Google Adsense Optimering

Jeg har længe haft et ønske om at skrive om Google Adsense. Netværket er grunden til, at jeg nogensinde kom i gang med at tjene penge på nettet, og 2/5 af min indtægt kommer stadigt direkte fra Adsense.

Google Adsense er både en fantastisk mulighed for med meget lidt reelt arbejde at tjene penge på ens allerede eksisterende sider. Til gengæld er de fleste personer med Adsense dybt afhængige af Google og deres luner; noget, der bør få alarmklokkerne til at ringe i en meget skinger tone.

Som det er i dag er Google Adsense både elsket for de gode og lettilgængelig indtjeningsmetoder og hadet for den lukkede tilgang og dårlige behandling af de, der falder i unåde hos Google. Men trods den en smule negativt stemte introduktion, skal der ikke være nogen tvivl: Der er danskere, der tjener voldsomt mange penge med Google Adsense, og det er lige så nemt som tidligere at skabe sig en indtjening med programmet. Det er ikke blevet sværere. Det kræver blot en anden tilgang.

Denne tekst handler dog ikke om at få trafik eller nødvendigvis at komme i gang med at tjene penge på Adsense. Det er forklaret til døde så mange gange før. Dette handler om optimering af det beløb, Google allerede sender dig månedligt!

Et par gode Adsense-relevante begreber at kende:

  • CTR: Click-Through-Rate. Hvor mange besøgende, der klikker på din annonce i procent.
  • CPC: Cost-Per-Click. Hvor meget, du bliver betalt per klik. Snakker man Adsense, er det betalingen til dig som reklamerviser; snakker vi AdWords, er CPC et udtryk for, hvor meget annoncøren skal betale Google. De to tal er ikke de samme.
  • RPM: Revenue-Per-Mille. Hvor meget du tjener per tusinde besøgende dit website får med denne annonce.
  • Linkunit: En serie med links. Dette er blot Adsense-annoncer uden forklarende tekst og display-URL. Ikke lige så brugt som almindelige Adsense-blokke.

Placering af dine Adsense-annoncer

Det første punkt vi tager fat på, er placeringen af dine Adsense-annoncer, da det også er her, der er mest at hente. Der er uendeligt stor forskel på at placere en anonym 468×60’er i en sidebar og at smække en 336×280’er op i hovedet på den besøgende lige til at starte med.

Grundlæggende gælder devicen: Des mere aggressivt din annonce er placeret, des højere en CTR vil du også opnå. Naturligvis bliver det for meget på et tidspunkt, hvor dine besøgende vælger at forlade siden og Google vælger at rangere dig lavere som følge af for aggressive annoncer, men det gode, gamle heatmap duer stadigt med måde:

hvor besøgende kigger google adsense

Du må have 3 Adsense-blokke og 3 linkunits på hver side. Jeg anbefaler at have 1-2 af hver og i hvert fald én 336x280er placeret over folden. Des flere annoncer over folden, des mere tilbøjelig vil Google være til at rangere din side lavere alene som følge af annoncerne – et biprodukt af pandaopdateringerne.

De bedste af mine sider følger per skrivende stund følgende opskrift:

  • En 336×280 blok i begyndelsen af teksten
  • En 160×600 placeret som en sidebar
  • En 728×90 blok placeret i den sidste tredje af teksten
  • Eventuelt en meget bred linkunit placeret over headeren. Oppe til debat. Jeg er glad for det – Lars Bo Thomsen synes, jeg er en idiot.

Med ovenstående opskrift har jeg rigtigt mange Adsense-blokke, og de sider, hvor jeg følger den, ser desværre også en smule spammy ud. Men jeg mener ikke at have ramt smertepunktet. Jeg har haft fjernet alle annoncer i en uge for at se, hvilken effekt dette havde på tid brugt på siden per besøgende, bouncerate og andre ting – og konklusionen var, at mine besøgende har affundet sig med reklamerne, gerne klikker på dem, og i hvert fald ikke forlader siden som følge af dem.

Og så vil jeg hellere prale med at tjene mange penge end at have en æstetisk skønhed.

