Der findes masser af hurtige og gode SEO-tips, der kan gøre noget godt for din hjemmesides placeringer i søgeresultaterne. Men hvor de fleste sider med SEO-tips oftest fokuserer på de rigtig smarte og avancerede tips, har jeg valgt at tage fat i nogle af de SEO-tips, som de fleste godt kender, men alt for mange overser eller glemmer i hverdagen. Det er synd, for det er oftest de små detaljer, der er tungen på vægtskålen, når din hjemmeside skal indplaceres i søgeresultaterne sammen med konkurrenternes.
Gode SEO-tips behøver ikke at lugte af raketvidenskab. For som med så mange ting her i livet, gælder god søgemaskineoptimering af din hjemmeside også om, at huske de små detaljer. Samtidig handler god SEO om at være vedholdende, konsekvent og ikke glemme alle de små ting – selv om du har travlt.
Til dagligt er jeg partner hos Obsidian Digital, og vi laver rigtig meget strategisk og eksekverende SEO for mellem og store virksomheder. Når det kommer til placeringerne i søgeresultaterne, kan din konsekvente brug af f.eks. søgemaskineoptimerede Alt-tekster på alle dine billeder være den faktor, som får din hjemmeside til at slå konkurrenternes på nogle af jeres vigtigste søgeord.
Så lad os tage luppen frem og se på de små detaljer ved SEO-arbejdet, som kan ende med at gøre den store forskel i virkeligheden.
Husk søgemaskineoptimerede ALT-tekster
Lad os starte med den, som jeg allerede har nævnt: Søgemaskineoptimerede ALT-tekster. ALT-teksterne er de tekster, du kan knytte til billederne på din hjemmeside. De bruges især af de værktøjer, der findes til at læse hjemmesider op med for blinde og svagtseende. Ved hjælp af ALT-teksten får oplæsningsværktøjet en beskrivelse af billedet, som den så kan læse op for brugeren.
SEO-mæssigt er den interessant, fordi Google læser ALT-teksten og bruger den til at indekserer det billede med, som teksten hører til. Det betyder, at teksten i beskrivelsen bestemmer, hvorvidt billedet vises i billedsøgningerne på de søgeord, som I gerne vil findes på. Det giver ekstra trafik til hjemmesiden, fordi billedsøgninger er ekstremt populære.
I begge tilfælde er det derfor surt, hvis ALT-teksten blot er filnavnet for billedfilen. PICT001 giver hverken blinde eller søgemaskiner særlig meget information om billedet. Sørg derfor for at skrive en ALT-tekst til alle sidens billeder, der dels giver en reel beskrivelse af billedet og dels indeholder sidens vigtigste søgeord. Så får både blinde og søgemaskiner en god oplevelse med jeres hjemmeside.
Skriv webadresser (URL’er) for mennesker – og søgemaskiner
Bruger du et CMS-system som f.eks. WordPress, får du tit nogle meget lange og knudrede webadresser, der basalt set bare er titlen på siden med bindestreger i stedet for mellemrum. Bruger du andre CMS- eller webshop-systemer, får du måske forskellige specialtegn og andre kryptiske ting med i webadressen.
Det betyder desværre, at webadressen dels ikke bliver til at læse for almindelige mennesker og dels at søgemaskinerne enten helt kløjes i adressen eller få indekseret siden forkert. Så undgå at bruge f.eks. session id’er og andre parametre i webadressen.
Gør det til en god vane, at gå webadressen igennem hver gang, du opretter en ny side. Sørg for at den er så kort og sigende som muligt. Og lige som med overskriften og title på siden, er det en god ide at placere det vigtigste søgeord først i webadressen.
Brug hellere rel=”noindex” en gang for meget end en gang for lidt
Vil du undgå straf for tyndt indhold eller undgå, at din side bliver trukket ned i søgeresultaterne, fordi den linker til sider, som Google ikke mener er særlig seriøse, bør du huske at tilføje et rel=”noindex” til linket. Derved følger og bedømmer Google det ikke.
Læs Googles dokumentation her.
Så har du sider på hjemmesiden, der f.eks. kun indeholder en kontaktformular eller andre korte tekster, bør du sætte et rel=”noindex” på linket. Det samme bør du gøre, hvis det er tvingende nødvendigt at linke til eller du er i tvivl om, hvordan Google bedømmer den hjemmeside, du linker til fra din side.
Husk den interne linkbuilding
Alt for mange glemmer værdien af interne links mellem siderne på deres hjemmeside. Med ved at linke mellem de forskellige sider, sørger du dels for, at de besøgende måske bliver længere på eller læser flere sider på hjemmesiden og dels at Google opdager flere af undersiderne, når de kommer forbi.
Samtidig bruger Google de interne links til at vurdere deres vigtighed på hjemmesiden. Så hvis du har en vigtig side, der måske er havnet lidt for langt nede i site-mappet, kan du give den ekstra værdi ved at linke til den ofte. Det understreger sidens vigtighed for Google.
Det er ikke farligt at bruge søgeord i ankerteksterne på de interne links
Der er også rigtig mange, der tror, at der gælder de samme tommelfingerregler for ankerteksterne på interne links, som der gør på eksterne links – altså at de ikke må indeholde søgeordet, men kun noget neutral tekst.
Det er bestemt ikke tilfældet med interne links. Her hjælper ankerteksten Google til at forstå, hvilke søgeord der er vigtige for den side, du linker til internt. Så når du linker mellem to sider på hjemmeside, mår du gerne bruge exach match ankertekster.
Regel nummer 1: Vær konsekvent
Husker du disse simple og ofte nævnte SEO-tips, er du sikker på, at du får det maksimale udbytte af din hjemmeside, når den skal indplaceres i søgeresultaterne på Google. Konsekvens og ihærdighed belønner sig – især når det er en computeralgoritme, der foretager beregningerne.