Der findes efterhånden en amerikansk bog eller tre (4-Hour-Workweek som det bedste eksempel), der lover, at de vil revolutionere måden du arbejder på og give dig et meget bedre liv. Rework er en alternativ version heraf – men trods fine pointer holder den ikke hele vejen.
Titel: Rework – Change the way you work forever
Forfattere: Jason Fried & David Heinemeier Hansson
Først udgivet: 2010
Forlag: Vermilion
til 130DKK
37signals siger dig måske ikke særligt meget, men du er sandsynligvis stødt på det utraditionelle, amerikanske firma før. Måske bruger du som jeg Basecamp til at holde styr på projekter Ta-Da-List til at dele og arrangere to-do-lister eller Ruby-On-Rails til at programmere programmer. Alt sammen er, ligesom HighriseHQ og Campfire skabt af 37signals.
Firmaet har haft succes med lidt af hvert og det med en lidt alternativ forretningsstrategi. Det er der kommet en relativt kort og kontant bog ud af med titlen ’Rework – Change the way you work forever’. Og hvis du tænker, at vi her er ude i lidt af en 4-Hour-Workweek har du helt ret, selvom Rework er opbygget på en grundlæggende anderledes måde.
Rework består af ca. 100 små afsnit, der hver og især fylder en side til to med ret stor skrifttype. Hver side har sit eget emne, en gylden regel for succesfuld virksomhed. Om at være anderledes, om at droppe møder, om at inspiration forsvinder, om ikke at planlægge og mange andre mere eller mindre kontroversielle regler.
Åbenlyse sandheder, men gode pointer
Rigtigt meget af Rework består af åbenlyse sandheder – ting, du måske ikke har sat ord på, men som du udmærket er klar over. Et eksempel herpå er, at afsnittet ’Building to Flip is Building to Flop’, der afslører, at man ikke skal starte sit iværksættereventyr med at lave en exit-strategi. Nej, selvfølgeligt skal man ikke det. Det er fint at blive husket på det, om end ikke nogen voldsom revolution.
Men udover de åbenlyse sandheder har Rework så absolut også sine rigtigt gode pointer, der efterfølgende lige får dig til at tænke en gang eller to over måden, hvorpå du gør ting. For at tage endnu et eksempel var afsnittet ’Do it Yourself First’, hvor pointen var, at man aldrig må høre en person til at udføre et job, man ikke selv har udført. I så fald har man ingen idé om, hvilken person, der er den rette, hvornår der skal roses, hvornår der skal kritiseres og så videre. Det er så sandt, som det er sagt.
Rework er skrevet i et meget simpelt og direkte sprog. Det gør den amerikanske bog meget letlæselig. Du kan næsten tage bogen på en halv eftermiddag, men du vil naturligvis få mere ud af blot at tage et par afsnit ad gangen og så tygge på dem fx før du går i seng. Netop dette har været min fremgangsmåde, og jeg synes faktisk, jeg har fået en del ud af visse kapitler i bogen.
Du får ikke så mange konkrete metoder til at skabe en succesfuld virksomhed med Rework. Den er derfor ikke nødvendig, hvis du ikke har startet noget op selv. Det er Rework ej heller, selvom du er inkarneret iværksætter for livet (see what I did there?), men her vil du så afgjort få meget mere ud af den.
Mine yndlingskapitler (og det, jeg var uenig i)
For nu at gøre min lille anmeldelse af Rework mere konkret, så du rent faktisk ved hvad bogen indeholder, kan du lige få et par af mine absolutte yndlingskapitler her:
- Hire Great Writers: Hvis du står mellem 3 personer til et job, hvad end det er som programmør, sælger eller designer, så vælg den bedste writer. At skrive godt handler om mere end grammatik, men om at tænke klart og om at kunne formulere sig. At kunne skrive godt handler om at sætte sig i andres sko.