Jeg har tidligere foreslået samme Adsense-struktur til venner, der har ment, den var for aggressiv til at blive benyttet på deres sider. At den fik deres sider til at ligne spam. I det er jeg som nævnt ikke engang uenig – men vil du tjene rigtige penge med Adsense, må du acceptere, at siden ikke kan blive lige så pæn, som det er muligt fx med cloakede affiliate links.

Hvor mange annoncer før SERPS-straf?

Hvor mange annoncer, du kan tillade dig at smide på dit website (over folden), inden Google deranker dig som følge heraf, er der ingen der ved. Jeg tror ikke dette er så vigtig en rankingfactor – er du i forvejen i et tæt kapløb med en konkurrent, kan 2 store blokke over folden være dråben, der får vandbægeret til at flyde over, men sidder du hårdt på et keyword, burde du kunne tillade dig det meste.

Hvis du vil teste, så forsøg at proppe lidt færre på, hvis du ikke ligger #1, eller lidt flere på, hvis du har snuppet førstepladsen. Beholder du førstepladsen, så kan du være glad for, at du nu kan tjene flere penge med Adsense. Beholder du andenpladsen, kunne du overveje at læse min tjekliste til affiliate- og adsensesites, der i høj grad også kan benyttes til andre typer af sider.

TheIndustriousGeeks er også inde ovre dette emne i deres meget spændende podcast om avanceret Adsense. Et podcast, du efter denne tekst bør lytte til, hvis ikke du har gjort det endnu!

Andre succesfulde Adsense-layouts

Jeg har naturligvis kigget konkurrenter & kolleger over skuldrene i forhold til deres brug af Adsense. Jeg har selv prøvet at lade mig inspirere af deres layout fra tid til anden. En samling af mine foretrukne layouts følger herunder, hvis du synes mit forslag herover er lige en tand for meget (2/4 herunder er mine, 2/4 er ikke):

eksempler på hvordan adsense kan se ud

Den ekstremt flotte collage er lavet med Google PicasaDet tog mig i hvert fald 20 minutter. Det er ikke for sjov, jeg outsourcer alt grafisk til oDesk.

logo for visual website optimizerTest dit website med Visual Website Optimizer

Du kan prøve at rykke rundt på Adsense-blokkene, men måske er det ikke det, der skal til – måske skal du faktisk fjerne headeren eller prøve at give hele websitet en farveomlægning? Alt dette kan lade sig gøre med Visual Website Optimizer, der lader dig teste 2 eller flere versioner af dit website samtidigt.

VWO er på mange måder Google Webmaster Central på brugervenlighedsstereoider. Til gengæld er det ikke gratis. Men dine penge kan være givet rigtigt godt ud, hvis du i forvejen tjener et ikke helt uanstændigt beløb på Adsense, hvor en 3-30 % forbedring også ville kunne mærkes.

Med Visual Website Optimizer kunne du fx forsøge at lave følgende ændringer på dit website for at se, hvilken indflydelse dette har på din Adsenseindtjening (husk at oprette forskellige annonceenheder til dine splittests med VWO):

  • Fjerne headeren og logo (men husk at beholde menuerne)
  • Skift hele websitets farve, logo og annoncer inklusive, til en ny og anderledes farve. Fra blå til rød, fra sort til gul, fra hvid til lilla.
  • Lad dine sidebars skifte side eller fjern dem
  • Forøg skriftstørrelsen, formindsk skriftstørrelsen, skift font til Comic Sans
  • Indsæt flere eller færre Adsense-annoncer
  • Placer et billede (der overholdet retningslinjerne) ved siden af dine annoncer
  • Fjern så mange links på siden som muligt, såvel interne som ‘eksterne’

Det er vitterligt kun din fantasi (og Adsense-retningslinjerne), der begrænser dig i mængden af sjove forsøg. Jeg har selv forsøgt at fjerne headeren på en af mine undersider på Gratisfilm.info for at se, om jeg fik flere kliks ad den vej:

en test med vwo
Jeg fjernede headeren for at se resultatet. CTR’en var næsten den samme – forskellen var omkring 5 %. Et nyt forsøg skulle gerne være lidt mere drastisk – fx at fjerne header, sidebar og billeder og se, hvad det gjorde.

