Praktisk gennemgang af webshop-kategori [SEO]

Emil Lykkeskov – Onlineoutwear.dk – og jeg skrev her den anden dag på Facebook. Der faldt snakken på SEO i forhold til Emils webshop Onlineoutwear.dk. Jeg kom med et par forslag, men kunne hurtigt se, at der var lidt mere end bare lige “skriv en længere tekst” at sige og spurgte, om jeg ikke bare skulle skrive et blogindlæg om det i stedet for. Du kan også læse nogle af mine andre seo-tips her.

Resultatet er herunder. Jeg har kigget på Emils webshop Onlineoutwear.dk i forhold til kategorien: /softshells, hvorfra Emil ønsker at sælge softshell jakker til herrer og damer. Jeg går i understående stykke ud fra, at Emil ønsker at fange besøgende, der søger efter “softshell jakker” og relaterede keywords. Jeg har et par gode idéer til, hvordan Emil kan komme højere op i de organiske resultater og derved sælge flere jakker.

Og en hurtig disclaimer – jeg får intet for at skrive dette indlæg udover forhåbentligt god karma. 🙂

1: Forkert keyword

At dømme efter titlen på indlægget, URL-teksten og teksten i indlægget forsøger Emil at ranke siden på “softshells”. Det går også udmærket, da siden har en 5. plads. Desværre er der ingen mand i det danske land der søger på dette:

et screenshot fra gkwte

Enten skal siden rettes mod “softshell jakke” eller “softshell”. I og med at der netop sælges (alene) jakker giver det mest mening at rette mod førstnævnte, da der tilmed også er mere trafik at hente her.

Den første fejl – og også en grim en at lave – er altså, at siden er rettet mod et helt forkert keyword. Men det er heldigvis også relativt nemt at fixe.

1.1: Menu, URL og titel

Fordi at der er glemt en indledende keyword-research skal et par ting nu ændres:

onlineoutwear i google

Sidetitlen skal ændres. Et forslag kunne være “Softshell jakker – Køb softshell jakker med gratis fragt her”. Den fylder 60 tegn og rammer vores keyword to gange og kommer ydermere med et godt incitament til at klikke og købe der – såfremt Emil da tilbyder gratis fragt. Hvis ikke er opfordringen herved sendt videre. 🙂

Edit: Frank Hellerup Madsen noterer i kommentarerne herunder, at det ikke nødvendigvis er en god idé at mase søgeordet ind to gange i titlen, men at man med fordel kan bruge fx en variant og derved fange flere folk. Godt råd der herved er givet videre!

onlineoutwear menu

Titlen på siden er “Softshells”. Den skal ændres til “softshell jakker”. Så vil såvel menuen sende links med en bedre (og mere sigende ifht. brugere) ankertekst afsted og breadcrumbs vil passe.

[box type=”info” style=”rounded”]Jeg er godt klar over, at jeg ved at ændre titlen til “softshell jakker” lige pludseligt banker en hel masse interne links med eksakt ankertekst afsted. Det er dog min erfaring fra egne sider, at det især er de eksterne links, man kan brænde fingrene på. Jeg ville ikke være bange for at bruge de interne sådan i netop en menu.[/box]

2: Kort og ringe tekst

Teksten på siden om “softshells” er 404 ord lang. Det i sig selv er ikke optimalt (og nu tænker jeg på SEO og ikke streng brugervenlighed).

Derudover er teksten ret ringe og fortæller ikke den besøgende noget om softshell jakker som sådan, men mere, at de altså er af høj kvalitet og ikke koster særligt meget hos netop Onlineoutwear.dk. Det kan gøres bedre.

Mit forslag:

Teksten skrives om fra bunden af og kommer til at indeholde (blandt andre) følgende punkter:

  • Hvad er en softshell jakke og hvor kommer navnet softshell fra
  • Hvilke mærker er gode at købe fra – og vi har selvfølgeligt de mærker
  • Hvornår kan man bruge en softshell jakke og hvordan differentierer den sig fra en vinterjakke
  • Hvordan vedligeholder man bedst sin jakke
  • Hvordan vasker man jakken – og hvornår skal man overhovedet gøre det
  • Skal man have fleece som mellemlag, eller er det unødvendigt
  • Køb nu og få gratis fragt

Ovenstående tekst må meget gerne fylde 2.000 ord. Lige netop 2.000 har vist sig, i følge en undersøgelse fra Neil Patel, at være den gyldne gral – eller i hvert fald noget, der minder om den. Vi brugere såvel som søgemaskinerne har tendens til at synes bedre om omfangsrigt indhold en tyndt indhold per definition, og hvis man kan skrive noget brugbart indhold, er dette en meget klar fordel.

Og hvis ikke koster en (studerende) tekstforfatter ikke særlig meget.

Teksten er kort og ringe. Den skal være langt og god. Jeg synes som udgangspunkt man er en tøs, hvis man har under 1.000 ord på noget, man ønsker at ranke på, og hvor man ikke er alene om ønsket.

