Er andre virksomheder dine kunder? Hvis ja har du en fantastisk mulighed for at lave markedsføring online. Igennem Content Marketing kan du nemlig øge dit salg, dine kunders loyalitet og samtidig gøre din arbejdsplads mere attraktiv.
I dette indlæg giver Nikolaj Mogensen sit besyv med hvordan man som B2B virksomhed har en unik mulighed for at udnytte Content Marketing i sin markedsføring. Nikolaj Mogensen har selv startet virksomhed og webshop. Han arbejder i dag med SEO og digital markedsføring fuld tid, og har blandt andet udgivet en 90 siders gratis bog om SEO og en gratis e-bog om at lave søgeordsanalyse. Dem kan jeg virkelig anbefale dig at læse, hvis organisk trafik betyder meget for din forretning. Med de ord overgiver jeg bloggen.
Hvad er Content Marketing?
Hej, mit navn er Nikolaj Mogensen og til dagligt har jeg den store glæde at dele kontor med Halfdan. Jeg vil i dette indlæg prøve at overtale dig til, at tage Content marketing mere seriøst som B2B virksomhed, samt give dig et par måder at griber disciplinen an på.
Kort fortalt handler Content Marketing om at bruge indhold som det primære i markedsføringen. Dvs. man igennem indhold og spredningen af indhold skaber øget salg. Det øgede salg kan komme igennem bedre tiltrækning af nye kunder og mere loyale eksisterende kunder. Hvis du er i tvivl om hvad Content Marketing er, kan jeg anbefale dig at læse de indlæg jeg har udgivet på min blog her.
Hvorfor lave Content Marketing som B2B virksomhed?
For at kunne forklare hvorfor, vil jeg lige nævne hvordan jeg ser B2B markedet. I mine øjne kan B2B virksomheder ofte karakteriseres med følgende attributter sammenlignet med B2C markedet:
- Markedet er mindre og der er færre aktører
- Færre transaktioner og salg
- Større ordre og volumen
- Færre personer som potentielle kunder
- Mere avancerede produkter og længere købsproces
- Større risiko ved køb
- Længere relationer imellem køber og sælger
- Mere personlige og dybe relationer imellem køber og sælger
Dette får indflydelse på den markedsføring du som B2B virksomhed har mulighed for at lave. Faktisk åbner det op for en lang række muligheder for dig til at få større salg og mere forretning.
Det får du ud af at lave Content Marketing som B2B virksomhed
Det, som især er din udfordring når du er en B2B virksomhed er, at få dine potentielle kunder til at stole. Det er vigtigt i forhold til den øgede risiko i købet og det engagement, der ligger i de større ordrer og længere relationer. Som marketeer er din opgave her at skabe tryghed og troværdighed i din kommunikation – netop dette er Content Marketing et fantastisk værktøjer til at understøtte.
Jeg har herunder listet nogle af de fordele du får ud af at udgive indhold, når du handler med erhverv.
- Dialog og engagement i målgruppen og med enkeltpersoner gøres tilgængeligt for andre
- Du skaber tryghed overfor besøgende på dit website, der er potentielle kunder
- Din kundeservice bliver mere effektiv, da du kan referere til det indhold du har skrevet
- Kunder og personer vil anbefale dig, idet de igennem dit indhold har set din ekspertstatus
- Andre personer i branchen vil se virksomheden som vidensledende. Dette vil øge virksomhedens kendskab i branchen og gøre det mere eftertragtet
Jeg ser i dag mange virksomheder, der arbejder i et B2B marked have en meget privat kommunikation med deres kunder. Altså kommunikation, der foregår med andre virksomheder enten lokalt til møder på kontoret eller over e-mail og telefon. For mig at se er dette en udfordring, idet den energi der bruges på den enkelte kunde kun bruges på denne kommunikation. Hvad end det er en eksisterende eller en potentiel besøgende, så er der som udgangspunkt ikke andre der får glæde af kommunikationen. For B2B virksomheder ser jeg her rigtig stort potentiale i at kommunikere med kunder online, både på eget website og på eksterne platforme, som sociale medier og blogs. Dvs. at man flytter kommunikationen fra at være privat til at være offentlig.
3 områder du kan arbejde med inden for B2B Content Marketing
Når du vil markedsføre din virksomhed igennem Content Marketing, ser jeg især potentiale inden for 3 områder. Hvis du tænker disse områder ind i din markedsføring, kan du udnytte de mekanismer, der gør sig gældende for B2B.