Som nævnt skal du have pungen op ad lommen, men udgiften kan trækkes fra i skat og er ganske overskuelig – især, hvis den betyder 500kr mere om måneden de næste 10 år.

Optimer dine Adsense-annoncer

Når du har fået placeret nogle passende Adsense-blokke taktisk på dit website, er det tid til at optimere på selve annoncen. At optimere annoncen vil sige at forsøge tekst vs. billede, at forsøge forskellige farvekombinationer og at forsøge forskellige størrelser.

[box type=”info”]Størrelsen behøver du sjældent at bruge særligt meget tid på. Størrelsen betyder – ligesom ved andre aspekter af livet – alt, og des større, des bedre. Smæk en stor annonce på. Du vil meget sjældent vinde på at nedgradere.[/box]

Tekst er også som altovervejende hovedregel langt at foretrække over billeder. Jeg har et billede i min “optimale Adsense-opstilling” herover, men dette skyldes ene og alene, at jeg ønsker at appellere til både de, der trykker på tekst, og de, der trykker på billeder – selvom den sidste gruppe kontra den første er forsvindende lille.
Jeg har desuden en lille teori om, at hvis en besøgende først har set en bannerannonce, vil de være mere tilbøjelige til at slå tekst-reklame-filteret fra og trykke på en tekstreklame. En teori. 😉

Derfor skal du i stedet bruge meget af din tid på den tredje mulighed: farver!

På farveområdet er der ofte mange procents forskel. Jeg startede for en halv måned siden en test for at se, om annoncer på Gratisfilm.info fungerede bedst med orange overskrift + orange tekst eller orange overskrift + sort tekst (resten af Gratisfilm.info kører også i orange farver):

to annonceenheder testes
Splittest kørt i et par uger.

Variationen med orange tekst havde en CTR på lidt over 2.5 %. Kontolenheden med sort skrift havde en CTR på nærmere 4.5 %. En så massiv forskel er der sjældent, og jeg havde heldigvis den sorte skrift på i forvejen – men havde jeg brugt orange skrift indtil nu, havde jeg mistet mange tusinde kroner. Test, indtil du er ganske sikker på at have fundet den hellige gral!

A/B Splittest

Grundlæggende handler det om at få annoncen til at ligne en integreret del af din side. Det sidste, du ønsker, er en sepereret annonce, der ligner noget fra et reklamemagasin smasket midt på dit fine website. Des mere din annonce ligner en interegreret del af din side, des bedre.

Husk dog: Du må ikke skjule dine annoncer som fx en menu. SÅ meget må de ikke ligne din side. Det får dig smidt ud af Adsense-netværket på kort tid.

I den ideelle verden har alle Adsense-brugere i hvert fald en enkelt splittest kørende på ethvert tidspunkt. Ligesom vi i samme verden opretter en annonce for hvert produkt i AdWords. Men sådan er det desværre ikke. Men har du aldrig før splittestet, og har du en relativt lav CTR (Jeg er sjældent tilfreds under 2.5 %), så kan du hente rigtigt meget ved at splitteste.

Selve splittesten af Adsense-annoncer foregår meget simpelt. I stedet for den normale Adsense-kode, indsætter du et lille script med to koder, hvor en random-funktion vælger et tal mellem 0 og 1 hver gang siden indlæses. Alt efter hvilket tal, der vælges, får den besøgende en af de to annoncer vist. På denne måde får du en meget lige repræsentation af dine annoncer og ved at have 2 forskellige annoncer med i din test er det nemt at se forskellen mellem dem.

Du kan benytte dig af enten javascript eller php til at lave denne splittest kode (hvilken i øvrigt sagtens kan indsættes i et plugin som Quick Adsense beregnet til at sprøjte Adsense ind på alle dine posts):

[box type=”download” size=”medium”]<script type=”text/javascript”>
var random_number = Math.random();
if (random_number < .5){
//indsæt Adsense-kode 1 her
} else {
//indsæt kode 2 her
}
</script>
<script type=”text/javascript”     src=”http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js”></script>[/box] [box type=”download” size=”medium”] <?php if(rand(0,1) == 0) { //indsæt Adsense-kode 1 her }else{ //indsæt kode 2 her } ?>[/box]
Begge ting virker med problemløst WordPress.

