Sådan får du flere salg i julen

målgruppe

Flere af mine bekendte med webshops fortæller, at op imod 40 % af årets omsætning hentes i juletiden. 40 %.

Jeg håber selv en dag at sidde med en god webshop i december og nyde så mange penge falde ind i forretningen.

Indtil da vil jeg nøjes med at skrive dette indlæg.

Jeg har spurgt venner og bekendte med succesfulde webshops, hvad de gør for at få det maksimale ud af julen.

Jeg bad om konkrete tips, du som læser med en webshop kunne gå ind og benytte dig af med det samme.

Og det har følgende personer givet:

  • Dennis Drejer – Cykelpartner.dk. Sælger cykler og cykeludstyr.
  • Jesper Hvejsel – Made4men.dk. Sælger alt til mænd.
  • Jens Jakob Andersen – Runforest.dk. Sælger løbesko.
  • Karsten Birkelund – Helsebixen.dk. Sælger helsekost.
  • Rasmus Holdt – Elekcig.dk. Sælger elektriske cigaretter.

Jeg vil ikke sige mere – nyd i stedet, hvad de har at sige og sørg for at implementere af dem hvad I kan. :-)

dennis drejerDennis Drejer – Cykelpartner.dk

Dennis Drejer står bag alt online på Cykelpartner.dk, der i dag er Danmarks største cykelwebshop. Han skal tale til DM13, hvor du kan høre historien om Cykelpartner.

Hos os, Cykelpartner.dk, er julen en ganske udmærket tid på året. Den er helt sikkert ikke lige så vigtig for os som den er for webshops, som sælger garn, gadgets og andre produkter, som er meget gaveorienteret.

Vi fører produkter, som ofte sælges forår, sommer og efterår. Specielt sensommeren er rigtig god i cykelbranchen.

Dermed ikke sagt at vi ikke gør noget ekstra ud af julen. Vores erfaring viser os, at vi kan hente flere millioner i omsætning i november og december. Det kan blandt andet gøre ved at markedsfører vores produkter rigtigt og sørger for at pushe produkter som kan bruges gaver, såsom cykeltøj, trick løbehjul, børnecykler, cykellygter m.m.

Hvert år starter vi hårdt ud først i november. Det gør vi for at få mest muligt omsætning så tidligt som det kan lade sig gøre. Det er både for at udjævne presset på lageret og for at fange folk før de måske er begyndt at tænke på julegaver og derved får dem til at købe for endnu mere.

En af de specifikke ting vi gør hvert år er at lave en julegaveideer-kategori, som er placeret øverst i vores menustruktur. Link til kategorien er fremhævet med grøn skrift og små juleikoner.

Derudover er vi normalt meget aggressive med vores nyhedsbrev i perioden. Det bliver udsendt 2-3 gange pr. uge i november og december.

I år presser vi dog citronen og sender endnu mere i november. Herefter går vi helt amok i december og sender nyhedsbrevet hver eneste dag. Nyhedsbrevene bliver fyldt med gaveidéer, som hvis vi har data nok bliver baseret på hvad kunden tidligere har købt, samt hvad de har kigget på.

Vi får løbende gode idéer, som kan blive sat i søen i løbet af få timer. Hele november og december måned handler om at trække så meget trafik som overhovedet muligt. Trafikken bliver sendt ind i de kategorier som vi vurdere kan være julegaveønsker.

jesper hvejsel 2Jesper Hvejsel – Made4men.dk

Jesper Hvejsel stiftede Made4men.dk og er med i bl.a. RazorPit som en af de to stiftere. Jesper har for nyligt skrevet et rigtigt godt indlæg om de første 7 år med Made4men.dk.

Skilt med det du kan i julehandlen.