Udgiv data og undersøgelser
Du har især en unik mulighed, hvis du en markedsleder eller har adgang til unikt data. Det du kan gøre er, at udgive dette markedsdata, så det står frit for medier og personer at bruge. Dette er naturligvis mod at de henviser til dig. Hvis du ikke har adgang til dette data kan du starte på at opsamle informationer, eksempelvis igennem spørgeskemaer. Faktisk skal der ikke mange besvarelser til, før at en undersøgelse igennem et spørgeskema bliver statistisk signifikant og kan bruges i artikler og udgivelser. Jeg har set flere undersøgelser blot foretaget på LinkedIn, hvor der har været rigeligt med super relevante og gode besvarelser.
Et eksempel på dette er erhvervsmæglernes hjemmeside for erhvervslokaler Oline. De har netop gjort dette og udgiver hvert kvartal tal på ejendomsstatistikken. Dette gør at de får en masse omtale i medier, der snakker om konjunkturer og økonomi inden for erhvervsbranchen. Eksempelvis har de har fået omtale fra Bloomberg.com, hvilket ikke er noget man bare lige får!
Udgiv din viden igennem råd og guides
Når du sælger B2B har du ofte unik viden omkring produktet og branchen. Denne viden kan du bruge og dele ud af. På dit eget website kan du udgive blogindlæg, artikler og små bøger omkring dit emne. Formatet er som sådan underordnet – så om du vælger billede, lyd, video, grafik eller tekst er mindre vigtigt. Det essentielle er, at du formidler din viden på dit website. Grunden til at dette giver værdi, er den øgede risiko ved køb, det mere avancerede produkt og behovet for længere relation imellem køber og sælger. Igennem synliggørelsen af din viden og kompetencer inden for feltet, kan du kommunikere til både potentielle og eksisterende kunder. Dette skaber tryghed og troværdighed af dig og din virksomhed.
I Deducta Search er det netop dette vi har gjort, da vi udgav SEO bogen SEO træet. Bogen har i skrivende stund fået 750 til at tilmelde sig vores nyhedsbrev og læse vores bog. Det gør at potentielle kunder ser os som eksperter inden for vores fag og øger deres tryghed. For eksisterende kunder bekræfter den gratis bog, at de arbejder sammen med nogle af branchens bedste.
Skab dialog andre steder
Når du har branchekendskab og viden har du mulighed for at diskutere og gå i dialog på nettet. Der vil sandsynligvis være andre hjemmesider, fora, blogs og magasiner etc., der har din branche som omdrejningspunkt. Her er det ofte også muligt at engagere sig i debatter, indlæg og tråde. Ved at skabe dialog med personer, hvad end de er potentielle kunder eller blot kollegaer fra branchen, kan du gøre dig og din virksomhed mere kendt. Samtidigt kan du vise dine kompetencer, hvilket kan overbevise potentielle kunder om din virksomheds værd.
Kombinerer du dette punkt med udgivelse, artikler, tips og tricks på dit website har du noget at linke tilbage til. Dvs. at du rundt omkring på nettet kan referere til de guides og artikler du tidligere har skrevet. Det vil blive anset som om du hjælper med at finde svar på udfordringer og giver løsninger. Dermed bliver det langt mere legitimt og accepteret at linke tilbage og således indirekte henvise til eget indhold og produkt.
Se JUF som Content Marketing case
Selvom JUF.dk ikke målretter sig et B2B marked så er siden et super godt eksempel på, hvordan man kan lave Content Marketing.
Der bliver konstant udgivet råd og guides på websitet, som der jævnligt bliver linket til som en troværdig resurse. Halfdan er en produktiv herre, og der bliver udgivet artikler om alt lige fra erhvervsret til tvister i forbindelse med kontorlokaler. Det gør at JUF henter rigtig meget trafik ind fra medium og long tail søgninger i Google på konkrete sager og tvister.
Der bliver lavet data og udgivelser senest i forbindelse med tv serien Arven, hvor JUF og Halfdan udgav noget data i forbindelse med tv serien. Data som blev samlet op af diverse medier og der kom massiv trafik ind til websitet. Ligeledes fik JUF nogle ret relevante og autoritære links.
Halfdan bruger sig selv og sit brand til at skabe dialog på diverse medier og blogs relevante for JUF (og for Halfdans interesse for de sociale medier). Dette gør at Halfdan konstant kan referere tilbage til websitet, enten ved at sige han kommer fra JUF eller ved at referere tilbage til indholdet på siden. Denne brug af en person og personligt brand er enormt effektivt til linkbuilding og direkte henvisninger og kundekontakt.
Jeg håber indlægget kunne inspirer dig som B2B virksomhed til at arbejde mere seriøst omkring Content Marketing. Forhåbentlig har du forstået hvordan det at skabe indhold på eget og eksterne sider, kan øge dit salg ved at nedbryde de øgede barrierer der er ved B2B salg.
Mange tak til Nikolaj for bidraget – nu er det din tur! Kan du også se fidussen i Content Marketing som B2B virksomhed og har du nogle konkrete erfaringer, som du har lyst til at dele?