Husk, at du helst skal have et vist antal besøgende, før end du kan konkludere noget som helst. Jeg foretrækker, hvis hver af mine annoncevarianter har fået i hvert fald 1000 visninger. Mindre kan gøre det, men den statistiske sandsynlighed bliver større, des flere besøgende, du gider at vente på. Smid eventuelt et provokerende indlæg på Amino med et link til din side. Så skal du nok få besøgende hurtigt.

Dedikeret Adsense-tema

Har du været med på Adsense-vognen i mere end et par uger, er du med garanti stødt på et dedikeret WordPress-tema til Adsense. Et tema skabt med det formål at øge din CTR voldsomt. Det mest kendte eksempel er vel nok CTR Theme:

ctr theme ved google søgning
“Ultimate Adsense Theme”. Arh, du.

Jeg byggede for cirka et år siden godt 45 mindre, engelske sider. Siderne havde 5-6 siders indhold hver, en hel del Adsense-annoncer, og godt halvdelen af dem kørte på CTR Theme. Med andre ord: MFA-sider, når det er absolut værst! 🙂

Og min eneste anbefaling er som følger: Hold dig langt, langt væk. Køb ikke CTR Theme.

Med CTR Theme har du mulighed for at opsætte en meget simpel side med alle de 6 annonceenheder, du kan køre med Adsense. Temaet tilpasser selv farver, således at annoncer og resten af siden kører præcis samme farveskema. Temaet kan som ekstra trumf rotere annoncerne, således at man aldrig ser den samme side to gange ved at reloade siden. Det lyder alt sammen meget godt, men det er det ikke. Se et eksempel på en af mine sider med CTR Theme herunder. En af de sider, der endnu ikke er bukket under.

mufflerrepaircost med masser af adsense
Adsense her, Adsense der, Adsense overalt!

Ovenstående side tjener omkring 500kr om året, og det er den side af alle på CTR Theme, der klarer sig bedst. Siden har haft 6-7 besøgende i snit om dagen i løbet af det sidste års tid. Side-RPM ligger altså på cirka samme niveau som de fleste af mine andre sider, der kører på WooThemes, Twenty-Eleven og lignende – og det her er den af de engelske sider, der har klaret sig absolut bedst. Mange af siderne har en RPM på under 20kr!

Min CTR med CTR Theme har ikke været højere, end hvis jeg har taget mig sammen med et normalt tema fra WooThemes, som det Halfdantimm.dk kører på. Ofte har CTR’en været meget mindre, hvis overhovedet synlig.

Men det største problem er ikke de mange brudte løfter (CTR Theme er ligesom den nuværende regering, åbenbart), men i højere grad de bikonsekvenser, at køre med CTR Theme medfører.

Med til sagaen om problemerne med CTR Theme hører også, at temaet er fuldstændigt umuligt at opbygge noget nogenlunde præsentabelt i. Det er ikke dine MFA-sider du nævner, når folk spørger, hvad du laver – og har siderne dette tema, vil du decideret prøve at skjule dem for venner og bekendte. Og det er ikke engang det største problem.

[box type=”info”]3/4 af mine sider med temaet kører i dag ikke længere Adsense. De er blevet smidt ud. Min account er stadigt aktiv, men jeg har +30 sider ude i kulden som følge af.. Ja, hvad er der ikke galt med temaet? :-)[/box] Drop dedikerede Adsense-temaer og opbyg en ordentlig side. Det er det eneste med fremtid i – se bare mine Analytics-data for siden og noter især, hvad der sker i den sidste tredjedel af april, hvor pingvinen ramte:

side ramt af penguin update

 

Overhold Adsense-reglementet

Flere og flere får banned deres Adsense-konto. Når det sker, er man i store problemer. Derfor må en vital del af det at have en Adsense-konto i dag ikke blot være at optimere denne efter alle kunstens regler, men også at sikre sig websitet grundlæggende overholder reglerne for at smide annoncer derpå. De fælder, jeg oftest ser folk falde i, er som følgende:

