gode idéer! Selv har jeg i et godt stykke tid gået med en idé om at skabe noget lignende ift. til kørekort – det virker som en branche, hvor det er svært for alvor at skabe sig et overblik.

    Men som der også var nogle, der skrev tidligere virker det bare så svært at komme ordentligt i gang med en RFQ-side – det kræver jo alligevel en vis kvantitet :)

  7. Niklas Bojsen

    Der er ingen tvivl om, at disse koncepter ligesom JUF.dk, hvor man kan få 3 tilbud er super gode, og der findes jo flere eksempler rundt omkring på den type af sider. Dog skal man heller ikke glemme de øvrige formidlingssider, som ikke kun laver 3-tilbud. Der er nemlig også andre typer af formidlingssider, som også kan gøre en super god forretning. Her er et eksempel: SIDE FJERNET – GIDER IKKE LB KOMMENTARER :). Det er i princippet bare et affiliate-site, men hvor langt de fleste brugere jo med høj sandsynlighed vil købe noget.

  8. Lasse Kristiansen

    Godt indlæg, Halfdan.

    Blot af nysgerrighed: Er du kun med på sidelinien eller får du mon (alligevel) Rasmus Hallberg som modstander? Salea.dk vs. Find-maegler.dk? ;-)

    Hvis nogen har mod på at starte en nicheside op indenfor byggeri, kan konceptet eventuelt startes op som et affiliate site. Så undgår I den sædvanlige catch 22: Ingen leverandører, ingen salg. 3byggetilbud har eksempelvis et affiliate program.

    Shameless plug: Vi (Byggesiden ApS) tager også gerne en snak med jer om en affiliate aftale, der giver en generøs procentdel af faktiske salg i stedet for den gængse (lavere) faste pris per lead.

    1. Halfdan Timm

      Salea.dk er lig med Michael Roscoe – og selvom han er en god ven bliver jeg næppe konkurrenter med Rasmus lige foreløbigt. q:o)

      Shameless plug er godkendt. Det er kun fedt, I er til at snakke med. Hvordan kan det være, at I ikke har et affiliateprogram hos Partner-Ads ligesom 3byggetilbud har det?

      1. Lasse Kristiansen

        Det er der flere årsager til. For det første er vi forholdsvis nystartede (Byggesiden.dk blev lanceret i august 2013), så vi skulle først opbygge et solidt netværk af håndværkere. Nu har vi tæt ved 500 aktive virksomheder i databasen, så det begynder at ligne noget.

        Derudover vil jeg foretrække en model, hvor affiliates får en andel af omsætningen i stedet for en fast pris per lead.
        Det er lidt sværere at implementere et affiliate program med en revenue share model. Særligt, hvis der skal tages højde for refunderinger.

        1. Halfdan Timm

          Det er lidt sværere – men det kan udmærket lade sig gøre. I kan gøre som Agera og holde affiliates i eget system og egen backend, hvorved refunderingsproblemet overkommes (da I endeligt styrer backenden og ikke en tredjepart).

          Derudover synes jeg, det er flot, I allerede er oppe på 500 aktive virksomheder. Stærkt klaret. Jeg ser frem til at følge jer fremover!

          1. Lasse Kristiansen

            Ja, klart. Det er som sådan ikke fordi det er svært. Der har bare været meget andet at se til. Vi bygger uden tvivl en løsning i vores eget backend.

            Vi har et REST API og et plug-and-play WordPress plugin, som er koblet op på det. Affiliates kan derfor let genererer leads direkte på deres sider, som automatisk bliver smidt over i vores system. Det giver dem bedre kontrol over deres trafik og de resultater trafikken giver (igennem muligheden for at lave konverteringsoptimering). Det ser jeg som en klar fordel for vores kommende partnere. Der følger dog lidt andre udfordringer med i forhold til de budskaber der bruges. Vi skal ha’ lavet lidt grundregler. Kvaliteten af leads er alfa omega for os.

            Tak for rosen. Og ligeover ift. antallet af leads I allerede genererer på Juf.dk! :) Jeg har i øvrigt arbejdet med RFQ i advokatbranchen i Tyskland. Tror dog det er lidt anderledes hernede. Det er en temmelig old school branche.

Leave a Reply

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>