Efter at have solgt JUF.dk ApS i midten af sidste år brugte jeg cirka 10 minutter på at finde ud af, hvad mit næste projekt skulle være.
JUF.dk var bygget op omkring affiliate marketing i et samarbejde med Anders Saugstrup. Det var et sjovt og lærerigt projekt. Fordi at jeg efter salget af selskabet ikke ønskede at gå i gang med et ”for stort” projekt med for mange mennesker lige til at starte med var affiliate marketing løsningen.
Jeg vidste bare ikke inden for hvilket emne.
Cirka 3 uger efter salget af JUF.dk sætter Frederik Hyldig siden billigeflybilletter.dk til salg. Køb nu-prisen er 50.000 kr. og jeg slår hurtigt til, fordi jeg kan se et stort potentiale i siden.
Da jeg overtog Billigeflybilletter.dk var der cirka 20 indekserede sider og en #14-plads på ”billige flybilletter”. Siden tjente 5000 kroner om året. Ikke prangende, men et godt udgangspunkt.
Siden da har jeg brugt en del penge, tid og kræfter på at forvandle BilligeFlybilletter.dk fra det her (medio 2014):
til det her (februar 2016):
Og det virker – her er grafen over organiske besøgende på siden til og med 7. Februar 2016 fra overtagelse:
Lige nu kæmper jeg for at komme det sidste stykke op, så jeg ranker #1 på ’billige flybilletter’. I den anledning har jeg kigget på, hvordan jeg kan øge sidens troværdighed. Der er mange, der søger på ’billige flybilletter’ og ’flybilletter’. Google giver ikke #1-pladsen til hvem som helst.
Jeg har samlet 13 ting, jeg tror hjælper mig i den mission.
Arbejder du også med affiliate marketing, leadgenerering eller måske bare almindelig online marketing på webshop eller som konsulent, så læs med – der er helt sikkert et tip eller to, du kan tage med.
Om TrustRank som begreb inden for SEO er en ting eller ej ved vi ikke – men de her 13 ting hjælper dig helt sikkert på vej uanset.
Onsite Trust-signaler
Herunder en liste over de ting, du kan gøre onsite for at få en mere troværdig affiliate side:
Brugervilkår og cookieinformationer
”Rigtige hjemmesider” har vilkår for at bruge siden og information de cookies, de placerer på din side – for det siger loven, at de skal have.
Jeg anbefaler, du dropper de irriterende cookie pop-up-boxe. Loven bliver ikke håndhævet af Erhvervsstyrelsen og bliver sandsynligvis skrottet. Du irriterer dine brugere, men vinder intet.
Men hav et link i din footer til information om brugervilkår og cookieinformationer. Du kan godt lade dig inspirere af andre siders, men husk, at det ikke er OK bare at kopiere andres betingelser ind – både fordi det krænker ophavsretten og fordi det er et skidt gjort af dig.
Link ud til andre troværdige sider
At linke ud er en god ting. Du bidrager til et forbundet internet og det er hvad rigtige hjemmesider – med undtagelse af de danske medier.. – gør.
Når du linker ud til andre troværdige sider placerer du dig selv i samme bås. Muligheder er førnævnte danske medier, Wikipedia, og autoriteter inden for din niche. Du ranker ikke selv dårligere, fordi du linker ud. Tværtimod tror jeg det er et positivt signal, at din side ikke er et sort hul, hvor alt bliver suget ind og intet kommer ud.
Og link ikke ud til ringe sider og ”bad neighbourhood”
I samme omgang bør du dog være tilbageholdende med at linke ud til ringe sider af samme årsag – du placerer dig selv ved siden af dem.
Vær også opmærksom på ”bad neighbourhood”-sider som fx de 3 P’er:
- pills,
- porn and
- poker.
Hvis du endeligt linker ud til poker skal du sørge for at få en masse penge for at gøre det. 🙂
SSL-certifikat og krypteret trafik
Google har som mission at skabe et sikkert internet med kryptering. Som ikke-krypteret side er du en del af problemet og ikke løsning.
Krypter din side nu for at opnå fordele som:
- Et lille ranking-boost (meget lille)
- Grøn hængelås i browserbaren
- Fordel i de kommende Google-opdateringer for at få flere til at kryptere deres domæne
Og nåh ja – så sender du god karma ud ved at beskytte dine brugeres data.