  • Annoncerne er forsøgt skjult som fx en menu.
  • En pil ved siden af annoncerne, eller en opfordring til at trykke på annoncerne, er altid garant for ban.
  • Der er blevet trykket på annoncerne af den, der har sat dem op. Dummeste fejl i universet. Google opdager det.
  • Billeder ved siden af annoncer er strengt taget ikke i orden overhovedet. Men jeg har udmærkede erfaringer med det alligevel; så længe, det er tydeligt, billederne intet med dine annoncer har at gøre, men er relevante i forhold til teksten.
  • En person har bedt venner på Facebook trykke på annoncerne. Næst-dummeste fejl i universet. Google opdager det.
  • En tilfældig underside på det ellers rene domæne har omhandlet fx poker, erotik eller racisme. Websitet i sig selv kan være rent, men med én “uren” underside, kan Adsense for hele domænet blive disabled. Det ser således ud i en mail:

 

vred mail for google adsense
Vred mail fra Google om et website, der åbenbart viste erotisk indhold ..

Derudover er det også et krav fra Googles side, at dit Adsense-visende website har en side med privatpolitik (cookies). Det kan både gøres manuelt, hvilket sikkert er at foretrække, men også blot ved hjælp af et plugin. Jeg har endnu ikke set en side eller en annoncerende blive smidt ud af netværket som følge af en manglende privatlivspolitik, men det tæller alt sammen med og bør bare være i orden. Især, når det ikke tager mere end 5 minutter at ordne.

Ekstra note: Jeg måtte redigere dette indlæg i lang tid for ikke at bryde med retningslinjerne. Det er fx ikke tilladt præcis at offentliggøre dine CTR-procenter eller anden “fortrolig information” til dig fra Google. Men din præcise og korrekte indtjening må du godt offentliggøre som den ene undtagelse. Hvis du vil. 

Smidt ud af Adsense – Hvad nu (og problemet med Adsense)?

Det her punkt kunne næsten få sit eget blogindlæg, men jeg vil nøjes med at dække det som et underpunkt. Rigtigt mange oplever at blive banned fra Adsense. Jeg har personligt fået smidt et par eller 30-40 sider ud af Adsense uden at det har medført et ban af hele min konto, og et par af siderne er endda kommet med igen. Derfor bruger jeg stadigt den konto, jeg skabte et par uger efter, jeg først hørte ordet “SEO” tilbage i januar 2011.

Er det hele din konto, der er røget, har du et par forskellige muligheder. Det er, trods fordomme om det modsatte, ikke svært at komme med på Adsense igen. Hvis du opretter en ny konto og laver samme fejl som sidste gang, bliver du banned igen. Fix fejlen og opret en ny konto. Ellers fortjener du også at blive smidt ud.

CVR-nummer: Hvis du har et CVR-nummer, hvilket du kan få helt gratis såfremt du er over 18 med en enkeltmandsvirksomhed eller et interessentskab (se: virksomhedsformer), kan du oprette en Adsense-konto til dit firma og benytte denne fremover. Det er ikke tilladt at have mere end én Adsense-konto – men undtagelsen til reglen er, at du både må have en firmakonto og en privatkonto. Er den ene smidt ud, er det tid til at prøve den anden. Og så overhold lige reglerne denne gang.

Familie og venner: Opret en Adsense-konto i din brors eller bedste vens navn. Sæt informationerne til deres adresse. Opret en ny bankkonto til formålet og få dig en ny internetadresse, således at hverken personoplysninger, bankoplysninger eller din IP stemmer overens med din tidligere konto. Det er irriterende og kræver lang tid, men det kommer ikke til at koste dig særligt mange penge.

Bed Google løfte deres ban: De to ovenstående muligheder er langt at foretrække. Jeg mindes ikke en eneste gang at have hørt om et Adsense-ban, der blev løftet. Google er berygtet for at være fuldstændigt umulig både at komme i kontakt og især i dialog med. Er du ude, så er du bare ude. Og det er også et af de store, hvis ikke det største, problemer med Adsense!

