Test: Pay-With-A-Like-plugin

Et plugin, hvor du skal ‘Like’, tweete eller +1’e mit indhold før du må læse det lyder ekstremt aggressivt. Og det er det også. Men virker det?

For et par uger siden fik jeg et link fra Thomas Reberholt (Tex-tryk, skal du have tryk på tøj?) til WordPress-pluginnet “Pay With A Like” fra WPMUU. Kort sagt er idéen med pluginnet følgende; de besøgende kan ikke se mere end en brøkdel af mit indhold, før de anbefaler det på den ene eller den anden måde, men søgemaskinerne har stadigt fuld adgang og indekserer altså fortsat alt.

Jeg havde ikke høje forventninger til pluginnet, men jeg kunne selvfølgeligt ikke lade være med alligevel at prøve, så jeg smed det på en af mine knap-så-gode sider for at se, hvad der ville ske – både i forhold til besøgende (Analytics) og indtjening (Adsense). Hvis du er i tvivl om hvorvidt Pay With A Like egner sig til din side, kan du passende læse mine erfaringer herunder.

Besøgende

Forsøget blev igangsat den 18. maj 2012. Der aktiverede jeg pluginnet, og alt indhold på min side kunne for fremtiden kun tilgås, hvis man ente gav mig et “Like”, “+1” eller “tweet”. Det ser således ud in action:

pay with a like på en rygestop wordpress side
Okay, det er også den side med flest 'Likes'..

Det er min side Rygestophjaelp.dk – kreeret sidste sommerferie og primært med ringe indhold (siden er lavet i maj 2011, før jeg begyndte at prædike ordentligt indhold) – der fik lov til at agere testperson for pluginnet. Jeg turde ikke putte det på en af mine mere seriøse sider, men netop denne havde alligevel trafik nok til at trække en vis statistik.

Without further ado får I trafikken fra mit Analytics-panel:

analytics efter pay with a like

Jeg har markeret hvorfra pluginnet burde have effekt. De første par dage var der flere besøgende, men dette regner jeg med blot var normale udsvingninger – hvad der til gengæld skete omkring den 24-25. maj var straks mere nedslående. Besøgstallet faldt med grusom hastighed og stoppede ikke. Grafen er tilsvarende, når vi kigger på den gennemsnitlige besøgstid (antallet af besøgende er lyseblå):

mindre tid på siden graf

Alt i alt har det altså været en rigtigt dårlig idé i forhold til besøgende at sætte dette plugin på. Og det giver også god mening. Hvem har lyst til på en relativt spammy side om rygestop at anbefale siden til deres venner uden overhovedet at have læst indholdet – og endda efter at have fået propper 2 store Adsense-units lige i skallen? Forsøget her kan varieres med andre og bedre sider, uden reklamer på fronten osv., men i denne udformning går det i hvert fald hårdt ud over besøgstallet. Især efter et par dage, hvor The Almighty Mr. G kan se, at der sker noget shady på siden.

Indtjening

Men hvis jeg blot tjener flere penge, kan det være fuldstændigt ligemeget, om de besøgende hader mig for det. Ikke sandt, Kristoffer Føns?

Jeg kører udelukkende med Adsense på siden. Herunder min graf et stykke tid før og efter den 18. maj, hvor alle pludseligt skulle trykke ‘Like’ først:

hvordan adsensegrafen så ud efter man skulle betale med like
Grøn er indtjeningen og blå er sidevisninger.

Også en skuffelse.

Jeg havde håbet, at manglen på indhold ville få folk til at lede efter en udgang, og at de derfor ville trykke på mine Ads. Folk ledte tydeligvis også efter en udgang, men det blev jf. skemaet over, hvor lang tid de brugte på siden herover, tydeligvis den røde knap i øvre højre hjørne af skærmen..

Graferne herover ville have været tydeligere, hvis jeg havde ladet testen køre i længere tid, men resultatet for denne side er allerede ganske sikkert: med relativt ringe indhold og en ukendt side duer idéen ikke. Jeg vil som nævnt ikke afvise, at resultatet havde været et helt andet, hvis jeg havde smidt pluginnet på en ordentlig side. Til det skal det dog nævnes, at jeg som udgangspunkt synes, det er en underlig idé at kræve et like før indlægget er læst – et like indikerer, at personen rent faktisk kunne lide indlægget og ønskede at dele det, og denne type af ‘manipulation’ virker næppe (på dårlige sider).

