Følgende gæsteindlæg er skrevet af Casper Jensen. Casper er arbejdssom og har online markedsføring som sin store interesse. Jeg synes, han er super cool og vil derfor gerne lægge lidt spalteplads til historien om hans nye webshop.
At starte en webshop er ikke noget man bare lige gør. Der er rigtig mange unge mennesker som starter webshops, men som vælger at droppe det efter de første par udfordringer. En skam. Det gælder ikke kun unge mennesker – det gælder alle.
Der skal rigtig meget til for at få stablet en webshop på benene. Tro mig. Jeg har lige været der:
Jeg har i flere måneder kæmpet for at få min webshop online, som den endelig er nu. Der er tale om tennisspilleren.dk. Det har taget flere måneder bare at få webshoppen åben, fordi at der var rigtig mange ting der skulle falde på plads. Designet skulle laves, leverandøraftalerne skulle skaffes, betalingsløsningen skulle være i orden, og mange andre ting.
Der er i det hele taget rigtig mange ting.
Netop derfor fortæller jeg nu min historie om at starte webshop. Helt fra begyndelsen. Til sidst vil jeg komme med en opsummering, over hvad du skal gøre for at starte en webshop. God læsning!
Ideen – sådan kom jeg i gang
Jeg har i flere år beskæftiget mig med affiliate marketing, som jeg altid har været meget fascineret af. Men jeg har altid gerne ville være øverst i fødekæden. Jeg ville være den, der havde affiliates under mig – ikke ham, der skulle være afhængig af andre.
Ideen til at starte Tennisspilleren.dk kom helt ud af den blå luft.
Jeg havde siddet og researchet et par timer. At starte en webshop – det vidste jeg, at det var tid til. Pludselig stødte jeg ind i tennis.
Der var en del konkurrenter. Uden tvivl. Men mange af konkurrenterne havde enten ikke styr på deres SEO, brugervenlighed, eller deres priser. Med det samme skrev jeg til +10 leverandører (Wilson, Dunlop, m.v), hvor jeg spurgte om de var klar til et samarbejde – enten ved at sælge mig tennis produkter eller ved at lave en dropshipping aftale med mig.
Så’ er vi i gang!
Grundlag for en tennis webshop
Grundlaget var fundet.
Det skulle gøres ordentligt. Jeg skulle satse på 3 ting som jeg mente, ville være afgørende – og give mig succes.
Brugervenlighed – Søgemaskineoptimering – Support/service
Efter nøje overvejelser blev det de 3 ting:
- Brugervenlighed, fordi mange af mine konkurrenter ikke har styr på det. Mange af de eksisterende tennis webshops er – undskyld mig – grimme eller fuldstændig avancerede. Jeg ville derfor skabe noget simpelt og brugervenligt. Det nuværende design er ikke perfekt – men det skal det nok blive.
- Søgemaskineoptimering, fordi der er store muligheder. Jeg har styr på mit SEO’ efter flere år i affiliate branchen. Google er derfor min primære salgskanal – i hvert fald her i webshoppens spæde levetid. Hvad fremtiden bringer vides ikke.
- Support/service, fordi det er altafgørende. Jeg skrev til 5 tennis webshops. Efter et døgn havde jeg kun fået svar fra 1. 2 mere svarede indenfor en uge – de resterende har jeg ikke hørt fra. Man kan sige sig selv, at det ikke ligefrem er optimalt. Derfor satser jeg på support/service.
Med de 3 ting skiller jeg mig ud fra mængden. Jeg giver kunden en god oplevelse, samtidig med jeg får en masse kunder fra Google.
Leverandører
En af mine største bekymringer var at finde leverandører.
Som skrevet tidligere havde jeg kontaktet nogle leverandører.
Der var 2 der svarede mig. De to’ er mine faste samarbejdspartnere i dag.
Den ene har jeg en dropshippingaftale med, som giver mig et væsentligt større udvalg. Javist, mit udvalg er ikke stort den dag i dag – men jeg har en klar aftale, som gør, at der med tiden kommer flere og flere produkter.