Mange, hvis ikke de fleste, Adsense-glade mennesker får deres trafik fra Googles søgemaskine. På denne måde er man fuldstændigt afhængig af Google. Taget i betragtning af, hvor villige Google er til at snakke med bannede annoncører, og hvor lette de i det hele taget er at komme i kontakt med, er dette en særdeles uholdbar løsning. Og hvad kan man så gøre ved det?

Jeg har selv forsøgt at minimere indsatsen brugt på at øge min Adsense-indtægt for i stedet for at koncentrere mig om mine affiliate-projekter. Vel at mærke de affiliaite-projekter, der ikke er tilgængelige for alle gennem EuroAds og Partner-Ads for alle, men de, der kræver en smule mere, og hvor gevinsten også vil være langt større i fremtiden. Kan man godt lide pris-per-klik-modellen, findes der andre indholdsnetværk, man kan forsøge sig med. Jeg har dog endnu ikke set et, hvor der var danske annoncører med. At bygge sin forretningsmodel på Adsense er meget farligt.

I midten af april blev Spencer fra NichePursuits banned – og da hans primære indtægt i form af Adsense var i $ 10.000-20.000-klassen månedligt, var det noget, der gjorde ondt..

[box type=”tick”]Så mangler vi bare det absolut bedste tip til at optimere din Adsense-indtægt: Byg en fantastisk side, opdater den regelmæssigt, og så får du masser af besøgende – for uden besøgende er der ikke mange Adsense-kroner at hente på optimering! ;-)[/box]

Spørgsmål eller kommentarer til Google Adsense Optimering? Smid en kommentar herunder og sign up for nyhedsbrevet – thank you! 🙂

29 responses to “Google Adsense Optimering

  1. God underholdning Halfdan 🙂

    Da jeg så artiklen, så glædede jeg mig helt til at komme igang med at læse den. Du er altid garant for lange, brugbare, gode artikler 😉

    Dejligt!

  2. Sikke en artikel og tak for linket. Jeg vil dog lige komme med en lille rettelse. Det ER blevet sværere at tjene penge på Adsense og det tror jeg alle der har været med i gamet længe helt sikkert giver mig ret i. At det så stadig ikke er svært (hvis man ved hvordan) er noget helt andet.

    Og så lige et par andre punkter:

    Aggressiv placering af annoncer kan få din konto lukket, så det er ikke kun en markant dårligere placering i søgemaskinerne du risikerer.

    Mht. til test, så kan jeg kun være enig i at man bliver nødt til at teste for at kende det optimale resultat. Hvor jeg dog synes du mangler lidt er, at du fokuserer på CTR og ikke på hvad du faktisk tjener. Faktum er, at den lavere CTR godt kan give dig en højere indtægt, så hvis jeg må komme med et råd, så skal der testes for at nå maksimal indtægt og ikke maksimal CTR.

    Men som sagt… rigtig fint indspark.

    Mvh
    Mikael

    1. Hvis du ikke tester på CTR, så skal du være opmærksom på, at det kræver LANGT mere data at få et statistisk signifikant resultat.

      Når man tester efter CPC/CPM, skal man huske på, at det er forskellige annoncører, der kommer frem.

      Man kan løbe ind i en ny annoncør, som betaler 10 kr. pr. klik, hvilket kan få en annonce til at se ud til at performe rigtigt godt over testperioden.

      @Halfdan

      Jeg synes, at dit råd om 1000 visninger er forkert. Jeg venter selv hellere to uger på et validt resultat i stedet for at tage chancen med et ikke-signifikant resultat.

      1. Jeg tester ikke efter hverken CPC/CPM, men ren indtægt. Du kan selvfølgelig argumentere for at det er det samme. Jeg må indrømme at jeg ikke forstår din pointe i at det skulle kræve mere grundlag. Der kan altid komme nye annoncører, nye tekster og tusind andre ting, så det vil påvirke CTR lige så meget som indkomsten.

        Ellers må du meget gerne uddybe hvad det er jeg ikke forstår.