Konklusion på min mini-test:

Pay With A Like er et sjovt plugin, men det egner sig ikke til mine sider. Måske til en populær modeblog eller en anden blog med et meget trofast publikum, men her går den altså ikke. I og med at Gratisfilm.info har 10-20x så mange besøgende som Rygestophjaelp.dk kunne det være sjovt at smække pluginnet på dér også – men det bliver i så fald i mindre grad i form af fx kun at smide det på de bedste indlæg. We’ll see.

Har du andre erfaringer med pluginnet, kommentarer eller spørgsmål, er du mere end velkommen til at smide en kommentar herunder! 🙂

15 responses to “Test: Pay-With-A-Like-plugin

  1. Spændende læsning! Jeg tænker at hvis man kunne gøre så den ikke var der fra starten men fx. 20 sekunders delay ville det fungere en del bedre.

    1. Dén har jeg faktisk slet ikke tænkt over. Pluginnet havde med al sandsynlighed performet bedre med sådan et tweak – værd at arbejde videre med!

  2. Jeg synes det er et spændende forsøg, men som du selv er indepå, så er det indholdet der i høj grad er afgørende. Først og fremmest fordi du deler det med dit ‘netværk’. Sider om eksempelvis menstruationscyklus eller røde knopper på penis, vil det være tvivlsomt hvad du kan ‘tvinge’ folk til – selvom de er meget nysgerrige :-).

    Det kan måske bruges ved forskellige former for gallerier, eller udvidet indhold. Indhold hvor dette plugin er ‘under the fold’, så brugerne går i gang med at læse, og opdager først begrænsningen når de scroller lidt ned.

    Jeg tror ikke der er juridiske problemer, men strider det ikke i mod Facebooks betingelser har? Personligt har jeg lavet et lidt blidere variant, hvor jeg pænt beder brugeren, om at dele indholdet, hvis de synes om det. I forhold til bare at indsætte knapperne, er her en personlig opfordring. Det virker bedre :-).

    1. God pointe mht. typen af indhold og ikke blot kvaliteten. Selv den bedste test om kønsvorter ville næppe få skide mange til at sprede den (hoho) i deres netværk.

      Jeg tror faktisk, jeg før har opdaget pluginnet i sådan en udforming med fx et plugin, for at det ikke skal være løgn. Der var fri adgang above the fold, men straks, når man begyndte at scrolle, blev man bedt om at logge ind. Et mere moderne tweak heraf ville sandsynligvis være et like.

      Jeg må indrømme, at jeg tæt på intet ved om Facebooks retningslinjer. Men jeg må lige tage et kig på dem – tak for heads-up. Og husk at sprede god karma! 😉

  3. Er det ikke en anelse (læs: ekstremt!) flabet at forlange, at besøgende ligefrem skal gøre en indsats for at læse et ellers forholdsvis let-tilgængeligt indlæg? Jeg kan sagtens se pointen i hele forsøget med at smide en ‘cliffhanger’, og såmænd også ideen i at involvere sine læsere, men så synes jeg også, at det unægteligt skal dreje sig om en slags premium content.

    Skal det endelig lykkedes at ‘tvinge’ besøgende til at like, uden egentlig at vide voldsomt meget om, hvad det er, de liker, så kræver det først og fremmest en voldsomt interessant indledende paragraf, som fanger deres interesse og giver dem lyst til at læse mere. Derudover kræver det også en enormt loyal fanbase, eftersom unikke førstegangs-besøgende næppe er imponeret af manglen på frihed. Tværtimod er de nok rettere irriteret og springer hastigt tilbage til Google for at finde en mindre begrænset side.

    Det hænger måske også sammen med, at jeg selv er meget selektiv med mine likes, og jeg ville med stor sandsynlighed glemme alt om en konkret hjemmeside, hvis jeg var tvunget til at gøre ligesom her for at læse normalt indhold.