Julehandlen er for mange e-handlere ekstremt vigtigt. For kunderne er det dog noget andet der er vigtigt. Nemlig sikkerhed for at få varene når de skal bruges. Derfor er oplysning ekstremt vigtigt i julen. På made4men.dk laver vi hvert år en tydelig bjælke hvor vi fortæller hvornår man senest kan bestille for at være sikker på at modtage inden jul. Denne dato kan du finde på PostDK’s hjemmeside.

Det plejer at være omkring d. 20 december afhængig af hvordan julen falder. Samtidig er det nok så vigtigt at skilte med returbetingelser. På made4men tilbyder vi altid fri ombytning i hele januar. Dette gør vi primært for at give kunderne den sikkerhed der skal til at de konvertere.

Derudover er det selvfølgelig vigtigt at overholde alt det man lover, sørg for at være klar til at håndtere ekstra ordre i julen, og vær klar på kundeservice når Mormor skal have købt gaver til børne børnene.

 jens jacob andersenJens Jakob Andersen – Runforest.dk

Jens Jakob stiftede Runforest.dk og er i dag medejer af BlackSnow.dk. Jens Jakob er skarp til alternativ markedsføring og er en sand idemager. Jens har givet sine tips herunder titlen “Hvorfor er du ikke datadreven?

Jeg vil gerne give dig to ting med i dag. Først og fremmest synes jeg du i dag skal finde ud af hvem din målgruppe er under julen. For at løse den opgave, kan det være en rigtig god øvelse at finde din ”normale” målgruppe. Den anden ting du skal tage med er hvordan du via dine markedsføringskanaler kan lave lynhurtige hacks til at ramme det rigtige publikum under julen.

1. Synd du ikke bruger mere tid på din målgruppe

målgruppe

Analytics giver dig uanede mængder af data om din målgruppe. Desværre er det de færreste som benytter den data til at definere hvem der primært køber på din webshop. I Google Analytics finder du mange af disse informationer i ”målgruppe”-menupunktet. Vær opmærksom på at Analytics har fået en opdatering – det kræves derfor at du indsætter én linjes ekstra kode for at du fortsat kan få informationer om brugerne.

Det er det hele værd!

Det føles måske lidt ligegyldigt – du vil gerne bare sælge noget. Enig! Men du kan ikke sælge til alle. Derfor er det godt med én nedskreven målgruppe, som du trækker frem når du eksempelvis laver markedsføring. At definere sin målgruppe (eller lave en persona) er noget jeg har gjort særligt meget brug af på iloebesko.dk – selvom det ikke er en webshop er det super relevant alligevel i forhold til indholdet på siden.

De vigtigste elementer af persona’en

  1. Navn
  2. Demografi
  3. Erhverv
  4. Favorit hjemmesider

Et fuldstændigt tilfældigt eksempel kunne være:

halfdantimmHalfdan er 17 år, har kæreste og bor i Århus. Han elsker Britney Spears (særligt ”I’m a slave”), og hader hårdere rapmusik. Haldfan læser jura, som han færdiggører snart. Han har længde indset at for ham var jurastudiet for uambitiøst – han vil derfor være fuldblodsiværksætter. I sin fritid spiller han fodbold, og går generelt meget op i sport. Han er desuden lidt af en gearlover og han godt lide at følge med i hvad der rør sig på markedet – derfor bruger han meget tid på techcrunch.com. Desuden er han fan af Google og Tim Ferris.

Du kan tilføje langt flere elementer end de 4 jeg har brugt. Det vigtigste er at du får gjort det. Går du all in laver du naturligvis også en papfigur af din persona som du har stående på dit kontor.

3 Konkrete spørgsmål din persona kan hjælpe dig med

Forestil dig at du kommer ud for følgende scenarier og er i tvivl om hvad du skal gøre. Vi er alle enige om at det sidste ende går ud på at tjene flest mulige penge, men både du og jeg vil komme i tvivl flere hundrede gange inden for det næste år. Her kan du bruge din persona.