          1. Ikke umiddebart nej. Kan ikke se at der er nogen forskel i at regne på trafik vs. kliks og trafik vs. kroner (andet end at sidstnævnte er bedre) 🙂

            Men jeg vil meget gerne høre hvorfor du mener anderledes. Jeg er ikke bleg for at erkende hvis jeg tager fejl.

      2. Jeg synes 1000 visninger er ganske glimrende med henblik på at teste CTR på markante ændringer. Ved små ændringer kan det være en fordel med mere – men 1000 og op er også et ganske pænt stykke.

    2. Jeg ville næsten være skuffet, hvis du ikke havde en ting eller to at kommentere på, nu du var kommet herind – Antphilosophy var en af de primære grunde til, at jeg nogensinde kom i gang! 🙂

      Aggressive annoncer som lukningsgrund har jeg endnu ikke set, men jeg tvivler ikke på det, når du siger det. Men så skal annoncerne godt nok også være placeret aggressivt – vi skal vel næsten ud i pop-ups eller lignende?

      Vi er kun delvist enige mht. test. Jeg læner mig mere op ad Lars Bo. Jeg tror at CPC’en er præget af en så statistisk usikkerhed med annoncører, der kommer og går, og så stor forskel i klikprisen på den ene annonce over den anden, at jeg meget hellere tester med henblik på indtjening. Jeg har i hvert fald ikke besøgende nok til at køre de tests, en reel CPC-test i mit hoved ville kræve.

      But then again. I may be wrong – tak for det meget fine indspark under alle omstændigheder!

      1. Hej Halfdan, de eksempler jeg har læst/hørt om har faktisk ikke nødvendigvis være mere aggressive end det du beskriver. Google kan se sig sur på dig og hvis du har for meget reklame på siden (uanset hvad deres Adsense guidelines skriver), så kan din konto blive lukket.

        Jeg siger ikke at man ikke sagtens kan slippe af sted med det du anbefaler. Jeg siger blot, at man skal være opmærksom på at der er en risiko. Derfor oplever jeg også, at mange der begynder at tjene store summer på Adsense, bliver langt mindre aggressive for at undgå at miste det hele.

        Mht. test, så har jeg her til aften talt med et par eksperter der giver mig ret. Vi skal dog lige passe på, at vi ikke taler forbi hinanden. Jeg taler nemlig ikke om CPC.

        I øvrigt har jeg også lige fået forklaret, hvorfor det teoretisk er helt umuligt nogensinde at få et validt resultat på Adsense tests. Men det vil jeg gemme til et gæsteindlæg over på min egen blog.

        Som allerede nævnt. Super indlæg og fedt at du bruger så langt tid på at skrive disse pillar artikler. Jeg ved hvor meget den slags kræver at skrive.

        /Mikael

  3. Hej Halfdan

    Virkelig en spændende og grundig artikel (+ flot OptinSkin du har fået placeret).
    Jeg har på DrawSomethingCheats.com (første AdSense side) eksperimenteret lidt og fundet at 336×250 text/media giver størst CPM.

    Derudover har jeg været så heldig at blive kontaktet af Advertising.com for en særaftale med højere CPM end AdSense kan tilbyde og er igen på udkig efter andre der måske kan toppe det. Nogen der har anbefalinger?

    Derudover hvor let kan ændre php split test ændres til multivariate på f.eks. 5 AdSense koder?

    1. Hej Philip,

      Mange tak – også for OptinSkin. Det plugin er jeg blevet rigtigt glad for, og jeg bruger det på tværs af alle mine større sites. 🙂

      Jeg kender ikke noget reelt til alternativer. Men jeg kan sagtens forestille mig, at det ville være muligt at tjene mere med andre udbydere.

      At opsætte en php slipttest til fx 5 variabler er super nemt. Du skal blot lade den vælge mellem 0 og 4 i stedet for 0 og 1. Det kræver en hel del mere data inden du kan konkludere noget, men du sparer sikkert tid i sidste ende. 🙂

  4. Fedt indlæg 🙂 Essensen er at optimere i mod synlighed for annoncerne, og ikke i mod at øge antallet af fejlklik på annoncerne

    Jeg har en gang i mellem oplevet forbedret CTR, ved at implementerer section targeting (på sider med “bredt” indhold). Om det har været tilfældigt, eller det rent faktisk har haft en effekt tør jeg ikke sige. Læs: http://support.google.com/adsense/bin/answer.py?hl=en&answer=23168

    Bemærk der er to mulighed: En fremhæv og en ignore.