Jeg køber mine SSL-certifikater hos BilligSSL.dk til 100 kroner stykket. Jeg regner med at give BilligeFlybilletter.dk et EV-certifikat i 2016. EV er ”Extended Validation”, hvor du bliver ringet op af en medarbejder for at bekræfte dine informationer er korrekte. Til gengæld kommer din side til at se sådan her ud i Chrome:
Om-side med billeder og kontaktinformationer
Gør noget ud af din Om-side – der er faktisk folk, der trykker på den, og det er en god mulighed for at fortælle din og virksomhedens historie.
På din Om-side bør der være:
- Kontaktinformationer – som minimum mail, gerne telefonnummer
- CVR-nummer
- Billeder af dig og virksomheden
- En historie om hvem I er og hvorfor I tilbyder hvad I gør
Husk, at din Om-sides formål ikke er at skrive en sludder for en sladder, men at bekræfte brugeren i, at han er det rigtige sted. Få læst din tekst igennem af et par kritiske venner og bekendte med det mål i baghovedet.
Presseside
Rigtige virksomheder har en side med presseinformationer. Jeg synes modeportalen Liked.dk – også en affiliate-side fra Patrick Olsen – har gjort det rigtigt fint på deres:
Du kan downloade logoer, der er kontaktinformationer med direkte telefonnummer og grundlæggende fakta om virksomheden beregnet til journalister.dk.
Offsite Trust-signaler
Herunder en liste over de ting, du kan gøre offsite for at få en mere troværdig affiliate side:
IngenCO2.dk
Du planter nogle træer, får et troværdigt logo du kan bruge på din affiliateside og en række backlinks fra udmærkede domæner – what’s not to like?
IngenCO2.dk initiativet koster cirka 2.000 kroner inkl. Moms at være med i om året indtil du får 25.000 sidevisninger om måneden.
Se hvordan Helsebixen.dk har implementeret både godkendt kontrolrapport fra Fødevarestyrelsen, ingenco2.dk, kortikoner og postikoner i én troværdighedsskabende boks:
E-Mærket
Overvej også e-mærket i samme omgang. Det er velkendt blandt den danske befolkning og kan lede til højere konvertering. Du får også et backlink fra e-mærkets domæne ved at melde dig til.
Prisen er dog noget mere hamper.
Selv med den mindste pakke for 0-4 ansatte skal du af med 10.000 kroner.
E-mærket er dog – som alle andre private virksomheder, selvom de kalder sig for non-profit – naturligvis til at forhandle med. Deres sælgere har også mål, de skal nu.
Trustpilot
Jeg tror også, at Trustpilot som side har en smule at skulle have sagt.
Sørg for at have som minimum et par anmeldelser på portalen.
Du kan ydermere overveje at betale for at få et dofollow-link, mulighed for at style din profil og så videre. Standardprisen er 800 kroner om måneden, men i praksis kan det halve også lade sig gøre, hvis du er stærk på din forhandling.
Erhvervssponsorater
En række velgørende organisationer giver dig mulighed for at blive erhvervssponsor fra 2.500 kroner og opefter.
Det er blandt andre:
- WWF – Verdensnaturfonden
- Røde Kors
- Unicef
Du kan selv Google dig til flere.
Du får lov til at bruge foreningens logo og får også ofte et backlink med på vejen.
Husk, at du har mulighed for at fradrage op til 15.200 kroner om året i donationer til velgørende foreninger. De fleste foreninger indberetter gerne dit CVR-nummer og beløb til SKAT for dig. Det samme er gældende som privatperson.
Hvis der er et element af reklame i din donation – du får links og logo fx – kan du i teorien fradrage et ubegrænset beløb under reklamekontoen i din virksomhed.
Aktive profiler på sociale medier
Store virksomheder har profiler på sociale medier med mange følgere.
Jeg tror ikke, at de sociale medier i sig selv skaber direkte værdi. Links er nofollow og dine besøgende er flygtige. Men jeg tror samtidigt også, at det at have profilerne og at der er en vis aktivitet er med til at placere dig i kassen for seriøse virksomheder og sider.
