Idéen bag nye TLD’er – og hvorfor det bliver en fuser

Det er en meget hård udmelding at komme med her øverst, men jeg er ikke desto mindre helt overbevist om, at de kommende GLTD’er, hvor virksomheder og organisationer kan få deres eget navn som et TLD, bliver en ordentlig fuser.

For de, der ikke helt er med på, hvad jeg skriver, kommer der her en kort indledning:

Websites i dag har alle en TLD (Top-Level Domain). På Halfdantimm.dk er det den sidste del, “.dk“, der er mit TLD. Andre eksempler på TLD’er er .com, .org, .net og .edu.
Overordnet set findes der i dag to forskellige former for TLD’er:

  1. GLTD’er (Generic Top-Level Domain): .com, .org, .net og .edu er generiske og altså ikke-landespecifikke TLD’er.
  2. CC-TLD’er (Country-Code Top Level Domain): .dk for Danmark, .de for Tyskland og .se for Sverige er eksempler på landespecifikke TLD’er.

TLD’er og retten til at uddele samme tilfalder i dag organisationen ICANN, og de har fået den idé, at vi fra nu af skal have en tredje klasse af TLD’er:

  1. Nye GLTD’er: .toyota, .lego, .apple eller .timm (forestil jer Halfdan.timm). Virksomheder får mulighed for at registrere deres eget navn som et TLD.

Du får ikke de nye domæner at se næste uge, men der er ikke lang tid til. Ansøgningsfristen for at søge et af disse mennesker udløber den 12. april, og herefter går ICANN i gang med at gennemgå alle ansøgningerne og uddele de nye TLD’er til de virksomheder, der kan bevise et behov for dem.

Skal skabe tryghed

Idéen bag de nye TLD’er er sådan set fornuftig nok.

I dag er nettet oversvømmet med domæner, der trods ingen relation til et brand overhovedet ser ud som om, at de er tilknyttet dertil. Typiske affiliatedomæner som billige-nikesko.dk og ipodpris.dk har klar tilknyttet til registrerede varemærker, men de har absolut intet med brandet at gøre. Det ved de fleste af os godt, når vi besøger nettet – vil vi se noget fra Apple besøger vi ikke ipodpris.dk, men Apple.dk eller Apple.com.

Nevertheless holder langt fra alle firmaer sig til ét domæne. Du har med garanti før set virksomheder med navnet Eksempel.com, der har deres shop på Example-shop.com af uransagelige årsager. Det gør det svært at være uvidende forbruger på det moderne internet.

Derfor har ICANN fundet på at åbne for de nye og unikke TLD’er. På denne måde kan en virksomhed alle alle sine foretagender under et samlet TLD, og derved kan forbrugeren være helt sikker på, at det netop er virksomhedens side, de er landet på alene ved at kigge på TLD’en. En ‘normal person’ kan naturligvis ikke gå ind at registrere billigebiler.toyota, hvilket tillader Toyota at bygge deres eget hjørne af cyberspace uden at frygte for typosquattere og andet skidtfolk.

Det er desuden ikke grund, at jeg udelukkende har omtalt store virksomheder (ie Lego og Toyota) i denne tekst som eksempler. Det koster minimum et stykke over en million danske kroner blot at ansøge om at få lov til at få sit eget TLD, og du får ikke pengene igen, hvis ICANN ikke mener, at du har ret til at få dit eget TLD. Og der er ikke rigtigt nogen, du kan klage til. Derfor er det forbeholdt verdens absolutte sværvægtere at ansøge om deres eget TLD.

En løsning presset ned over hovedet på brugeren

Det store problem med den ellers udmærkede og sympatiske tanke bag de nye TLD’er er, at den gennemsnitlige internetbruger hverken ønsker eller vil forstå meningen bag foretagenet. Det er en løsning, der ikke udspringer af et behov eller ønske hos brugeren, men som en modsætning vil blive presset ned over hovedet på samme.

Jeg forestiller mig at majoriteten af internetbrugerne vil blive særdeles forvirrede over det nye tiltag med spritnye TLD’er, når de nuværende nu ellers fungerer ganske udmærket. Vi har vænnet os til at finde forskellen på en legit og en falsk side på ganske få sekunder, og derfor vil det blot øge forvirringen med nye domæner. Det vil heller ikke gøre det nemmere for os i fremtiden at finde frem til en spritny side; Skal jeg gå ind på Toyota.com eller Cars.Toyota? En hurtig Google-søgning vil sikkert løse problemet, men det vil ikke desto mindre putte endnu et led på processen at finde frem til den webside, man leder efter.