3: Linkbuilding

Når det grundlæggende i forhold til intern SEO – i ovenstående har jeg ikke taget forbehold for dårlig kode, sidens hastighed og og andre mere tekniske discipliner, for der har jeg ikke min force – skal der linkbuilding til.

Kører jeg undersiden for softshells-igennem OSE får jeg følgende resultat, når jeg sorterer til eksterne links:

underside for softshell jakker gennem ose

2 links fra forumprofiler med eksakt ankertekst. Der er godt med plads til forbedring 🙂

3.1: Interne links

Udover linket i menuen er der et par blogindlæg på Onlineoutwear. Der er ganske vidst knap 1500 indekserede sider, men de fleste er produkter med DC på produktteksten. Altså er der ikke særligt mange sider med content af betydning.

Den interne blog skal sparkes i gang med en masse gode indlæg om softshell jakker – gerne med illustrationer og videoer – der kan linke tilbage til hovedsiden. Sværere er dén del ikke.

3.2: Eksterne links

Hvad der til gengæld kan tænkes at være en del sværere er at skaffe de eksterne links til siden. Lige nu er der som nævnt blot to af slagsen.

Jeg vil ikke gå i dybden med linkbuilding som sådan, men forslag kunne være:

  • Pressemeddelelser (Salget af softshell jakker stiger)
  • YouTube-videoer (Produktvideo af softshell jakke)
  • Specifikke kataloger
  • Indlæg hos personer med eksisterende blogs om tøj, udendørs liv mm.

Man kan også blive inspireret af konkurrenternes links – her fx nr. 2 på “softshell jakke”:

links hos konkurrent fra ose

Som nævnt – relativt lavpraktisk linkbuilding, hvilket taget butikkens størrelse og konkurrencen i betragtning vil være det mest oplagte – egner sig ikke altid til offentlig uddybning. 🙂

4: Andet

SEO handler om at drive flere besøgende ind fra de organiske resultater i søgemaskinerne. Derfor bør vi også tænke på synlighed udover placeringen. Onlineoutwear benytter sig per skrivende tidspunkt ikke af rich snippets på nogen måde. Det er en skam.

Jeg ville i hvert fald benytte mig af to:

rich snippets på bogføring

På min side om bogføring benytter jeg mig af såvel stjerner som author tag. Førstnævnte kan nemt indsættes med et WP-plugin (Onlineoutwear kører på Magento, og der er jeg desværre lidt mere blank).

Sidstnævnte findes der guide til en million steder. Kort sagt handler det om:

  1. Hav en aktiv Google Plus profil. Du kan tilføje mig i højre sidebar.
  2. Link til din side (en om-side) fra din Google Plus profil.
  3. Link fra din om-side med rel=”author” til din Google Plus-side.
  4. Link fra alle sider, der skal author-tagges, til din om-side med rel=”me”-tagget.
  5. Og så er der ansigt i søgeresultaterne.

5: Konklusion

Med en bedre keyword-strategi, længere og bedre tekster, flere indgående links og også gerne et author-tag er jeg sikker på, at Onlineoutwear.dk kan komme til at sælge langt flere softshell jakker.

SEO er meget mere end hvad jeg har skrevet herover – men du kommer ikke til at mangle noget at lave, hvis du bare har styr på ovenstående. Så lærer du hastighedsoptimering, bedre kode, indekseringsoptimering og avanceret søgeoptimering samt andre grene af online markedsføring såsom SEA, CRO og andre spændende ting!

26 responses to “Praktisk gennemgang af webshop-kategori [SEO]

  1. Halvanden kommentar skudt fra hoften:
    Jeg vil ikke anbefale at gå efter at få mast sit søgeudtryk ind i sidetitlen to gange. Så hellere variere anden gang, så der er mulighed for ranking på flere forskellige udtryk.
    Og så et Halfdan-specifikt råd. Skriv sidetitel i stedet for meta titel, som jo er noget andet. 98% af læserne er helt med på, hvad du mener, men just in case.

  2. En rigtig god case du har haft fat i, Halfdan. Der er helt sikkert mange pointers man som webshopejer kan arbejde på, og det er næsten hvad end man er begynder eller øvet.

    Nogle af de ting som jeg selv kæmper en del med på de webshops jeg arbejder på, er at få nok tekst på kategorisiderne. Jeg synes ofte at jeg kommer til at gentage mig selv, da meget af teksten også er på forsiden eller produktsiden.

    Men der er helt sikkert nogle ting man kan tage med videre, og jeg vil gå i gang med det samme 🙂

    1. Og jeg kom lige til at tænke på en ting ..

      Jeg skal til at smide en webshop på gaden, hvor der også er tilhørende blog/artikel-sektion. Hvad ville du anbefale med hensyn til de tekster der skal være på siden?

      Eksempelvis havde jeg tænkt at skrive en artikel om en af de produktkategorier jeg gerne vil ranke på, men ville det være bedst at skrive teksten på selve kategorisiden? Eller kan man med fordel skrive teksten på bloggen/artikelsiden og så linke til en kategoriside (som der ikke er lige så meget tekst på?)