Den anden leverandør bruger jeg som leverandør, hvilket vil sige, at jeg køber produkterne. Produkterne har jeg til at stå på mit eget lille lager herhjemme hos mine forældre. Indrømmet: der er ikke meget plads – men indtil videre går det!
Webshop platform
Grundlaget for webshoppen er fundet, ideerne ligger klar på skrivebordet og leverandørerne er fundet.
Jeg skulle have en webshop.
Men på hvilken platform?
Jeg har gode og store erfaringer med WordPress. Dog var jeg klar over at det ikke skulle være WordPress, da jeg ikke synes det kunne det samme som fx Prestashop.
Netop Prestashop faldt valget på. Jeg anede ikke en dyt om Prestashop. Desværre.
Jeg startede med at købe et design på Themeforest, som jeg dog ikke synes var optimalt. Herefter købte jeg et nyt design. Hvis jeg skal være helt ærlig, så kørte jeg død i det. Jeg kunne jo ikke finde ud af Prestashop.
En gut’ ved navn Andreas Pedersen kontaktede mig. Weeeee’, han ville lave en komplet webshop til mig. Den webshop I kan se på Tennisspilleren.dk, er netop den webshop han har sat op. Og den spiller max! Andreas har udover at sætte webshoppen op, også svaret på mine tusinde spørgsmål. Jeg er dybt taknemmelig for at jeg har Andreas’ med på sidelinjen, når alt det tekniske driller. 🙂
Webshoppen er på plads. Prestashop er blevet valgt – og thank god, hvor er jeg glad for at det blev Prestashop. Det har virkelig mange muligheder!
Outsourcing af programmering og grafik
Den her del – outsourcing – er faktisk den del, der har kostet mig flest penge – hvis man ser bort fra produkterne jeg har købt.
Designet på siden blev lavet. Det blev som sagt lavet af Andreas’.
Herudover har der været en del små opgaver. Det har blandt andet været grafik (billeder til forsiden, infografik, m.v), samt en masse små fejl og mangler på siden. Det meste har Andreas’ stået for, men der er også nogle få ting – såsom grafik, som min inder, Sai, har lavet for mig.
Hvis du ikke er god nok selv, så outsource det. Det er ikke værd at bruge tid på at kode en webshop fra bunden eller at sætte et design op, hvis du spørger mig.
Outsourcing – det behøves ikke at være dyrt!
Betalingsløsning
Her havde jeg nogle ’fordomme’:
Jeg havde hørt mange dårlige historier om Nets, så jeg valgte simpelthen at gå helt udenom.
Jeg har valgt EWire som min betalingsløsning på shoppen. Det fungerer meget som PayPal i kundernes øjne’, da man bliver ført videre til en betalingsside. Men det er en del billigere end PayPal, samtidig med at det også er langt mere professionelt.
Jeg har ikke nok salg til at kunne komme med en konverteringsrate, men noget siger mig, at den gør det ret godt. Jeg har ikke planer om at skifte over til en ’normal’ indløsningsaftale med Nets foreløbigt.
Fragt og logistik
’’Jeg giver fri fragt til alle mine kunder!’’
Det blærede jeg mig med. Jeg ændrede det også hurtigt igen.
Mit første besøg på Post Danmarks hjemmeside gav mig denne pris. Vanvittigt. Heldigvis fandt jeg senere ud af at man kan lave en erhvervsaftale med dem, som gør at man kan sende det en del billigere. Man stadigvæk: det er ikke billigt. Jeg har overvejet af bruge GLS, som for mig at se, er lidt billigere end Post Danmark. Men – jeg synes Post Danmark gør det udmærket, så det er dem jeg starter med.
Med tiden, kan det godt være, at jeg gør det til en mulighed at vælge GLS i checkout-delen.
Som du sikkert kan regne ud, så giver jeg ikke gratis fragt. Eller – det er løgn. Der er gratis fragt ved køb for over 900 kroner, i håb om at jeg kan få nogle til at smide lidt ekstra i indkøbskurven for at få gratis fragt.
