henrik-bondtofte

Linkbuilding til AffiliateDM 2013 med Henrik Bondtofte

Henrik Bondtofte er en af de mest kendte linkbuildere i Danmark og har for nyligt skrevet Linkbuildingbogen.dk. Her kommer han med gode råd til deltagerne i Affiliate DM 2013.

Lad det være sagt med det samme – det her er blot en forsmag på, hvad der venter, vælger du at investere i Linkbuildingbogen. Så har jeg også lavet lidt reklame i den retning. :-)

AffiliateDM rykker hurtigt i øjeblikket – Jeg håber, I deltagere får noget ud af Henriks gode råd herunder! Mine spørgsmål er blot markeret med blåt – de er korte og åbne, så vi kan få det bedste ud af Henrik!

Hvis du nu skulle deltage i Affiliate DM – hvilket emne ville du så vælge, og ville du så tjene penge med Adsense eller affiliate? 

På stående fod er det et rigtig svært spørgsmål at svare på. Jeg bruger enorm lang tid på at lave research, inden jeg sætter noget i søen, hvis det er noget jeg skal arbejde seriøst med.  Men umiddelbart ville jeg gå efter noget, som jeg har noget interesse for, og et marked som ikke allerede er overfyldt med andre virkeligt gode sider. Andre affiliate websites skræmmer mig ikke, men det gør websites med fantastisk indhold og et godt greb i deres målgruppe.

Men umiddelbart ville jeg nok vælge noget inden for styrketræning/fitness eller elektronik. Mit valg herefter afhænger så af hvilke affiliate-aftaler, der er at finde på de forskellige netværk. Jeg foretrækker at arbejde med emner, hvor der er mere end en enkelt udbyder, det er for risikabelt, hvis de vælger at lukke ned for programmet, og jeg så kun sidder tilbage med Adsense.

Hvis jeg nu lige skulle tage et valg her og nu, så blev det noget inden for fitness, dog ville jeg vælge at fokusere på specifikke træningsformer så som Crossfit. Crossfitters er, hvad man kalder en tribe (Seth Godin), de er dybt engagerede, det er nærmest en religion og derudover findes der en masse merchandise og gode muligheder for leads på alt inden for kosttilskud og træningstøj.

Jeg ville ikke vælge at fokusere på hverken Adsense eller affiliate, men en kombination. Dette ville skifte fra artikel til artikel og begge reklameformer vil aldrig blive præsenteret i samme artikel, det ville være enten eller.

Hvordan ville du gribe indhold an på dit nye site om crosstraining – ville du tyre afsted uden sans og samling, lave en søgeordsanalyse, skrive om det du havde lyst til og synes var interessent, eller det der slet og ret var affiliate-programmer på?

Jeg ville selvfølgelig lave lidt søgeordsanalyse, inden jeg gik i gang, men samtidig har jeg allerede en fin idé om, hvad der skal laves. For det første ville jeg producere et øvelseskartotek med billeder og video. F.eks. hvordan laver man en muscle up og andre teknisk svære øvelser.

Videoerne ville jeg selv lave, og hvis det er øvelser, der er for krævende for mig, som f.eks. et Iron Cross ville jeg få en anden til at udføre dem. Guides er super gode til Adsense-annoncer, og der vil altid være folk, der søger på dem. Samtidig de kan laves relativt hurtigt, selv med video og billeder ved hjælp af de rigtige applikationer. F.eks. ville jeg bruge appen Ubersense, som kan bruges til at optage og tage billeder af øvelser i forskellige hastigheder.

Derudover ville jeg lave kostguides, sprintguides, generelle løbeguides, gymnastikguides mv. Udover de mange forskellige guides som kan skydes ud (det kan artikler generelt set, hvis man ved noget om emnet), ville jeg gøre rigtigt meget ud af artikler omkring udstyr.

Det er naturligvis her, at affiliate-delen kommer ind i billedet. Eksempelvis ville der være en artikel omkring Crossfit-udstyr, løbeudstyr (løbesko, løbetøj mv), styrkeløft-udstyr, vægtløftnings-udstyr og gymnastik-udstyr. Derudover ville jeg også lave en hel sektion til kost, hvor man selvfølgelig også vil kunne finde artikler om proteintilskud, kreatin, paleo-kost mv.

Til denne del ville jeg bruge søgeordsanalyser meget mere, end jeg ville på de forskellige guides, hvor jeg blot ville masseproducere.

Lad os rykke videre til det, der er rigtigt svært for mange, og hvor du har en klar force – linkbuilding. Du har nu et site om crosstraining. Hvordan griber du linkbuilding ad til dette site?

Jeg ville dele min indsats op i to kampagner. For det første ville jeg skynde mig at få websitet indekseret, så jeg kunne begynde at opsamle autoritet i Google, så jeg kan modne det. På den måde er det parat til en ordentlig mængde links. Her ville jeg nok vælge at tilføje websitet til en række RSS-parsers, så som overskrift.dk og rsskataloget.dk.

