Google er en fantastisk søgemaskine, min bedste arbejdsgiver målt i løn udbetalt per måned og hvem jeg prøver at tilfredsstille mere end nogen andre (tyg lidt på den). Men på den anden side er Google lidt af en slange.
Googles søgemaskine, rygraden i forhold til alle deres tjenester og hvor 98 % (kilde) af deres indkomst kommer fra, er i stykker. Især den seneste pingvin-opdatering har ikke gjort tingene bedre – tværtimod har Google startet en krig med SEO-communityet rundt omkring i verden fremfor fortsat at fokusere på at levere gode søgeresultater. SEO er blevet sat i bås som noget skidt; noget, der manipulerer sig frem på bekostning af de ærlige og gode webmastere uden SEO-viden, der per definition skaber bedre resultater end os.
Dette understreges især i de amerikanske søgninger, der er lidt længere fremme end de danske set i forhold til Google-opdateringer.
I et forsøg på at tjene endnu flere penge er Google begyndt at overtage større og større dele af det, vi tidligere kendte som de organiske søgninger, hvorved søgemaskineoptimering helt automatisk bliver degraderet. Fremtiden hedder AdWords overfor produktsøgninger i Google. Om det så betyder, at der nu kun er plads til 1 eller 2 på de organiske søgeresultater fremfor 5 eller 6, eller om vi skal til at optimere til en ny søgemaskine, vil tiden vise.
Men vi behøver heldigvis ikke at vente. Vi har mulighed for allerede nu at reagere og fremtidssikre os imod syge sort-hvide dyr i fremtiden. Kuren, medicinen, løsningen hedder varierede trafikkilder. En uafhængighedsgørelse af Google og deres organiske søgetrafik.
Jeg har lagt en plan for varierede trafikkilder for de af mine sider, jeg regner med skal finansiere mine planer i fremtiden. Ikke alle punkterne herunder virker for alle mine sider – Jeg tvivler fx på, at Byens-Advokat.dk nogensinde bliver særligt populær på Facebook taget sidens natur og ofte meget alvorlige emner i betragtning.
Mit mål er at variere trafikkilderne i en sådan grad, at en fremtidig Google opdatering – bevidst eller ubevidst – smadrer en af mine sider. De sider, hvor jeg vil forsøge, er de, jeg er seriøse med og derfor også dem, hvor de mest risky eksperimenter er udeladt. Men det er svært at lukke øjnene for realiteterne – og realiteterne er, at selv gode sider bliver tanked. Med Panda blev det muliggjort for én underside at smadre et helt domæne og med pingvinen kunne negativ SEO pludseligt lade sig gøre (eller blev i hvert fald meget mere kendt).
Selv, hvis Google fra den ene dag til den anden fuldstændigt tanker min side, skal den stadigt kunne opretholde majoriteten af sin indtjening og lade mig få den tilbage på sporet uden at gå i panik. Så lad os kigge på mulighederne for variation af ens trafikkilder. Eller i hvert fald de muligheder, jeg selv har tænkt mig at benytte!
Velkendte, store og autoritære sider (Wikipedia)
Nogle sider er kendt for at være af så høj kvalitet, at de er blevet opslagsværk i sig selv og bliver besøgt uden om brugeren ved, om denne rent faktisk kan finde svar. Brugeren håber blot på det, da denne forventer et svar af en vis kvalitet fra denne side. Det store eksempel herpå er Wikipedia, der ikke alene siden pingvinen ligger nummer #1 på halvdelen af SERPS verden over, men som også benyttes af alt levende udenom Google.
Netop Wikipedia har vi som brugere mulighed for at redigere. Dette er en oplagt mulighed for at lægge eksterne links. Det hjælper ikke noget, hvis din side ikke er af en vis kvalitet, uden nu at gå Rand Fishkin i den. Wikipedia bliver modereret heftigt, og linker du til en tynd affiliate side, ryger linket hurtigt.