Post Danmark – med en erhvervsaftale. Det er mine fragtmænd!
Markedsføring
Det er her min passion ligger. Online Markedsføring!
Google er helt klart min primære salgskanal her i starten. Selvom webshoppen ikke har mange uger på bagen, så begynder jeg allerede at ramme side 1 med en del keywords. Det er fedt! Om et par måneder bliver det for alvor sjovt.
Udover Google skal Tennisspilleren.dk også markedsføres på tennis hjemmesider, såsom Tennissporten.dk, samt en del personlige ’tennis’ blogs. Jeg har allerede aftaler i hus!
Jeg eksperimenterer lidt med Facebook Annoncering og Google Adwords. Indeed: det er ikke her mine kompetencer ligger. Men med nogle gode e-boger, en masse viden og ikke mindst, udførsel i praksis, så skal jeg nok lære det med tiden!
Specielt Facebook Annoncering ser jeg som et meget spændende sted at annoncere. Jeg kan målrette annoncer mod folk der spiller tennis, folk der har besøgt specifikke tennis hjemmesider, for på den måde at ramme min målgruppe 100%. Ligeledes er det også en god mulighed, for at få promoveret min Facebook side, så den kan florere rundt blandt tennis-nørderne :-).
Jeg er affiliate. Selvom jeg bruger uhyggeligt meget tid på Tennisspilleren.dk, så har jeg også mine affiliate projekter – blandt andet Infobolig.dk, sammen med Kristian Kristiansen.
Mulighederne for affiliate er store.
Selvom tennis branchen ikke er den største, så er der alligevel gode muligheder. Netop derfor har jeg oprettet et partnerprogram på Partner-ads, hvor man får 12% i salgsprovision. Hvis man som affiliate gør det godt, er jeg ikke bleg for at hæve salgsprovisionen betragteligt J
Markedsføring – Affiliate hjemmeside om tennis
Lad mig uddybe.
Tennisbranchen er ikke hård når det kommer til Google. Det er forhåndsvis nemt at ranke på nogle fine keywords.
Men hvorfor lave en affiliate hjemmeside om tennis? Fordi at der er mange penge at hente. Det er ikke unormalt at en god tenniskethcer koster 2000 kroner. Nu giver jeg 12% – og hvis vi får et godt samarbejde op at køre, kan jeg give dig en endnu højere salgsprovision. Lad os sige, at du kæmper dig op til at få 15% i salgskommission.
Sælger du ’bare’ en tennisketcher (eller en ordre på 2000 kroner), får du et lead på 300 kroner
Det er altså en fed pris. Naturligvis er det ikke alle salg der giver så meget, men nogle gør – og det er nok.
Hvis jeg skulle starte et affiliate website om tennis, ville jeg skrive nogle gode lange tekster, som kan tiltrække naturlige links. Der findes nogle gode tennis forums, blogs og andre tennis-medier derude, så der er rig med muligheder for at få skaffet nogle super lækre links til siden.
Hvis du er frisk, så har jeg et domæne – Tennisviden.dk, som jeg gerne vil give til dig, hvis du er en seriøs affiliate. Jeg har også et par andre domæner i baghånden, hvis det skulle have interesse.
Naturligvis vil jeg være behjælpelig med viden, grafik, samt andre ting som du skal bruge assistance / rådgivning til. Der er plads til flere fede affiliate sites på markedet. Hvad venter du på?
Lead pris på 300 kroner. Gratis rådgivning. Høj salgsprovision. Bum – go’ for it. Take action!
Fremtiden for webshoppen
I dag er siden live.
Den har haft de første salg. Der kommer flere og flere salg. Det bliver i det hele taget, vildere og vildere.
Jeg har store planer med webshoppen i fremtiden.
Indenfor et år regner jeg med at have taget store markedsandele af ’salg af tennisudstyr på nettet’-branchen. Jeg regner derfor med at have et større sortiment, hvilket kræver at jeg får et lager.