  1. Skal jeg købe dette nye sportsprodukt hjem selvom det er lidt af en nørdeting?” Ja fordi Halfdan elsker når der er kredset for detaljen – særligt med ny teknologi.
  2. Alle optimerer primært til Chrome – skal jeg også gøre det?” Nej, ud fra personaen og Google analytics fremgår det at Safari står for 70% af trafikken.
  3. Skal vi gå med i priskrigen?” Nej – vores målgruppe har tydeligvis penge nok og værdsætter kvalitet.

2. Hacks til markedsføringen i julen

Jeg er med på at afsnittet om persona ikke decideret havde noget med julesalget at gøre. Det har dette afsnit til gengæld! Lad mig være ultra konkret.

Google Adwords – haps! Lavthængende frugter

På Blacksnow.dk har vi for nyligt fået hestra handsker ind i sortimentet. Hestra er et stort kendt brand. Der er meget konkurrence og vi skal derfor være skarpe når vi til julesalget vil give kunden lidt ekstra service. Søger du på google på ”Hestra skihandsker” får du resultatet som du ser på billedet.

hestra_skihandsker

Kampagnen her er ganske generisk. Jeg arbejder meget ud fra en 80/20 betragtning og derfor laves kampagner ikke 100% individuelt, men i bulks. Det hindrer dig dog ikke i at være bedre til julen.

I øjeblikket kan du se at vores selling point er ”Gratis Fragt & Retur. På Lager”. Er det særlig smart når det bliver jul? Næppe. En forbedret jule selling point kunne være (maks 35 tegn):

  • Stor Julekampagne. Byt til 30. Jan.
  • Juleudsalget er startet. På Lager.
  • Gratis Fragt & Retur til 30. Jan.

Via adwords editor laver du en eksport til excel.

adwords_editor

Herefter gør du følgende:

  1. Find description line og marker hele kolonnen
  2. Tryk CTRL+F (PC) / CMD+F (iOS)
  3. Tryk på ”erstat” og indtast din information
  4. Tryk ”find næste” – bare lige så du er sikker på at det er de rigtige steder du erstatter

adwords_editor_i_excel

Importer filen, som vist på billedet.

importer_fil

… og du får følgende resultat:

adwords_importeret

Du har altså nu 2 annoncer. Lad dem gerne splitteste mod hinanden og find ud af hvilken af dem der performer bedst. Hvis der ikke er julesalg, er jeg overbevist om at den øverste performer bedst. Er der juleudsalg, er det formentlig den nederste. Når du opretter disse skal du være opmærksom på at du ikke sletter den gamle annonce.

Du BØR ændre dine USP’er

Det er min overbevisning at du som webshopejer bør ændre dine USP’er under julesalget. Jeg er ikke i tvivl om at dine nuværende USP’er er knivskarpe, men de er ikke optimerede til julesalget.

Rigtig mange har USP’er i Meta title og description. Det kan virke uoverskueligt at skulle ændre disse manuelt. Et lille tip er at eksportere al data til excel og lave en find og erstat – præcis som vi gjorde i eksemplet ovenfor med adwords. Så er det klaret lynhurtigt.

PAS PÅ med nyhedsbrevet

Mange hopper i den fælde at de kører samme markedsføringskampagne over hele linjen. Husk på at din målgruppe kan være forskellig alt efter hvilken markedsføringskanal du benytter.

I dit nyhedsbrev skriver du ofte til kunder der allerede kender dig, dit brand og dine produkter. Du markedsfører dig over for folk, der gerne selv vil have dit produkt. Derfor er det under julen måske mere hensigtsmæssigt med forslag til ønskesedlen.

Jeg håber du fik noget ud af mit post. Har du spørgsmål, kan du fange mig i kommentarsektionen herunder eller på jensjakobandersen.dk.

karsten birkelundKarsten Birkelund – Helsebixen.dk

Karsten Birkelund er til daglig i spidsen for Helsebixen.dk, der sælger helsekost fra Aarhus. Lige om lidt ryger lageret ud til større lokaler i Risskov og forretningen udvides. Og så er Karsten DJ!

