De første 3 måneder med en RFQ-tjeneste

JUF.dk – min virksomhed, en udbudstjeneste for advokater og revisorer – har nu været i gang i tre måneder som dedikeret RFQ-tjeneste. Det har været en både rigtigt svær, udfordrende og spændende proces.

Jeg synes altid, det er fantastisk spændende at læse lidt “behind the scenes” fra andre virksomheder. Derfor har jeg valgt at skrive et par ord ned omkring JUF.dk og de første par måneder som selvstændig virksomhed, en ansat, partnerindtag, kunder og alle de andre ting, vi bruger tiden på.

16. august 2013

JUF.dk startede i sin nuværende form, som RFQ-tjeneste med egne kunder og egne partnere, 16. august 2013.

JUF.dk som site startede jeg med at arbejde på i marts 2012, hvor jeg overtog det fra Anders Saugstrup. Anders sidder til daglig og arbejder med indholdsmarkedsføring i Grækenland. Anders hjælper i dag med at indholdsmarkedsføre JUF.dk (det vil I komme til at se meget mere til! 🙂 ).

JUF.dk har fra marts 2012 til august 2013 været mit primære projekt inden for affiliate marketing. Jeg solgte leads først til Tjenestetorvet og senere til Agera. I det halvandet år skrev jeg omkring 200 længere tekster til sitet, lavede knap 20 videoer og gjorde hvad jeg kunne for at gøre opmærksom på det.

Og det lod besøgstallet sig mærke af:

juf analytics

Efter et stort stykke arbejde lagt i vinteren 2012-2013 begyndte det at se godt ud.

I sommeren 2013 kom JUF for første gang op omkring de 250 leads – og jeg kunne godt se, at det projekt, jeg skulle gå all in på så ud til at blive JUF.dk (trods forsøg på afstikkere til et par andre og stadig interessante projekter).

Jeg kunne se et kæmpe potentiale med JUF.dk – et potentiale, der involverer at trække det i en anden retning og at køre det efter en anden forretningsmodel end Tjenestetorvet og Agera. En af mine gode venner i København Emil Blücher var samtidigt selv med tanker om at bygge en RFQ-tjeneste, og vi (han) speccede sammen det kommende system.

Kristian Primdal var klar som programmør – og efter nogle uger stod version ét af vores plugin klar.

Systemet – vores plugin til WordPress

Forudsætningen for at kunne drive en skalerbar RFQ-forretning er, at du har et system til at håndtere henvendelser og partnere.

Det var (er) desværre ikke muligt at købe et – så vi lavede et fra bunden af i stedet for.

Vores RFQ-system – hvilket i dag bruges på 3 forskellige sites af Emil Blücher, Andreas Linde og jeg selv – er bygget som et plugin til WordPress.

Jeg har derudover et plugin ekstra, der går ind og modificerer systemet til de behov, jeg har i JUF.dk.

Se her:

juf rfq

At det er opbygget som et plugin til WordPress betyder, at systemet er meget nemt at porte til andre brancher – og vi kommer også til at udbyde pluginnet som SaaS (Software As A Service). Skriv en mail til halfdan@juf.dk, hvis du er interesseret allerede nu.

Tilbudshentere og tilbudsgivere

For at lave en succesfuld RFQ-tjeneste skal du bruge to ting: Dem, der søger en given vare, en given ekspertise og dem, der har denne “på lager”.

For JUF.dk’s vedkommende betyder det, at vi skal finde de folk, der skal have stiftet et selskab, købe en bolig og skifte et dødsbo – og så skal vi finde de advokater og revisorer, der kan stifte et selskab, agere boligadvokat og skifte et dødsbo.

Fordi at jeg har arbejdet stædigt på JUF.dk i halvandet år får vi fra de organiske placeringer cirka 300 leads om måneden. Da jeg startede 16. august, var det altså med 300 leads om måneden fra dag et af.

Derfor køber jeg stadig ikke leads på JUF – Vi kører ikke AdWords, kører ikke Facebook, ikke DBA og så videre. Men jeg har dog brugt 4 kroner på Bing den sidste måned i en test.