Om et år:
- Eget lager (rigtigt lager)
- Større markedsandele
- Større sortiment
- Omsætning på +100.000 om måneden. Mindst.
Tennisspilleren.dk skal være den foretrukne webshop at handle tennis udstyr i på nettet. Den skal have en omsætning på mindst 100.000 om måneden – gerne meget mere. Sortimentet skal dække alt indenfor tennis produkter, hvilket gør at vi skal have et eget lager.
Det kræver blod sved og tårer. Det kræver at jeg skal arbejde rigtig meget. Og det vil jeg selvfølgelig også gøre J.
Opsummering – det skal du gøre
Puuuha. Så fik du min historie.
Grunden til du læser dette er formentligt fordi at du er interesseret i E-Handel, Online Markedsføring og/eller fordi at du overvejer at starte egen webshop. Det er super fedt! Netop derfor kommer jeg her med en opsummering på det hele. Med andre ord:
Det skal du gøre ved opstart af webshop.
- Ideen. Sørg for at ideen er stabil – er det noget du tror på?
- Grundlag. Har du en chance mod dine konkurrenter?
- Find leverandører. Hvor skal du købe dine produkter?
- Selve webshoppen. Find en platform og kom i gang med shoppen allerede nu.
- Outsourcing. Kan du ikke selv, så få outsourcet det!
- Få en betalingsløsning. Her anbefaler jeg til enhver til EWire til nye webshops.
- Fragt og logistik. Søg om en erhvervsaftale hos Post Danmark.
- Markedsføring. Google er nøglen til succes, hvis du har et lavt markedsføringsbudget og selv kan finde ud af søgemaskineoptimering. Overvej Facebook Annoncering, PPC, samt Google Adwords.
- Klø’ på.
Så burde du være godt i gang.
Når du skal starte en webshop er det vigtigt at du holder fokus. Det tager rigtig lang tid at få styr på tingene, så sørg for at tilsidesætte dine andre projekter i opstartsfasen. Det er i opstartsfasen du har den vilde motivation – sørg for at gøre brug af den!
Når du har været i gang i et par måneder.
- Konverteringsoptimering. Lav nogle split’ test på designet, funktionerne, m.v. Her kan der virkelig være mange lavthængende frugter at hente.
- Større sortiment. Nu burde du vide hvad der sælger og hvad der ikke sælger. Det der ikke sælger, skal du få solgt hurtigst muligt. At have varer på lager der ikke sælger optager likviditet – and that’s not good!
- Klø på’.
Det er ofte når man har været gang i et par måneder, at man møder den første ’nedtur’. Salget ligger stabilt og det er det samme arbejde hver dag.
Når det er hårdt, er det her du skal blive ved. Det er her de fleste giver op. Fortsætter du, selvom det er hårdt, så er det dig der ender med at vinde.
Go’ for it.
Det var min webshop i praksis – fra start til slut.
Fremtiden byder på mange spændende ting indenfor e-handel og online markedsføring for mit vedkommende. Jeg er først lige gået i gang. Jeg håber artiklen har inspireret dig til at komme i gang. Husk at du ALTID kan spørge mig, hvis du har spørgsmål.
Hvis du vil holde dig opdateret på mig og min webshop, så følg mig endelig på Google Plus
Forresten…. jeg har også blogget om mit skifte fra affiliate til webshop på DanskeAffiliates.
Vedr. leverandører, så havde jeg det samme problem, som dig.
Jeg skrev en laaaang mail til leverandøren og uden kontaktoplysninger. Næsten ingen svarede mig, så jeg blev nød til at ændre strategi, hvis jeg skulle videre med runnivers.dk.
Her er, hvad jeg gør nu:
1. Sender først en MEGET kort e-mail på maks 2-5 linjer.
2. Skriv at du er en butik eller webshop, der sælger det og det – og gerne vil have deres mærke i sortimentet.
3. Find et godt argument – hvorfor skal leverandøren tage dig ind? De har en masse andre store kunder… Hvis deres mærke ikke er på Færøerne, bruger jeg det argument. Jeg bruger også argumentet, at jeg er den eneste specialbutik for løbere på Færøerne.