Andre troværdige links
Udover hvad jeg har nævnt herover, så husk at 1 stærkt link er bedre end 100 dårlige, når du laver linkbuilding.
Linkbuilding i dag er lige så vigtigt som det altid har været – måske vigtigere.
Men det er blevet væsentligt sværere. Dårlige links skader mere end de gavner og mellemgode links gavner ikke særligt meget. Det er værd at bruge timer på at skaffe et godt link i dag, hvis det er rigtigt godt.
Offentlige DK-Hostmaster data
Hvis jeg var Google og ikke kunne se hvem der ejede et domæne ville jeg tænke, det er noget shady shit.
Google tjekker DK-Hostmaster. Hvis de intet finder, så er det et mistillidsproblem.
Vis hvem du er og sørg for, at informationerne stemmer overens med, hvad der står på siden. Flere spekulerer i at registrere deres domæner i mange år ad gangen for at vise Google, at ’de mener det’. Den har jeg ikke så meget fidus til, men det er meget smart at lade dine vigtigste domæner registrere i mange år, så du ikke mister dem, hvis du skal et par måneder i koma eller bliver deprimeret en overgang. 🙂
God fornøjelse!
Hej Halfdan,
Super artikel og spændende at følge dit arbejde med BilligeFlybilletter.dk 🙂 ..
Nogle af de ting, som jeg selv anvender, bl.a. når jeg opsætter hjemmesider for kunder, er:
– Klar og tydelig kontaktinformation – f.eks. direkte i footeren.
– Anvendelse af Favicon.
– Oversættelse af tema / plugins.
– Være sikker på at der ikke er en “admin”-profil eller et “Hello World!”-indlæg på siden.
– Anvende et grafisk logo af en art (Selv blot et simpelt Fiverr-logo).
Også meget fedt at se, at Helsebixen bruger deres “Gør som 35.000 andre..” som en trust-faktor, for at få folk til at signe op til deres nyhedsbrev 🙂 .. Her gør EMP-Shop.dk også meget godt, ved at hente deres antal Facebook-likes ned i tekst-format: http://prntscr.com/a10d0x
Hej Halfdan.
En god og beskrivende 13 punkt liste over “nemme” ting. Der er faktisk flere af dem som jeg slet ikke har overvejet.
Når nu denne lille “guide” er over 13 nemme trin laver du så også en guide over 13 svære trin?
Det er ret ærgeligt at google er begyndt at placere sine egne service foran andres hjemmesider så de kan tjene endnu flere penge.
Mvh. Alexander
Hej Halfdan
Glemte at spørge i min tidligere kommentar om SSL-certifikater påvirker siden hastighed på nogen måder? Altså om den bliver langsom?
Hej Halfdan,
Er der forskel på certifikaterne i forhold til det lille SEO boost? Eller er det samme uanset hvilken type af certifikat du vælger?
Hej Jacob
Mig bekendt er der ikke forskel. Jeg tror dog at et EV-certifikat øger troværdigheden blandt dine brugere og det kan give et afledt boost.
Halfdan
Super godt og relevant indlæg, som rammer affiliateindustriens ømme punkt. Men der er også her tale om nogle tiltag, der kræver mere end 45 kr for et domæne. Så det skal projektet også lige kunne bære.
Ang SSL, kan du få det gratis hos Chosting. Jeg bruger det selv på min egen hjemmeside/blog. Så der er også mulighed for at du ikke køber SSL.
Det er dejlig simple punkter, som man kan forholde sig til, hvis man vil blive bedre til det med affiliate. Hvad jeg dog undrer mig over, og som måske er lidt upassende at spørge om, men 50k for et domæne med 5k i årlig indtjening, det virker lidt som et meget godt salg?
Hej Morten,
Uden at kende specifikt til sagen eller nichen, så kunne jeg forestille mig, at der er tale om mere end “bare domænet” (hvilket jo er utrolig skarpt). Kun 20 indekserede sider og alligevel en #14 placering er ikke dumt (at det er EMD gør ikke det store i dag), så der har måske også være nogle gode links eller 20 sider med kanon content. 🙂
@Halfdan
Super indlæg og gode pointer!
Det er altid godt at læse om “tips og tricks” til affliate-sider.