Den store udfordring for JUF.dk har i stedet være at finde partnerne. At finde de personer, der kan tage vores opgaver. Det lyder som en nem opgave, men det er det ikke. Det er der flere årsager til:

  1. Advokater og revisorer er beskyttet af gatekeepers (sekretærer og piccoloer). Det er svært at nå igennem til dem.
  2. Der har været andre tjenester før os, og de fleste har dårlige erfaringer med den ene eller den anden.
  3. Det kræver et vist mindset at kunne ringe og konvertere en kunde, der afventer at få tilbud kontra selv at have henvendt sig. Et vist sælgergen. Og vi sætter samtidigt krav til, at vores tilknyttede advokater og revisorer er digitale i et vist omfang (kan logge sig på et system og betale en faktura online). Der ryger også nogen af.
  4. JUF.dk ApS er en helt ny virksomhed og jeg som stifter har ingen track record. Vi skal ud og bygge vores troværdighed helt fra bunden af. Det kræver også noget ekstra. Vi skal trække den helt op fra bunden af.

Advokater først

Jeg studerer jura – og derfor har jeg også fortrinsvis skrevet tekster om juridiske emner. Vi har af den grund langt flest leads inden for juridiske emner.

Derfor valgte vi at satse på at få advokater ind i systemet først.

Kilderne var følgende:

  • Jeg trak på de bekendtskaber inden for branchen, jeg havde.
  • Kold kanvas to uger i streg flere timer hver dag.
  • Sociale medier – Twitter, Facebook og Google Plus gav et par stykker.
  • Og mere kold kanvas.

Helt konkret har vi fået de fleste af vores partnere ind ved at søge på Google efter fx “dødsbobehandling københavn”, se hvem der poppede op og så ringe til dem.

Rigtigt mange har sagt nej, beskyldt os for at ødelægge branchen og været decideret uhøflige – ærgerligt.

Men nogle stykker har forstået konceptet og er gået hen og blevet meget dygtige samarbejdspartnere!

Senere har jeg sendt breve ud til bl.a. samtlige 250 danske arveretsadvokater (det har vi fået et par stykker på) og 30 københavnske revisorer (intet) – og lige nu eksperimenterer jeg med meget målrettede Facebook-annoncer.

halfdan breve

Det har været en KÆMPE udfordring at få partnere nok ind i systemet. Lige da vi startede og den følgende halvanden måned var vi glade, hvis vores opgaver blev købt af bare én advokat – det var virkeligt ikke særligt godt. Permanent underbemanding og mange spildte leads, der ikke fik den behandling, de skulle have.

Per skrivende stund, 3 måneder efter start, har vi fået rigtigt fint fat i advokaterne og har i dag god dækning på noget i stil med 80 % af vores opgaver. De sidste 20 % arbejder jeg på lige nu (kender du en dygtig skilsmisseadvokat?).

Vi er også gået i gang med revisorerne i starten af november – jeg får flere og flere revisoropgaver ind, og jeg har fået de første par dygtige samarbejdspartnere her. Det forventer jeg mig meget af.

Vi har lavet system om – 2 gange.

Til at starte med var JUF.dk’s system bygget op således (jeg gik ud fra markedslederens forretningsform var den rigtige og valgte denne):

Vi fik en opgave ind. Op til 3 partnere kunne byde på den. Det kostede fx 200 kroner at byde. Uanset om en af partnerne fik opgaven, havde de betalt 200 kroner.

Ovenstående er en fin løsning – for den person, der er dygtig til at sælge og vinder mange. For alle andre er det noget skidt. Især fordi, at en for stor del af vores leads ender med at vælge en helt fjerde fagmænd, de selv finder (typisk en advokat, der åbenbart var familien nær).

Det var et system, hvor JUF.dk tjente penge uanset, om vi solgte et produkt med værdi eller ej. Det tror jeg ikke er en farbar forretningsmodel.

Derfor lavede jeg det om.

Nu ser det sådan her ud:

Vi får en opgave ind. Op til 3 partnere kan byde på den. Vi reserverer klip (kører klippekort) svarende til 500 kroner, når de byder ind. Beløbet varierer efter, hvad opgaven er værd. Efter cirka en uge finder vi ud af, hvem der vandt. Vinderen betaler de 500 kroner – alle andre får dem igen. Er der ingen vinder, får alle deres klip igen og JUF.dk sidder med sorteper.

Vi tjener helt sikkert ikke lige så mange penge på kort sigt her – for nu får vi ikke betaling for hvert lead uanset kvaliteten.