4. Skriv ALLE dine kontaktoplysninger i bunden. Adresse, telefon-nummer, e-mail og CVR-nummer
5. Find e-mail adressen på rette sælger. Ofte kan du finde e-mail adresserne på sælgerne ved en Google søgning. Sender du til hoved e-mailen, så ligger den og flyder mellem deres afdelinger.
6. Svarer de ikke tilbage indenfor 2-3 hverdage, så ring til dem!
På den måde får jeg svar fra dem alle sammen. En leverandør eller to har afvist mig, men nu har jeg i det mindste fået svar fra dem og kan kontakte dem igen om ét års tid for at høre, om noget har ændret sig.
Fedt indlæg! Jeg startede også selv webshop inden for et felt, som jeg intet ved om (Garn, hvis du ikke har set det endnu: rito.dk). Så jeg skal kæmpe med samme udfordringer som dig! Markedsføringsvinklen kommer helt sikker til at hjælpe dig. Jeg runder snart de første 100 ordre på kun 25 dage!
Haha, selvfølgelig har jeg da set kongenafgarn.dk – det kan jeg da ikke undgå :-).
Tak! Jeg glæder mig også vildt meget til at se hvor jeg – og Rito ender. Der er ingen tvivl om, at det er en anderledes shop du har dig – det er ikke ligefrem alle der tør’ at sælge garn på nettet (og får 100 ordrer på 25 dage). Good job!
Hvor er det et godt indlæg. Detaljeret og inspirerende! Jeg har selv en webshop, som blev startet juni 2013, men det er dog indenfor et emne jeg selv synes er rigtig spændende og i forvejen vidste en del om 🙂
Jeg har dog kastet mig ind i affiliate delen – lidt den anden vej end dig 🙂 Det er nu egentlig bare for at prøve det og så lære mere om SEO den vej. Lidt learning by doing. Er enig i, at webshoppen er det sjoveste.
Ønsker dig al mulig held og lykke med tennisspilleren.dk – jeg vil følge dig spændt 🙂
Hej Casper
En fornøjelse at læse din ærlige og grundige gennemgang af processen fra start til slut. Der er mange trin, og der skal en god portion tålmodighed til, virker det til.
Jeg har naturligvis købt et tennis-domæne og er klar på at sende købere videre om et par måneder.
Tak, Esben!
Der skal VIRKELIG tålmodighed til. Lige nu går det meget langsomt for mig – men det går i den rigtige retning, så det skal nok blive fedt!
Fedt med det tennis domæne. Du skriver bare, hvis du vil diskutere mulighederne indenfor tennis-branchen – casper@casperj.dk.
Spændende indlæg.
I forhold til design og skabeloner, så kan en lille detalje/info som man lige skal skrive sig bag øret når man bruger templates være at man risikere at en anden butik er 99 % mange til, tag et kig på http://www.dincampingshop.dk/ designeren er tydeligvis den samme. Så ulempen ved at købe skabeloner er at naboen kan have den samme som i dette tilfælde.
Mvh Rasmus
Super godt indlæg, Casper!
Fedt at følge hele processen fra start til slut.
Det kunne have været spændende at se nogle tal på, hvad du rent faktisk har smidt i shoppen af penge, for at se hvad en køreklar shop koster med denne fremgangsmetode.
Held og lykke med shoppen! :o)
/ Søren
Super fedt indlæg! Jeg har selv startet en Affiliate hjemmeside om løbesko, og jeg kan sagtens følge dine ønsker om at være “øverst i fødekæden”. Det er ikke helt det samme ikke fysisk at have produkterne i hånden, når man skal sælge dem. Men samtidig kan jeg kun anbefale en affiliate hjemmeside, som en metode til at lære inden man begiver sig ud i en noget større investering i form af en web-shop.
Igen en fornøjelse af læse dit indlæg. Held og lykke i fremtiden.