Mit tip handler om købsincitamentet i julen.
Generelt kan vi se at konverteringsraterne stiger i julen på nogle særlige produkter (velsagtens produkter som er meget julegave-egnede :) ) og derfor kan vi faktisk udnytte AdWords-kampagner, som normalvis ikke fungerer får os som følge af for lav konverteringsværdi /pris på konverteringen.

Jo lavere tallet er, jo dårligere er ROI på disse kampagner og søgeord selvsagt, så derfor vil vi typisk pause annoncen i ca. 10 måneder om året, men åbne op for kampagnerne engang i november.>Sagt med andre ord: Der er intet bedre tidspunkt at lege med CPC-kampagner end i julen, for trafikken og købsincitamentet er der – så det er bare om at finde de rigtige søgeord og få de helt skarpe annoncer.

Annoncerne kan jo i øvrigt også kan optimeres op til julen og måske indeholde returbetingelser, “Køb inden den 20. dec. etc.”, “Hurtig levering, få den i tid til jul”, “Bytter også i januar” eller lignende.

rasmus holdtRasmus Holdt – Elekcig.dk

Rasmus Holdt og Emil Eriksen driver sammen Elekcig.dk i svenske Malmö. De startede selv webshoppen til jul sidste år og omsætter i dag for mere end en million kroner om måneden.

Tippet handler om en speciel julekalender.

Traditionen tro,  så vil vi de næste måneder her op til jul, se danskerne svinge dankortet i langt højere grad end ellers. Det øgede forbrug vil sætte kraftigt skub i online handel, og det bliver et par travle måneder. Hos Elekcig AB vil vi gøre alt hvad vi kan, for at det lige præcis er os og vores butik, som får mest at lave.

Det er klart at vores markedsføringsbudget i disse måneder skal forøges. Forsideejerskaber og div. Annonceringer er bare et par af de markedsføringstiltag vi har tænkt os at tage brug af. Disse ting vil skabe trafik, men salg er på ingen måde garanteret. Der er mange om buddet, og derfor er det vigtigt for den enkelte forhandler at differentiere sig.

Et eksempel på hvordan vi vil differentiere os, er at lave en spændende julekalender til vores kunder. Her vil vi hver morgen fra d. 1 til d. 24 december, åbne op for et spændende tilbud. Om  søndagen, adventsdag,  vil vi komme med særligt gode tilbud eller endda tilbyde vores kunder at vedlægge gaver med i ordren. Det er vigtigt for os at lave webshoppen spændende, og derfor vil der også komme til at ske nogle grafiske ændringer, som vil få de besøgende i rigtig julestemning.

En anden vigtig ting er at tilbyde vores kunder køb af gavekort. Julen handler om at glæde dem man holder af, og hvad er dog mere sigende end at forære sin nærmeste et rygestop? Som vi alle ved, kan det være svært at vælge farve og smag på andres vegne, så derfor vil vi  tilbyde flotte fysiske gavekort, som passer perfekt under træet. Vi er klar over, at vi får travlt, så for at sikre os, at samtlige kunder får den bedste oplevelse hos os, vil vi op til jul udvide vores telefontid samt sørge for, at der er medarbejdere nok på arbejde. På den måde skal det nok blive en god jul for både os og vores kunder.

Jeg er 21, bor i København og er stifter af JUF.dk ApS. JUF genererer leads til danske advokater og revisorer. Og så synes jeg iværksættere er de sejeste mennesker i verden.

1 Comments

  1. Gustav

    Super fedt indlæg med en masse gode tips, som jeg helt sikkert skal i gang med at arbejde på – og hvis ikke jeg når det til den her jul, så er jeg hvertfald top klar til den næste ;)

Leave a Reply

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>