Til gengæld har vi nu samme interesse som vores partnere – for hvis de ikke tjener penge, gør vi heller ikke. Det er grundlaget og tanken bag de gode samarbejder, vi har i dag – og det er noget, vores partnere sætter stor pris på.

Det kan jeg også godt lide at slå på, når vi forsøger at hente nye partnere ind:

juf partner

Jeg er også i gang med at ændre systemet på anden vis:

Lige nu køber man klip forud og bruger disse på opgaverne. Man betaler fx 2.500 kroner for klip og er så til gengæld, jf. ovenstående, garanteret fx 5 opgaver af mig. Men man skal stadig lægge penge på bordet til at starte med.

Jeg har fået kodet systemet om således, at en konto kan gå i minus og jeg altså bagudrettet kan fakturere for de leads, man har VUNDET (ikke købt, men vundet) en given måned. Det var Anders Saugstrups idé.

Det fjerner det sidste risikoelement ved at bruge JUF.dk – nu skal man ikke lægge penge på bordet til at starte med.

Det går også ud over JUF’s likviditet – men jeg er overbevist om, at det bedste produkt i kombination med et stædigt stigende flow af kunder er vejen til succes.

Bagudrettet fakturering er lige nu i test med én udvalg partner – flere kommer snart til. Jeg tror, det bliver standard (og så koster vores klip også et lille hak ekstra, vil man have dem på kredit 🙂 ).

Ingen nye tekster i 3 måneder

De første 3 måneder har jeg brugt al min tid på at bygge processen op omkring JUF.dk.

JUF.dk har fået sin første deltidsmedarbejder og har lejet personale andetsteds i tider. Anders Bo, der er kommet til, har været en KÆMPE gevinst allerede fra starten af. Han fortjener en stor del af æren for, at det nu ser 2000 % bedre ud ifht. afsættelse af leads, end det gjorde for to måneder siden.

juf dk trøjer
Trøjerne har vi fået af Tex-tryk.dk

Kombinationen af især Anders Bos store arbejde og at han har været villig til at tage ansvar allerede fra første dag på arbejde samt at Kristian Primdal og jeg nu har den tekniske rammer på plads har betydet, at jeg efter 3 måneder igen så småt er begyndt at bruge tid på det, jeg er god til:

Jeg sidder nu skriver nye artikler, opretter temasites, spreder budskabet om JUF.dk, udøver konverteringsoptimering – i det hele taget genererer jeg leads.

At generere leads er dét, jeg er god til – og også dét, JUF.dk lever på lige nu, da alle vores henvendelser er fra organisk trafik.

Jeg tjener ikke penge på det endnu – udgifter til design, programmering, løn (ATP og alt dertilhørende), Trustpilot, lokale, telefon og så videre betyder, at JUF.dk ikke er en guldrandet forretning endnu.

Det har jeg det rigtigt godt med.

For det er bare så meget mere motiverende at give den hele armen (både min og Anders Bos) og overtage verden.

Og jeg glæder mig til at delagtiggøre jer andre i den rejse! 🙂

 

5 responses to “De første 3 måneder med en RFQ-tjeneste

  1. Spændende indblik i dit/jeres arbejde 🙂

    Tanken om et RFQ plugin til WordPress har strejfet mig et par gange, specielt når man har arbejdet på et par stykker af den slags sites (udenfor WPs rammer) – så det synes jeg er en kanon idé I har taget op – tror helt sikkert der vil være stor interesse for det. Vil nærmest sammenligne det lidt med den efterspørgsel på software til pointshops der var for et par år siden.

    Og hold os endeligt opdateret, det kan kun blive spændende at se hvordan det skrider fremad 🙂

  2. Super super super spændende Halfdan. Hold kæft hvor er du sej 🙂 Det irriterer mig gevaldigt, at du ikke længere bor i Aarhus. Så kan jeg ikke slå dig i fodbold?
    Jeg er slet ikke i tvivl om, at du har gang i det helt rigtige. Hvis ikke, så må du bare justere en smule til det bliver perfekt 🙂

  3. Med den arbejdsiver, som du lægger for dagen, så håber jeg inderligt, at dette bliver et mega hit i fremtiden! Eller det er jeg ik i tvivl om, at det bliver!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kontakt mig og boost din online markedsføring

Kan jeg hjælpe med noget? Brug kontaktformularen herunder – jeg vender hurtigt tilbage.