Facebookguide: 2 faldgrupper du skal undgå i 2017!

Gæsteindlæg fra Mathias Larsen.

I takt med at Facebook står for en større og større del af danske virksomheders markedsføring er man som marketingsmedarbejder eller marketingsansvarlig nødt til at være opmærksom på, hvorvidt om både du og din virksomhed er opdateret i forhold til den seneste udvikling, eller om der er nogle områder af din digitale profil, som kan forbedres – herunder om du og din virksomhed er i stand til at varetage denne opgave, eller om der er brug for ekstern hjælp fra et digitalt marketingsbureau. Så hvis du er tvivl om dette kommer der her en kort guide med to simple tips til at forbedre din annoncering på Facebook i 2017.

Få styr på den målgruppe du forsøger at annoncere mod!

Den første ting som er afgørende at have helt styr på inden man begynder at annoncere på Facebook er hvilken målgruppe man vil henvende sig til. Mange Facebook annoncører begår nemlig den fejl, at de ikke bruger nok til på at overveje og opsætte deres målgruppe korrekt. Problematikken med dette er, at man på Facebook betaler et beløb for et bestemt antal visninger, og ikke antal klik som det er tilfældet med Google AdWords. Hvor man betaler en fast pris per klik med Google AdWords så betaler man hos Facebook et givent beløb per 10.000 visninger.

I forbindelse med fejlagtig målgruppeopsætning ses der ofte to scenarier:

1: Din målgruppe er for snæver: du betaler en høj pris per visning!

Hvis din målgruppe er for snæver, vil du i princippet annoncere mod dem, som du mener er mest tilbøjelige til at konvertere. Problemet med dette er dog, at du vil ende med at bruge rigtig meget tid på opsætning og optimering af dine annoncer, uden at du vil opleve sorte tal på bundlinjen i sidste ende. Dette skyldes, at Facebooks algoritme forsøger at vurdere, hvor relevant din annonce er for målgruppen, og medmindre store dele af din målgruppe konverterer, når de ser din annonce, vil du i sidste ende betale en meget høj pris per visning – og det er ikke meningen, tværtimod!

2: Din målgruppe er for bred: du får meget få konverteringer!

Den anden fejl som vi ser i denne forbindelse er at nogle modsat vælger at annoncere alt for bredt. Hvis din målgruppe er for bred, vil du i princippet betale for visninger til brugere, som med meget stor sandsynlighed blot vil scrolle videre uden at huske din virksomhed eller det produkt i sælger. Problemet er altså, at de konverteringer og salg som annoncen faktisk skaber, ikke kan gøre op med den mængde brugere, som du betaler for at vise af annoncen til på Facebook. Det svarer lidt ligesom med AdWords til at have en meget lav konverteringsgrad og så bliver selv Facebookannoncering en dårlig forretning.

For at imødegå de to ovenstående problemstillinger, skal man overveje, hvilken målgruppe- og annonceringsstruktur man bruger, og om man skal fortsætte med at bruge den i fremtiden. Generelt findes der to strukturer; Retargeting og push.

1: Retargeting: en moderne form for remarketing!

Facebook-retargeting betyder, at man målretter sig mod brugere, der i forvejen har udvist købsinteresse eller har udløst en konvertering på din webshop – dette kan være ved at skrive sig op til et nyhedsbrev eller ved at have foretaget et køb. Ved at målrette din annoncering mod disse, vil sandsynligheden for at målgruppen køber noget ved et gensyn med websitet, alt andet lige, øges betragteligt.

Dansk guide til opsættelse af retargeting.

2: Push: målret dine kampagner efter tilgængelige brugeroplysninger

I modsætning til Retargeting så betyder Push, at man målretter sin annoncering mod folk med specifikke interesser, køn, alder eller lignende, som Facebook har registeret fra brugernes profiloplysninger. Facebook har utallige muligheder for specificeringer af målgrupper, så der er rig mulighed for at sammensætte netop den målgruppe, som man regner med vil tage bedst imod ens produkt eller budskab.

Efter at du har identificeret din målgruppestruktur, bør du overveje hvilken en af de former du skal benytte dig af fremadrettet. Desuden bør du vide, at den ene struktur ikke udelukker den anden, og at en kombination af begge i mange tilfælde er en god løsning. 