    1. Det øverste citat burde jeg faktisk næsten tage med i teksten. Det har jeg ikke rigtigt understreget – men det er selvfølgeligt første skridt mod ikke at blive banned.

      Section targeting har jeg meget lidt erfaring med. Men det er et meget spændende område. Det kræver vel blot, at ens side er relativt velbesøgt, før end det kan betale sig at rode med html på den enkelte side for at fremhæve visse søgeord.

      Noget, jeg med andre ord burde gå i gang med, tak for kommentaren!

  5. Hej Halfdan.

    Jeg er lige begyndt med adsense på min egen side, og har været meget i tvivl om hvor adsense reklamer skal stå på siden. Så super fedt du kommer med en skabelon.

    Mvh
    Anders

  6. Rigtig fed post Halfdan – igen!

    Jeg er selv en af de typer som primært benytter affiliate sites til min indtjening, da jeg synes at kunne se at indtjeningen pr. besøgende er langt højere ved affiliate end ved AdSense. Er det også dit indtryk?
    Muligvis har jeg dog bare ikke haft heldet og dygtigheden til at lave et ordentligt AdSense site til en reel sammenligning.

    Well, efter denne post, tror jeg at jeg vil give AdSense en chance til, så tak for de fede inputs 🙂

    1. Mange tak for rosen!

      Har man en produkt- eller serviceorienteret niche, vil det i langt de fleste tilfælde være muligt at hive flere penge ind ved affiliate end Adsense, ja. Adsense er især velegnet til de sider, der lever af information og guides, hvor det er svært at finde egnede affiliateprogrammer.

      På fx din tøjblog tror jeg det ville være halvdumt at knalde Adsense på fremfor at fortsætte med Adsense. Havde du i stedet for skrevet om det at genbruge tøj, kunne Adsense være en idé, da jeg ikke kan forestille mig at genbrugsbutikker har affiliate programmer – underligt eksempel, men jeg håber, du kan følge mig!

  7. Rigtig godt indlæg, så blev jeg da det klogere på adsense, er selv ny i faget og har lige fået sat adsense på min hjemmeside om opskrifter på kager og har brugt meget tid og SEO for at få god google placering, men synes ikk rigtig jeg får nogen klik på min adsense. Måske de tager sin tid ? trods alt kun 3 måneder gammel side.

    med venlig hilsen

    Maria

  8. Tak for et rigtig godt indlæg 🙂

    Jeg har selv haft gang i AdSense i snart halvandet år, og brugt meget tid på SEO, hvilket efterhånden har resulteret i en meget besøgt blog.. Har selvfølgelig gang i et par split tests og prøver at optimere SEO og AdSense så godt jeg nu kan. Jeg er dog endnu ikke helt tilfreds med indtjening/CTR og tænker, at det kan skyldes placeringen af annoncerne? Så det er lidt træls at alle billederne i dette indlæg ikke kan vises (dem med placering af annoncer) :/

  9. Hej Halfdan
    jeg kan er vilde med dine blog indlæg.
    Jeg har et spørgmål angående Google adsense.
    Jeg ser du skriver at man må have 3 adsense blokke og 3 links unit. Det har jeg også selv læst under google adsense politik.

    Men når jeg ser den her site her: http://9gag.com/
    Så har den helt op til 7 adsense blokke på 1 side, og jeg ved det er en rigtig stort wesbite.
    Så kunne kun forstille mig de over holder google adsense regler.
    Så jeg kom til at tænke om man godt må have 7 stk adsense blokke, hvis man bare har bruger den samme adsense blok flere gange.

    Så ved du om man godt må have 7 stk oppe, hvis man bare bruger den samme adsense blokke flere gange?

    Hilsen
    Morten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kontakt mig og boost din online markedsføring

Kan jeg hjælpe med noget? Brug kontaktformularen herunder – jeg vender hurtigt tilbage.