      1. Tak for to meget gode kommentarer!

        Mht. tekst på kategorier: Det er ikke nemt. Men som det blev nævnt på Google Plus (https://plus.google.com/113395987840927132018/posts/YfdzKRStbEH) kan det faktisk være en fordel, da dine konkurrenter er endnu mindre tilbøjelige til at gøre det, fordi det er svært.

        Blog/artikel-sektion: Hvorfor nøjes med en af de to? Jeg ville banke +1000 ord på selve kategorisiden og derudover skrive uddybende blogindlæg, der alle linker til kategorisiden. Mere klart kan du ikke fortælle Google, hvilken side, der betyder noget! 🙂

    1. Jeg er glad for, du kunne bruge det!

      Programmet brugt her er Opensiteexplorer.com. Det hører til SEOmoz-abonnementet og koster $ 99 om måneden. Jeg har også brugt SiteXploration før, men jeg synes bedre om OSE. Jeg har ikke erfaring med andre backlinktools.

  3. Spændende læsning. Jeg har dog et spørgsmål, du skriver at man skal linke fra sin Google+ profil til en “om side” på sin webside, men når jeg kigger på din google+ så linker du til forsiden af din blog?

    1. Haha, ja, det er mig, der lige har lavet en bøf der – jeg har simpelthen lavet koblingen forkert mellem Halfdantimm.dk og min plus-profil. Tak for heads-up. 😉

      Se det gjort korrekt på fx JUF.dk eller Simpelenergi.dk.

  4. God gennemgang Halfdan – sidder med nogenlunde samme case på egen shop.
    Spørgsmål til punkt 1.1. Er det nok blot at ændre Meta titlen og ikke oprette en ny url?? Diverse SEO plugin vil så sige at keyword ikke er til stede i url.
    Jeg ville selv nok have lavet en ny url og så en 301 re-direct fra den gamle url til den nye – men nu kommer jeg i tvivl om det er nødvendigt??

    1. Flemming, det vil være nok at ændre titel og beskrivelse. Men bedre at ændre URL også, så den også spiller med resten.
      Så er muligheden der så vil jeg ændre URL men kan kræve meget arbejde.

      Og igen Halfdan rigtig god gennemgang!

    2. Tak!

      Jeg er som udgangspunkt ikke fan af at redirecte, med mindre, det er tvingende nødvendigt eller URL’en ikke er særlig gammel alligevel. I den ovenstående tilfælde ville jeg fx undlade et redirect, da URL’en er halvgammel.

      I den perfekte verden er keywordet til stede i URL’en, men det er langt fra afgørende. 🙂

  5. Super artikel til en webshopejer! Var ikke klar over det med de 2000 ord. Lyder dog, som et ret stort projekt, hvis man har en wehshop med mange varegrupper, man gerne vil ranke på…

    1. Ja, det er helt sikkert et stort projekt – men du kan til gengæld være sikker på, at effekten også er der, for dine konkurrenter gider heller ikke. 😉

      Skriv nogle lange tekster eller betal dig fra det. Det kan betale sig!

      1. Haha ja det har du fuldstændig ret i – er rimelig sikker på, at det ikke er noget, som mine konkurrenter gider. Jeg er allerede i gang, men 2000 ord er jo flere A4 sider pr kategori – det er jo vanvittigt 🙂

  6. Så er der kommet ny menu og ny kategoritekst – som dog mangler de sidste små detaljer som for alvor skal gøre den fed og brugbar.

    Vil gerne takke Halfdan for gennemgangen. Vi har i hvert fald arbejde nok at give os i kast med.

    Håber gennemgangen kan være med til at inspirere andre webshop ejere.

    Mvh
    Emil

  7. Hæy Halfdan …. super indlæg

    Jeg er igang med optimering af en webshop bygget på Prestashop

    Mht SEO tekst på kategorier har jeg et felt der hedder beskrivelse. Pt er det den tekst der kommer med i google under description (under meta title).
    Mener du det er i det felt (beskrivelse) jeg har mulighed for at skriv 1000 ord?

    I øvrigt mener jeg at side titel og meta title er det samme?!

    mvh
    Jette Heine

  8. Av, den rammer lige alle de ømme punkter for min egen webshop! Men tak for indlægget, det kan jo tilføjes en to-do-liste til SEO for shoppen 😀

    Tak for det store arbejde, Halfdan 🙂

  9. Hej Halfdan

    Super indlæg. Måtte selv lige lave lidt rettelser i den shop jeg er ved at lave.
    Har du nogle tanker om hvordan man bør håndtere de danske specialtegn (æ,ø og å).
    Helt specifikt så er jeg (som du allerede ved) ved at lave en webshop en specialøl, her kommer “ø” til at indgå i rigtig mange URLer. Jeg er overbevist om at den almindelige dansker ser ø og oe ens i URLer, men hvad med Google? Hvis jeg søger på “belgisk øl” vil Google så matche det til min URL “belgisk-oel”?
    Hvis det har betydning, så har jeg ingen forventning om at skulle operere uden for Danmark.
    DBH Rune

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kontakt mig og boost din online markedsføring

Kan jeg hjælpe med noget? Brug kontaktformularen herunder – jeg vender hurtigt tilbage.