[box type=”info” style=”rounded”]Jeg har selv succes med at udbygge artikler en smule for så at placere links til mine sider, hvor en klar reference er oplagt. Jeg tilføjer altså ofte et par linjer til teksten på Wikipedia, hvor jeg så logisk kan referere i de eksterne links til min egen side af ordentligt kvalitet. Meget, meget få af mine links bliver fjernet igen.[/box]
Se et eksempel på SimpelEnergi.dk, hvor Wiki-siden for varmepumper nu linker til min underside om varmepumper (uden hverken adsense eller affiliate, men en fin lille infografik og en ordentlig tekst). Det link bliver næppe fjernet for nu, med mindre end konkurrent kommer forbi. Mængden af trafik i forhold til tiden brugt på at skabe linket, eksklusiv tiden brugt på at skabe godt indhold, kan det ikke betale sig ikke at gøre dette. Sidste måned fik jeg 20 henvisninger fra Wiki ad denne vej, og Wiki-siden ligger endda ret langt nede ved en Google-søgning på mit ønskede keyword med en 5. plads!
Links fra Wikipedia er no-follow, men det skal ikke stoppe dig i at benytte tjenesten. Jeg har lavet en video med Lars Bo Thomsen på Webpenge.dk om det at bygge no-followlinks, du kan se herunder:
Andre sider lig Wikipedia, du kan bidrage til, der også duer på det danske marked, kunne være:
- Ekspertblogs på Amino.dk (vær i det hele taget aktiv her, bunker af trafik og spændende samarbejder at hente)
- Den Store Danske online
- Newz.dk
- Ing.dk (for relevante sider)
- Netdoktor (for relevante sider)
- 1000’vis andre
Er din side på engelsk, har du langt flere muligheder ved at blive fx e-How editor og lignende. Du behøver ikke engang at have aktive links, hvilket ikke altid er muligt eller tilladt. Mentions er nok til at få en side indekseret i dag og bliver altså fulgt af Google.
Sådan gør jeg: Opretter links fra relevante Wiki-sider i de tilfælde, mit indhold kan retfærdiggøre det. Ellers bliver linksne fjernet alligevel (se video herover).
Mailliste
En e-mailliste er ikke kun spændende, hvis du har en webshop eller sælger et eller andet produkt. Også som helt almindelig blogger kan det være særdeles fordelagtigt at have adgang til og lovlig mulighed for at sende mails ud til halvdelen af det indflydelsesrige internetfolk i Danmark. Pat Flynn fra SmartPassiveIncome.com bruger meget ofte lang tid på at forklare vigtigheden af at have en mailliste, så det vil jeg ikke – kun meget hurtigt.
E-maillisten er et glimrende eksempel på trafik, der ikke behøver at komme fra Google. Mange webshops får 1/3 af deres omsætning, hvis ikke mere, alene ud fra nyhedsbreve, og selv for en blogger kan et nyhedsbrev til de rigtige personer være med til at sprede en ny blogpost mere effektivt end noget andet tool. Jeg har selv opsat en nyhedsformular på Halfdantimm.dk med Aweber. Antallet af subscribers er ikke imponerende, men jeg har god tid.
Jeg skal ikke bruge nyhedslisten til noget endnu, men sender bare en mail ud, når jeg har skrevet noget godt på bloggen. Når jeg så en dag rent faktisk får brug for den, har jeg den.
Lignende har jeg også en nyhedsmail sat op på førnævnte SimpelEnergi.dk. Du kan se, hvordan den på Halfdantimm.dk ser ud delvist på sidebaren, men også herunder – og meld dig lige til, hvis ikke du er på listen i forvejen, tak! 😉
[ois skin=”Del under artikel”]
Aweber koster 100kr om måneden, og alternativet Mailchimp er gratis. Og de 100kr kan trækkes fra i skat. Det er næsten dumt ikke at have en mailliste, når det er så nemt at opsætte og der kan komme så mange gode ting ud af den på langt sigt.
Sådan gør jeg: Mulighed for tilmelding på mine sider under blogindlæg og på kontaktsider. Jeg sparer mailadresser sammen til den dag, jeg rent faktisk får brug for dem. Og det vil ske.
Sociale sites
Du vidste godt det her punkt skulle komme. Så her er det. 🙂
Sociale netværk behøver næppe nogen introduktion. Vi har, hvis ikke af andet så for SEO-hensyn, efterhånden en profil på samtlige netværk mulige, og det er muligt at trække gigantiske mængder af trafik her, hvis man rammer rigtigt.
For SimpelEnergi.dk har jeg oprettet både en Facebook-side, en Google+-side og en Twitter-profil. Nye indlæg spredes ad disse kanaler. I og med at siden er meget ny, er det stærkt begrænset, hvor meget trafik jeg får ad den vej – men jeg behøver igen næppe at overbevise nogen om mulighederne ved at bruge de sociale netværk.