Derudover vil virksomheder til at starte med være mere end almindeligt tilbageholdende med at afprøve de nye TLD’er. Dette skyldes ikke alene den voldsomt høje registreringspris (er ICANN bare i gang med at tjene penge?), men også at ingen ved, hvordan det kommer til at fungere, når ingen reelt ønsker denne løsning. Andre end ICANN, naturligvis, der har foreslået det hele.

ICANN er faktisk ad flere veje blevet beskyldt for udelukkende at åbne op for de nye domæner for at tjene penge. At fx. Canon som et stort brand føler sig forpligtet til at varetage deres domæne, og hvis nok store firmaer gør det, har ICANN pludseligt penge til en større julefrokost. Ja, det er en halv konspirationsteori, men sådanne nogle skal der også være plads til en gang imellem!

Desuden var en af pointerne med at åbne op for domæner som .tv og .biz før i tiden, at dette skulle skabe innovation og et spændende internet jf. linket herover. Noget, der ikke just lykkes til fulde – men det er samme argument, der nu bruges for at åbne for de helt nye TLD’er.

Hvad med Google og SEO?

Google har understreget, at de nye TLD’er ikke vil give noget boost i forhold til deres søgemaskine. Et af de store spørgsmål i henhold til de nye domæner var ellers, hvad disse ville betyde, men de ser ud til at betyde rundt regnet ingenting. Man får hverken værre eller bedre rankings ved at købe et specialiseret domæne.

Om der kommer andre tekniske problemer i forbindelse med overgangen til et potentielt nyt TLD vides af gode grunde ikke endnu. Derfor er det, at bruge penge på ansøgningen til et nyt TLD, lidt det samme som en investering: Det kan give forbrugeren tryghed ved at holde alt på ens eget TLD, men det kan virkeligt også medføre et par problemer eller 5 teknisk og i forhold til søgemaskinerne.

Og hvilken virksomhed har lyst til at være prøvekanin for de problemer?

Indført og glemt

Jeg regner med, at de nye TLD’ere vil blive indført, at et par smarte firmaer ser deres snit til at forsøge sig, men at domænerne i løbet af ikke lang tid vil blive fuldstændigt glemt igen. Forbrugeren har ikke brug for dem, virksomhederne har ikke lyst til dem, og de eneste, der står til at vinde på hele sagaen, er ICANN, der kommer til at tjene en million kroner per ansøgning. Ikke en dårlig tjans at have magten over internettets struktur, de har fået overdraget dér! 🙂

Tror du, at de nye TLD’er vil ændre verden? Kom endeligt med dit bud i en kommentar.

3 responses to “Idéen bag nye TLD’er – og hvorfor det bliver en fuser

  1. Jeg er faktisk meget enig i dine betragtninger, dog kan flere store brands godt drage fordel af det. Men det er en anden branding snak, som kun gælder meget få men store selskaber…

  2. Jeg både tror og håber, at det vil blive en fiasko! 🙂 Tror det vil gøre URL’s meget forvirrende at kigge på, som du også siger. Man kan også se på .xxx-fadæsen – hvad skal man med de der .xxx-domæner, der er jo ingen der bruger dem! 🙂

  3. Nu du tager Toyota som et eksempel, så vil jeg personligt være rigtig træt af ikke at kunne skrive totya.com, men i stedet skulle skrive toyota.toyota, eller bil/car.toyota. Skrev endda toyta før jeg rettede til toyota. Og hvis det ikke er et problem, så igen, det SEO mæssige. Hvis et brand har brugt, lad os sige 500.000$ på virkelig at banke igennem og sidde godt på en masse hardcore søgeord, så har de det til deres brand.COM, og ikke brand.brandnavn. Så en million til en latterlig ansøgning, og så en ny gang hosten fra pengedrengen for at dominere på Google igen. PLUS at man “konkurrere” imod sit eget .com domæne. Medmindre man laver en 301, men man vil vel stadig gerne have sit fancy dot brandnavn op, da det ligesom er det man i første omgang betalte for. Det er for mig at se, en seriøs lam idé de har fået sig der. Og konspirations teori eller ej, så tror jeg at du har fat i noget med, at de blot vil høste til deres næste julefrokost.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kontakt mig og boost din online markedsføring

Kan jeg hjælpe med noget? Brug kontaktformularen herunder – jeg vender hurtigt tilbage.