Og husk, at en skribent til SEO-artikler ikke er det samme som en great writer. 😉 - Emulate Chefs: De bedste kokke i verden er dem, der har delt deres opskrifter – for sådan har vi lært at kende dem. Afsnittet Emulate Chefs understreger vigtigheden af i dag at dele. Fordi at du afslører din opskrift, åbner der ikke en restaurant ved siden af og smadrer din gesjæft.
Jeg kan kun komme i tanke om ét eksempel, hvor det måske ikke er helt så smart: linkbuilding. Men ellers holder den! - Speed Changes Everything: I dag er det nærmest normen at vente en dag eller tre på svar fra et firma. Det er endda noget, jeg selv har store problemer med, da jeg hellere end gerne udskyder beslutninger lidt længere end godt er. Det kan du udnytte – hvis du svarer samme dag overrasker du positivt og skiller dig ud.
Men husk, at push-notifikationer på din smartphone for at svare alle ikke er vejen til succes, men stress.
Som nævnt var der også et enkelt kapitel, hvor jeg nåede at tænke argh, det passer sgu ikke:
- Learning from Mistakes is Overrated: Pointen er, at man ikke skal kaste sig ud i noget og acceptere nederlag på nederlag. At vi bygger en kultur on failing. De to forfattere nævner selv frasen Fail Early and Fail Often og argumenter imod den. Her er jeg ikke enig. Hvis man fejler, har man i det mindste prøvet.
Alt i alt: Ikke nogen revolution, men spændende og meget let læsning. Kan anbefales taget prisen i betragtning! 🙂
Jeg har et affiliatelink herunder, hvis du blev fristet (tak!):
Hej Halfdan Timm,
Jeg har også læst “Rework” og jeg synes egentligt også den var ganske udmærket, men jeg husker den som værende endnu en af de historier, der giver sig ud for, hvor nemt det er at tjene penge på sin passion og sine idéer, hvis blot man tager initiativet? Jeg mener også at den ligger op til, at man ikke skal tage kritik fra dem, der ikke tror på en og ens idé – måske jeg husker forkert.
Jeg mener dog, der kan være en god idé i at høre på dem, der giver dig og din idé kritik. Man skal naturligvis ikke bare tage imod “slag i hovedet”, men det er jo trods alt oftest andre der skal bruge din idé – det er andre du skal sælge din idé til, så hvis de allerede kritiserer din idé før den er færdig, så vil jeg nu mene, man bør tage det til sig. Ikke nødvendigvis fordi man skal opgive sin idé, men måske man bør overveje et alternativ eller en anden indfaldsvinkel.
Hvis jeg husker korrekt, så giver “Rework” sig lidt ud for hvor “nemt” det er at blive succesfuld. Ikke fordi de direkte siger at alle kan blive rige på ingen tid, men lidt i stil med, at fordi de har stablet en kanon forretning på benene, så kan du også. Det er efter min mening en “let” måde at sælge sin bog på. For som du selv er inde på, så er der mere tale om en “bliv inspirereret af os, fordi vi fik succes”-bog, mere end der er tale om, “sådan kan du gøre det”…
Men der udover så husker jeg også bogen som værende let-læselig og den har da et par guldkorn hist og pist.
Hej Morten,
Først og fremmest – tak for den rigtigt gode kommentar!
Hvad du husker fra bogen er helt rigtigt. Det er nogle af de meget gennemgående pointer, og det ikke blot i denne bog, men i mange bøger af lignende type – synes jeg i hvert fald.
Hvis man mødes med konstruktiv kritik er det ekstremt vigtigt at lytte til den. Jeg tror, og håber, bogen giver slag til de kritikerer, der kritiserer for at kritisere, og ikke for reelt at forbedre ens produkt, service eller idé. De sidstnævnte er deres vægt værd i guld.
Let-læselig, let forståelige pointer og fin beskæftigelse til når man ikke kan falde i søvn. Sådan tror jeg det er muligt at beskrive bogen. Noget revolutionerende er det, som du selv er inde på, ikke ligefrem. 🙂