For Halfdantimm.dk spreder jeg indlæg ved hjælp af mine personlige profiler på diverse netværk. Mængden af trafik, jeg får efter at have skabt et ordentligt indlæg, er ikke til at tage fejl af kontra almindelige dage:
Trafikken på ovenstående Analyticsgraf – trafikken på Halfdantimm.dk fra 1. februar til 1. juli 2012 – er spiket ved to indlæg:
Lav en profil på de sites, du vil tjene penge på i fremtiden og begynd så småt at samle followers. Som en ekstra fordel vægter Google efterhånden også sociale signaler en udmærket del, og det vil derfor også hjælpe dig SEO-mæssigt at være tilstede på alle netværkene. Især, hvis dit indhold er så godt, at det likes og deles.
Husk i øvrigt også at bruge Flickr, hvis du tager billeder. Links er igen no-follow, men udgiver du dine billeder under creative commons-licensen, skal du krediteres med et link, når billedet bruges af andre. Alle bække små.
Sociale site værd at overveje, hvor jeg har prøvet at rangere med øverste som ‘den bedste’:
- Google Plus
- Stumbleupon
Sådan gør jeg: Sociale profiler på de sider, der tillader det, og samtidigt uploader jeg mine egne billeder til Flickr.
Få links fra andre sider med samme emne
Her er vi ude i noget, der ligner linkbytte, og som umiddelbart praktiseres alene for SEO-værdien. Men det er også muligt at hive mange besøgende ind ad denne vej, hvis du rammer de rigtige sider.
Lad mig komme med et eksempel: Jeg skriver webtekst og SEO-tekster for folk. Jeg får næppe et link fra andre tekstforfatteres hjemmesider, men jeg kan i stedet for forsøge at få fra lignende brancher som fx grafikere og webudviklere. De vil ikke tabe noget på at linke til mig, og hvis jeg tilsvarende sørger for at promovere dem fra en af mine sider, vinder vi begge.
[box type=”info” style=”rounded”]Husk at decideret linkbytte – Jeg linker fra X til Y, og Y linker tilbage til X – ikke hjælper nogen. Hvis jeg linker fra X til Y, vil jeg helst have et link fra A til B, eller i hvert fald til A til X.[/box]
Engang var der ikke søgemaskiner. Dengang måtte man finde nye websites på andre måder. Og det her var en af måderne. Jeg vil ikke nævne eksempler lige netop i denne kategori, da det er lidt mere “tys tys” end så meget andet. Men overvej det som en af de bedre metoder til at diversificere dine trafikkilder.
Relevante fora og blogs
Det her er det tætteste vi kommer på en no-brainer. Har du en håndværksrelateret side, gælder det om at bygge links til relevante fora og blogs. Det her går jeg næsten ud fra, at du gør i forvejen. 😉
Laver du nogle ordentlige indlæg, der hjælper folket på forummet eller personen bag bloggen, trækker du også trafik. Gør du det modsatte, springer over hvor gærdet er lavest, opnår du hurtigt en vis portion badwill.
Den her behøver vi ikke at bruge mere tid på. Find relevante fora og blogs indenfor dit område og udnyt benyt dem.
YouTube
Video – og også til andet end linkbuilding – er vejen frem på fremtidens internet. YouTube er ligesom Wikipedia et eksempel på en af de sider, alle kender og benytter uafhængigt af Google. Faktisk er YouTube den anden største søgemaskine i verden. Så lad os benytte os af det.
Video kommer i mange former og farver. Længere oppe i indlægget er der en video med Lars Bo Thomsen og jeg, der relaterer sig til Webpenge.dk og Halfdantimm.dk, men også til andre af mine sider kommer der video i fremtiden. På Byens-Advokat.dk kommer der forklarende videoer til nogle af de lidt tungere begreber frem, mens jeg på SimpelEnergi.dk regner med at snakke med nogle af dem, der har valgt at investere i solceller. Alt sammen med henblik på at få lavet nogle ordentlige videoer, der enten er spændende er se på eller besvarer en problemstilling, og derfor også kan være med til at drive trafik til ens website.
Video er ekstra fordelagtigt for os danskere, i og med at så få danske webmarketers benytter sig af platformen i forvejen. Den enes død, den andens brød, den enes udeladelse, den andens mulighed.