    Tæsk til det nævnte plugin, ikke din side 😉

    1. Vi er helt enige. Jeg ville heller aldrig smide et like så ukritisk. Jeg har fundet en vej omkring det og oprettet en Twitter-konto alene til dette formål, men det kan næppe forventes af de gennemsnitlige læsere på Rygestophjaelp.dk. :p

      Jeg tror ikke engang, den ville gå med Halfdantimm.dk, som ellers er den af mine sider, jeg mener kommer med mest kvalitet lige umiddelbart. Måske om et år. Under alle omstændigheder tror jeg, at Caspers tilgang med at bede om et ‘Like’, hvis læseren kunne lide indholdet, er en bedre variant.

      Jeg tør slet ikke bede om kommentarer på siden. Dén er indbegrebet af det meste af det, jeg i dag advarer mod at lave. At den ikke har taget et hug efter pingvinen er kun fordi, jeg ikke rigtigt har linkbuildet den i over et halvt år.. 😉

  4. Spændende resultater. Det minder mig om andre former for likejacking, fx et meget populært script på et tidspunkt, hvor man skulle dele indholdet med sine venner for at adgang til mere, oftest noget med nøgen billeder af en eks-kæreste eller andet i den stil. I øjeblikket bruges content-lock meget i forbindelse fx med streams eller andet som man ikke ellers lige kan finde, her er der så et plugin som skjuler indholdet indtil man har udfyldt et survey eller lignende 🙂

    1. Sidstnævnte er jeg også stødt på et par gange. Det er hamrende irriterende og jeg slutter altid besøget dér – men jeg kunne sagtens forestille mig at “bagmændene” tjente rigtigt gode penge på det. Det varierer vel ikke så meget fra de provokerende FB-quizzer, hvor skaberne også får halvdelen til at udfylde en EA-survey. 🙂

  5. Interessant forsøg.

    Kan det være noget med målgruppen også? Jeg ved ikke hvor meget data du har omkring din målgruppe på sitet, men det kunne primært være voksne (30+).

    Når jeg tænker på de yngre som jeg har i mit FB netværk (14-16 år) virker de en anelse ligeglad med, hvilket indhold de deler hvorfor der måske er større effekt hos dem. Så måske er effekten bedre her, omend de nok er mere bannerblinde end den ældre generation (i forhold til bedre AdSense indtjening).

  6. Jeg ved desværre ikke noget om de besøgende på siden – men det er med garanti også et parameter, der har stor indflydelse på resultatet!

    Skulle forsøget gentages i større målestok og med andet end lidt sjov for øje, ville en side med garanti også blive valgt efter blandt andet målgruppe. En – som du nævner du – så ung målgruppe som overhovedet muligt ville nok være at foretrække. 😉

  7. Sjov test – men som du selv er inde på, så skal pluginnet nok ikke bruges til andet end små forsøg hist og her. Jeg har i hvert fald svært ved at se den side, der kunne få noget fornuftigt ud af det. 🙂

  8. Hey Mr H

    Ked af at jeg har fucket med din adsense 🙂 husk mig lige på at jeg skylder en tude kiks hehe!
    Jeg har laver selv samme forsøg på en af mine sider som hvor jeg smed nogle billeder ind af karneval og tro mig hehe det gik temmelig meget bedre 🙂 der var rigtig mange besøg !
    Men alt er fjernet da der var lidt intresse konflikt omkring disse billeder 🙂

  9. Man kunne måske benytte denne teknik, hvis man bag det påkrævede like lægger en lille e-bog eller en anden godbid, som måske ikke er helt god nok til betaling eller at få folk på nyhedsbrevet.

    Det kunne også være en mulighed for at teste nogle forskellige salgstekster op mod hinanden, så man kan se, hvilke der konverterer flest likes?

  10. Som Henrik skriver tror jeg nu ikke meningen var at man puttede alt sit indhold bag en “like wall” (eller hvad man nu kalder det).

    Men mere at man har noget specielt indhold som folk gerne vil gøre lidt for at få, fx. en ebog, et lille kursus, en fed video eller lign.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Kontakt mig og boost din online markedsføring

Kan jeg hjælpe med noget? Brug kontaktformularen herunder – jeg vender hurtigt tilbage.