Her efter ville jeg gå efter nogle hurtige og nemme links, jeg ville blandt andet få tilmeldt websitet til en stor del af de danske linkkataloger, for at få noget diversitet i IP-ranges og en række hurtige backlinks. Jeg ville nok vælge en 50 stykker og få en anden til at submitte websitet til dem over en periode på en måned.

Herudover ville jeg skynde mig at opbygge en 7-8 websites op rundt omkring mit website og sætte links op på relevante linksider fra mit eget netværk. Dette dog først ca. en uge til to inde i forløbet, som tiden går, opjusterer jeg løbende mængden af links. Her ville jeg som udgangspunkt bruge gratis blogtjeneste, for at holde udgifterne nede.

Sideløbende ville jeg også begynde at arbejde seriøst med linkbuilding og finde nogle sjove vinkler. Med et website om træning, kost og den slags, er det bare at køre derudaf, der er masser af muligheder for både link-bait, newsjacking og for selv at pushe ens artikler.

Kost kan man lave meget sjov med

De fleste mennesker ved overraskende lidt om kost og ernæring. Samtidig er der rigtigt mange, der gerne vil tabe sig, men ikke ligge en ordentlig indsats for dagen. Derfor følger de alskens mere eller mindre vanvittige råd.

Lad mig afsløre en lille hemmelighed for dig.  Det er nemt og lige til, både at tabe sig og tabe på. Hvis du spiser færre kalorier, end du forbrænder, taber du dig. Spiser du flere kalorier, end du forbrænder, tager du på. Får du lige akkurat det antal kalorier, som du også forbrænder, ja så står du stille.

Heldigvis, er det de færreste mennesker, der kan indrømme overfor sig selv, at det er så simpelt. Derfor leder og leder de efter mirakelkure, der på magisk vis kan trylle det sidste fedt væk, de findes ikke. Men derfor kan vi godt lege med på legen og poste alverdens vanvittige kosttip. Kosttippene kan vi tippe de støre sladderaviser, de har rigtigt godt fat i målgruppen for den slags. Se selv et eksempel her, gode gamle Lene Hansson, der ikke selv formår at holde den slanke linje. Det vælger de fleste sjovt nok at se igennem fingre med og følger hendes mere eller mindre hovedløse råd ;-)

Eksempler:

  • Smørkuren – Spis en pakke Kærgården om dagen og tab dig. (680 kcal*200 gram = 1360 kcal per dag).
  • Spis en pose Franske kartofler om dagen og tab dig! (1100 kcal per dag).
  • Spis alle de gulerødder du vil om dagen og tab dig! (Det ku være stort set alle grønsager, det er praktisk talt umuligt at få nok kcal indenbords, hvis man kun spiser grøntsager. Eksempel: Kartofler indeholder 80 kcal per 100 gram, dvs. Man kan spise 2 kg og stadig kun have indtaget 1600 kcal).

News jacking:

  • Der bliver givet så mange tåbelige råd på forskellige aviser, hvorfor ikke alliere sig med en ernæringsekspert og få ham/hende til at skyde rådene ned? Man kan også bare selv researche lidt, de fleste kostråd er sjældent dokumenteret på diverse netaviser, men baseret på ja, varm luft eller ”ekspertens” egen mening og fornemmelse.
  • Der kommer et væld af ”bliv sommerklar”, ”bliv bikiniklar” artikler på diverse sladder-net-medier. Jeg ville ligge parat med artikler omkring at smide sommerfedtet, man har taget på på sin ferie. Og pushe dem ud, når industriferien slutter.

Lister:

  • Jeg ville udarbejde en liste over alle gymnastikforeninger, crossfit-centre, større styrketræningscentre, fitnesscentre mv. (Disse kan pushes til debatforums hvor folk spørger omkring træningscentre mv. dem er der masser af)
  • Kalorielister over de mest gængse madvarer vi spiser i Danmark. (Her kan der komme rigtigt mange links på sigt, hvis oversigten er god nok)
  • Liste over alternative madvarer og retter, med færre kalorier. Hvad kan man for eksempel bruge i stedet for sukker? Hvordan laver man en mindre usund chokoladekage og den slags. (Disse kan pushes til debatforums, hvor folk efterspørger fedtfattige retter og alternativer)

Fælles for alle ovenstående metoder, er at jeg selv prøver at pushe dem til de hjemmesider, hvor det er relevant at linke til mig fra.

I forhold til listerne, ville jeg begynde at søge efter andre sider med lister og så prøve at komme på deres. Vil de ikke som udgangspunkt oprette mig, vil jeg prøve at tilbyde dem at komme på nogle af mine lister. Det kunne også være fra relevante informationssider, jeg har sat op for at linke til mit hovedsite, jeg tilbød listings fra. Jeg ville også bruge informationssiderne til at bytte med andre websites, der kunne være relevante at få links fra, som ikke bare giver et væk.

Resten ville jeg tage ”on the go”, når jeg ser hvordan websitet rykker sig i søgeresultaterne, derudover ville jeg nok få en hel del flere idéer, mens jeg sad og arbejdede på det og søgte efter link-muligheder ;-)

Tak til Henrik Bondtofte. Jeg håber, DM-deltagerne kan bruge tipsne herover!

Du kan finde mere af ham på Google Plus her.