Sådan gør jeg:
En stor YouTube-kanal, hvor du er kendt for dit indhold af høje kvalitet, kan potentielt skaffe oceaner af trafik. Se fx Google Webmaster-videoerne. Jeg er i gang med at overtage verdensherredømmet med min Youtube-kanal – og som du kan se herunder, går det hamrende godt! 🙂
Presse og nyhedssites
Hvis du tager et kig over de største websites i Danmark (med et dansk TLD), vil du se, at majoriteten har noget med nyheder at gøre. Danskerne elsker nyheder, vi slubrer dem i os, og har du en god historie at fortælle, kan du trække tonsvis af trafik ad denne vej.
Der er før skrevet stolpe op og stolpe ned om det at komme i pressen, og da jeg selv ikke har nogen imponerende erfaring med at komme i pressen (for andet end at være en bandit), vil jeg lade andre vise vejen.
Læs blandt andre følgende indlæg:
- Casperblom: Opskrift på presseomtale
- Dennis Kjærgaard: Sådan kom jeg i Jyllands-Posten
- Hans Stokholm Kjer: Kære Presse..
Derudover er det altid en smule farligt at snakke om ens egen succes med at komme i pressen, da journalister nødigt skulle få den opfattelse, at man havde manipuleret dem til egen vinding (se kommentarerne her for uddybning).
Andet, man kunne vælge at gøre:
Der er også mange andre ting, jeg ikke selv har planer om at gøre, og derfor ikke vil skrive om – men det skal ikke forhindre dig i at gøre det, hvis du synes om idéerne:
- Podcasts: Tag dine bedste blogindlæg og forvandl dem til podcasts. Spred dem på iTunes og andre relevante steder. Skriver du gode blogindlæg, burde det også være muligt at forvandle dem til lyd med succes.
- Skriv en e-bog og udgiv den på Kindle Direct: Det er gratis, super nemt og giver dig også mulighed for at komme ud til et andet marked.
- Google AdWords: Du kan overgive dig til fjenden og acceptere, at det er nemmere at komme frem, hvis man bare betaler til Google. Især hvis du sælger produkter, kan du vinde meget på at være en af de første i Danmark, der hopper på Googles product search (paid inclusions) og benytter denne kommende platform.
Som Chris Rempel siger: The only way you’re safe, is if you’re making Google money. - Efterlign Casper Schneidereit og hans webshop med sokker, der sender prøvevarer ud til alt og alle. Resultatet er YouTube-videoer, blogindlæg og med garanti også presseomtale inden længe.
- Mobil app: Kan du tilbyde noget med en mobil applikation, er det værd at lave sådan en. Jeg har lavet en til Halfdantimm.dk (se den her på Play Market), men den tilbyder intet unikt, og derfor får jeg næppe noget fra hånden ad den vej. For nu.
Resultat: Indirekte SEO og fremtidssikring
De fleste af de ovenstående metoder, måske med undtagelse af en emailliste der kun kan virke indirekte, er der tale om metoder, der ikke blot hjælper dig til at få trafik ad alternative vejer, men også hjælper i forhold til SEO. Links fra YouTube og Wikipedia, presseomtale med stærke links til følge, links fra folk i samme branche, men som ikke er i direkte konkurrence og links fra alle de sociale netværk. Det er alt sammen med til at skabe en ekstremt stærkt linkprofil, der teknisk set burde være i stand til at overleve løbske dyr fra Googles zoo.
Derfor burde du med en fremtidssikring i forhold til alternative trafikkilder også indirekte sikre dig mod Google-opdateringer i form af slet ikke at kunne blive ramt. Og selv hvis du skulle blive trampet ned af en vred elefant, burde du overleve med trafikken fra andre kilder.
Hej Halfdan,
Super indllæg, som jeg lige må få nærstuderet når jeg har lidt mere tid. Hvilke oplevelser har du haft omkring Wikipedia links og at andre fjerne dem igen? Generelt virker det som om at links til kommercielle sider fjernes af andre brugere. Har du nogle ekstra tips til at få dem til at ‘sticke’?
Thank you very much, fellow marketer! 🙂
Jeg har lige tjekket op på et par af mine links, og ingen af dem er røget endnu. Men jeg tror dig gerne. De links, jeg har, er til sider, hvor det kommercielle aspekt ikke er særligt tydeligt. SimpelEnergi har hverken Adsense eller affiliate og Byens-Advokat er en ret pæn og tilforladelig side.
Jeg har før snakket med en ven omkring det, og han var inde på, at det at oprette en profil og også redigere artikler uden at indsætte links gav et godt indtryk og var med til at lade hans blive i længere tid. Men kommer der en rogue person forbi og fjerner linket, er der ikke meget at gøre.