Din faktiske annonce – dit førstehåndsindtryk overfor kunden

Når du har fået styr på din målsætning og din målgruppe, skal du lave selve annoncen, som kunderne får at se i newsfeed på Facebook. Her er der ligeledes en række overvejelser, som du bør gøre dig, før du giver dig i kast med produktionen af din annonce.

1: Annonceteksten:

Når du skal skrive annonceteksten til din annonce, er det vigtigt at du udtrykker dig på den rigtige måde overfor kunderne – dette kan du kun gøre, hvis du kender din målgruppe! Du bør derfor overveje dit sprogbrug, og tilpasse det til den måde dine potentielle kunder er på. Ydermere er det vigtigt at du skriver en kort og præcis annoncetekst, således at din tekstmængde ikke forsager ’’Læs mere’’ knappen.

Et godt eksempel på en annoncetekst ses hos virksomheden SharkGaming.dk, som i annoncen herunder henvender sig personligt, kort og præcist til læseren. 

sharkgaming

2: Det visuelle – Sørg for at din annonce fanger brugernes blik!

Det mest bemærkelsesværdige ved en Facebookannonce og annoncer generelt, er det visuelle. På Facebook har du mulighed for at bruge et enkelt billede, en karrusel bestående af flere billeder eller sågar en video som starter, når brugeren scroller forbi din annonce. Hvad der reelt set fungerer bedst kommer an på hensigten med annoncen, men generelt siger man, at hvis kunden har mulighed for at interagere med din annonce; enten i form af karrusel eller video, så vil kunden være mere tilbøjelig til at bruge tid på annoncen.

Uanset hvilken visuel effekt du benytter dig af, er det vigtigt at du har i mente, at det skal være iøjnefaldende, klart vise dit budskab og ikke være for teknisk og langtrukkent. Desuden kan rabatter, nyheder eller lignende ofte være med til at fange læserens blik.

Det ved indehaveren af Saleduck også. Rabatterne bliver brugt direkte i annonceringsmaterialet fra portalen på saleduck.dk:

Hvis du er almindeligt prisglad, som vi danskere jo er, taler Saleduck direkte til prisjægeren i dig med rabatter på deres billeder.
Hvis du er almindeligt prisglad, som vi danskere jo er, taler Saleduck direkte til prisjægeren i dig med rabatter på deres billeder.

3: Opfordr til handling – No action, no reward!

Årsagen til at digital markedsføring på Facebook er så hensigtsmæssig, er at man direkte i annoncen kan opfordre brugeren til at udføre en given handling. Det kunne være at udfylde en oplysningsformular til dit nyhedsbrev, klikke sig videre til dit website eller ’’Synes godt om’’ din Facebookside.

Din opfordring til handling skal tydeligt fremgå i din annonce, og det kan ofte være en fordel, at skrive direkte i annoncen, hvad og hvorfor brugeren bør udføre handlingen.

Derudover skal du være opmærksom på, at din bruger bliver taget godt imod, der hvor du sender dem hen. Det vil sige, at hvis du eksempelvis sender dem videre til dit website, så skal landingssiden være brugervenlig og overskuelig, således at kunden ikke forlader siden – du har kun én chance per kunde.

Et eksempel på en virksomhed, der har formået dette, er hviidadvokater.dk. I billedet herunder kan du se landingssiden for en annonce, som omhandlede boligadvokater. Landingssiden er overskuelig og letlæseligt. Derudover giver landingssiden alt den information, som læseren har brug for i overvejelsen om, hvorvidt han eller hun bør konvertere med websitet eller ej.

hviidadvokater

En sidste ting: husk at opdatere dine annoncer!

Er der nogle af ovenstående situationer, som du kan relatere til i forhold til dine annoncer, og har du spørgsmål til, hvordan du optimere dine annoncer mest effektivt? Så skriv en kommentar og deltag i debatten!

Du kan læse flere indlæg fra Mathias’ hånd på Facebook-Annoncer.dk.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kontakt mig og boost din online markedsføring

Kan jeg hjælpe med noget? Brug kontaktformularen herunder – jeg vender hurtigt tilbage.