Jeg har overvejet at lave et Excel-ark med Wiki-links og tjekke op på dem kvartalsvis eller noget i den stil – måske det var en mulighed?
What a collection! Jeg har bogmærket siden, så den kan blive nærstuderet senere.
I øvrigt er jeg nysgerrig efter at høre, om du har kunne mærke noget “trafik” fra din mobilapp?
Lyder super!
Nej, slet ikke endnu. Den er ikke blevet downloadet af mere end 10 mennesker, mig selv og min lillebror inklusive. Jeg indrømmer også blankt, at pointen med at lave den i første omgang var for at se, hvilke links, jeg ville få til Halfdantimm.dk på den måde – og der er jeg ikke blevet skuffet, uden at afsløre alt for meget. 😉
Android-apps alene til linkbuilding er så afgjort værd at overveje. Det kunne jeg også godt finde på at skrive om på et tidspunkt.
Tak for et rigtig godt og relevant indlæg. Det er godt at blive mindet om sine risici – er ikke selv altid struktureret nok på det punkt.
Alle med blog, wepshop eller affiliate interesser bør være opmærksomme på ikke at være afhængige af kun én trafikkilde. Men det gælder ikke kun trafikkilde – man bør generelt sikre sin side eller forretning. Hyppige backups, bruge flere hosts, arbejde indenfor flere brancher, være tilmeldt flere netværk mv. Sjovt nok har jeg lige hørt et godt podcast på Antphilosophy netop om risikostyring. Det kan anbefales – det er et par mdr gammel.
Men mest af alt skal man jo stadig lave ordentligt indhold og opføre sig pænt på.nettet:)
Haha, især det sidste kan du have ret. Med lidt almindelig common sense og pli kommer man ofte rigtigt langt.
Jeg så her den anden dag, at det var normalt blandt større websites at have deres blog.domæne.com på et andet webhotel og anden IP end domæne.com. På den måde beskyttede de sig også mod nedbrud. Gik hoveddomænet ned i et angreb eller en teknisk fejl, ville deres blog stadigt virke. Man kan sikre sig på mange sjove måder. q:o)
Hej Halfdan,
Super indlæg, der er helt bestemt noget jeg skal til at kigge på. Synes selv jeg har svært ved at finde gode muligheder for at skabe ekstra omtale af min hjemmeside.
Jeg tror mit næste projekt skal omhandle at få kigget lidt på at lave en youtube video til min side om slankekur, som viser hvor nemt det er at lave noget mad man taber sig af. Ellers står Google+ også øverst på min to-do liste. Pudsigt at du rangerer den højere end facebook, jeg får faktisk mest trafik fra min facebook side i forhold til min google+ side.
Hej Brian,
Ja, det kan være rigtigt svært. Men jeg håber og tror, at de første par gange er langt de sværeste, og at det derefter automatisk bliver nemmere!
Jeg er kæmpe fan af videoer, så jeg kan naturligvis ikke sige andet end “go go”!
Mht. Facebook handler det om, at mine sider bare ikke er Facebook-venlige i særligt høj grad. Derfor går jeg mere efter den SEO-værdi, det er muligt at udtrække af Google+, da den er mindre – i mine øjne – ved Facebook.
Endnu et lækkert indlæg fra dig Halfdan! Bare bliv ved, jeg æder dem råt! 😉
Derudover så synes jeg det er fedt at du er hoppet på videomediet. Det kan være rigtig svært, men jeg synes du gør det rigtig godt.
Den ros er jeg særligt glad for! Jeg synes faktisk det at lave video er rigtigt svært. Den om enkeltmandsvirksomheder består også af virkeligt mange forskellige klip – men jeg bliver forhåbentligt bedre med tiden! 😉
Hej Halfdan,
Som altid er det spændende at læse dine tanker og idéer.
Jeg er stort set enig med dig i alt hvad du skriver og er noget som vi alle skal være opmærksom på.
For mig er dette lig en håndværker, der ikke vil bruge penge på at markedsføre sin egne virksomhed, da alle hans opgaver kommer fra en stor leverandør. For hvad sker der med hans virksomhed, hvis den leverandør en dag går konkurs, eller bare vælger en anden underleverandør.
Hej Martin,
Det er faktisk en meget fin metafor for hele idéen. Google er en mastodont og en kæmpe håndværker-kunde – men der skal ikke meget mere til end ét dårligt tag, og så ryger hele virksomheden. Så det skal man forberede sig mod!
Super indlæg Halfdan – spændende at læse om dine overvejelser på området!
Hvad med gæsteindlæg på gode blogs osv? Er det ikke også noget du gør dig i? Der er enormt meget værdi at hente her. Både i forhold til direkte SEO fremtidssikring, men også i forhold til relevant trafik.
Lasse
Mange tak!
Det er ikke noget, jeg aktivt har gjort mig i endnu. Det skyldes mere at jeg ikke føler, jeg har nok at tilbyde til andres blog endnu, men det er noget jeg håber at få lov til en dag, naturligvis. Casper Scheidereit gjorde det rigtigt godt med hans bølge af gæsteindlæg for nyligt der nåede meget vidt omkring!
I øvrigt – en kæmpe skam, vi ikke får hinanden at se til WorkAway alligevel. Vi burde næsten tage en eftermiddag i Aarhus en gang? 🙂
Okay, fair nok 🙂 Lad os høre dine tanker og erfaringer omkring det, når du når der til. Du ved jo hvordan man skriver, så hvorfor ikke få det ud på andre blogs…
Ja, en kæmpe skam! Lad os sidde os sammen i Aarhus en eftermiddag – god ide. Du siger bare til 🙂
Det er altså nogle super gode indlæg du kommer med Halfdan !! Også nogle spændende videoer du og Lars er begyndt at lave 🙂
Jeg er også begyndt at lave et par videoer til nogle sider. Det er ikke lige noget jeg bryder mig om, da man skal stå frem på den måde. Men man vender sig jo lidt til det efterhånden.
En god idé er jo også at starte med skærmvideoer, hvor man så ikke er “på” på samme måde.
Mange tak – det er både jeg og Lars rigtigt glade for at høre, du synes! 🙂
Du har helt ret i, at man udstiller sig selv på en helt ny måde med video. Både med tekst og lyd er det stadigt muligt at gemme sig lidt og holde sig tilbage, men med video ryger mange af skjoldene fuldstændigt. Det kræver selvtillid og øvelse. Men resultatet er til gengæld også til at mærke på!
Hej Halfdan
Jeg har to spørgsmål omkring Wikipedia
1)
Laver du indlæg fra forskellige profiler for at minimere risikoen for at alle dine indlæg pludselig forsvinder derfra?
2)
Jeg har lavet et indlæg på WIki, som har et eksternt link, men mit wiki indlæg har to advarsler i toppen om at indlægget ikke ligner wiki indlæg, og at man skal bruge en bestemt skabelon til dette
Har du et godt sted hvor jeg kan se tutorial om hvordan man gør dette bedst, da jeg ikke kan finde de skabeloner
Wiki er jo ikke ligefrem skabt af usability folk.
Tak for de gode råd og evt svar
Hey Casper,
Sure thing:
1) Nej. Det gøres alt sammen fra samme IP. Jeg satser på at lave links så relevante og gode, at det ikke er nødvendigt.
2) Uh, der må jeg melde pas. Jeg har ikke været med til at lave helt nye sider, men jeg har i stedet kun redigeret alle eksisterende. Beklager – det er ellers et meget spændende spørgsmål!
Tak!
Det er jo rent guld det her. Hvad er dine erfaringer med en ordentlig Youtube profil? Er det ikke svært at skaffe trafik, hvis det er seriøse emner?
Jeg har ikke meget erfaring med emnet endnu, men jeg tror bestemt, at det kan lade sig gøre. Indholdet kan næppe gå viralt på samme måde og få 400 millioner views som en anden chocolate-rain, men det kan stadigt være med til at diversifere trafikkilderne. Om ikke med 50 %, så måske med 15 %, og med Googles nuværende virkemåde er det også værd at tage med!
Om et år, når jeg har lavet flere videoer og har flere erfaringer, satser jeg på at kunne øse ud af denne. Men næppe før desværre. q:o)
Faldt lige over dette rigtig gode indlæg. Rigtig fedt med en fyldig beskrivelse af alternative måder at blive eksponeret på i SEO verdenen, samt gode måder til, ikke kun at få nye backlinks, men også nye besøgende, som kommer på sitet fordi det har noget interessant og givtigt indhold. 🙂
Herligt læsning, jeg har selv gjort udført nogle af dine forslag, og allerede set resultaterne i Google index. nice 🙂