Gæsteartikel: Sådan undgår Tobias at gentage fejl med ny webshop

Som menneske er det fint at lave fejl. Det samme er gældende for iværksættere. Og jeg lægger ikke skjul på at jeg har fejlet – endda flere gange. Jeg har længe drømt om at starte en stor virksomhed. Præcist hvad dette betød for mig vidste jeg ikke. Men jeg kan konstatere, at de to webshops jeg har startet inden for de seneste to år ikke har opfyldt fornævnte drøm.

I dette indlæg vil jeg først fortælle historien om hvordan jeg har kastet mig over to forkerte iværksætterprojekter, som ikke matchede mine mål. Denne læring har jeg benyttet til at definere mit nye projekt, og forhåbentlig kan du bruge mine erfaringer til at undgå at du laver de samme fejl som jeg har lavet.

Forhistorie

Hvis vi lige spoler tiden to år tilbage, så sad jeg i en bil sammen med Halfdan på vej til et foredrag. Han spurgte interesseret ind til hvad jeg gik og lavede for tiden, og jeg luftede idéen om at jeg godt kunne tænke mig at starte en webshop. Halfdan overbeviste mig om at det sagtens kunne lade sig gøre, og få dage senere havde jeg bestemt mig for hvad jeg skulle sælge.

Kondomer. Det var jo genialt. Alle parametre pegede på at det var et perfekt produkt at sælge over internettet. Det er pinligt at købe i en butik, det kræver ikke særlig meget lagerbinding, det er nemt at opbevare, det er nemt at sende – ja, jeg kunne ikke finde nogen ulemper ved det.

Billede fra Tobias gamle kondom-lager.
Billede fra Tobias gamle kondom-lager.

Et par måneder senere gik min kondom-webshop i luften. Da den første ordre tikkede ind var jeg i ekstase. Jeg mindes ikke hvornår jeg sidst har haft en lignende følelse i kroppen. Det var sindssygt. Jeg havde startet en butik som en person havde fundet frem til og dernæst faktisk valgt at indtaste sine kortoplysninger på for købe et af mine produkter. Fantastisk.

Hvis vi springer godt et halvt år frem, så var jeg nået til den erkendelse, at jeg nok skulle have undersøgt markedet inden jeg åbnede webshoppen. Det viste sig at der var rigtig hård konkurrence fra andre butikker online og at potentialet i kondom-salg egentlig ikke var særlig stort. Derfor valgte jeg at sælge forretningen.

Ved en tilfældighed faldt jeg over markedet for salg af cykelhjelme online, og det viste sig, at der kun var én anden webshop som havde fuldt fokus på lige netop det produkt. Alle skal jo bruge cykelhjelme, tænkte jeg. Ret hurtigt fik jeg godt gang i forretningen, men igen gik der kun et halvt års tid før det gik op for mig, at jeg havde begrænset mig meget ved at vælge et navn og et koncept som var så smalt. Derfor solgte jeg også denne webshop.

Billede fra Tobias' lager af cykelhjelme.
Billede fra Tobias’ lager af cykelhjelme.

Folk i mit netværk begyndte at se en tendens. ”Ah, du er den type som starter en masse forretninger og hurtigt sælger dem igen”. Og de havde jo ret – det var sådan jeg havde gjort. Men det er ikke det jeg ønsker. Min drøm er at starte en stor webshop med en række ansatte, som jeg kan arbejde med i 10 år – ikke bare 10 måneder.

Derfor satte jeg mig for at finde et projekt som havde potentiale til at opfylde min drøm. Nu vil jeg fortælle hvorfor valget lige præcis er faldet på en webshop der skal sælge ”alt til festlige anledninger”.

Sådan fandt jeg mit drømmeprojekt

Det skulle altså ikke blot være en lille niche-webshop, men en forretning hvor jeg kunne skabe et brand. En forretning hvor jeg kunne have en vision om at gøre en forskel. Men hvad vælger man så lige?

Fordi jeg ofte sidder med Googles Keyword Planner og researcher på søgevolumen på forskellige søgeord, så faldt jeg en dag en dag over ordet ”kostumer”, som viste sig at være et meget populært søgeord. Det fik mig til at grave dybere i branchen, og jeg kom frem til at udklædning er noget som mange mennesker ønsker at købe over internettet.

halfdan3

Min research viste dog også, at der var en lang række af konkurrenter på markedet. Der er vel 20-25 kostume-webshops i Danmark. Godt nok fandt jeg frem til at potentialet i kostumer og udklædning var relativt stort, men konkurrencen var altså også tilsvarende hård.

Her fik jeg dog en idé. Hvad med at lave en webshop som ikke kun sælger udklædning, men også andre varer som er relaterede til festlige anledninger, og så kalde den Festli.dk? På den måde adskiller forretningen sig fra de webshops der kun sælger kostumer, idet den kan tilbyde et bredere produktudvalg. Her fandt jeg et koncept som gav mening for mig.

Lær af andres fejl

Nu havde jeg idéen til hvilket koncept jeg ville starte op. Næste skridt var at tage action på det. Jeg kom i tanke om at en person i mit netværk, Søren Skriver, tidligere havde drevet en kostumewebshop med dropshipping, men havde solgt den fra. Han og en partner havde opgivet at gøre webshoppen til en af de dominerende i Danmark, fordi der gik en række ting galt i projektet dengang. Derfor tog jeg en snak med ham, for at høre hvilke ting der fejlede for dem.

“Når man vælger at køre dropshipping, er det super vigtigt at setupet er lavet holdbart. Vi havde problemer med integrationen mellem vores Prestashop og vores leverandørs Magento-løsning, som gjorde vi mistede kunder, der købte noget, som egentlig ikke var på lager”, fortalte Søren mig.

Med dette i baghovedet valgte jeg så Magento som platform ligesom min dropshipping-leverandør, netop for at undgå lignende tekniske problemer. Men den tekniske del var ikke Sørens eneste udfordring.

“Med et dropshipping-setup skal man huske at den mindre avance på produkterne kan være med til at holde en tilbage. F.eks. var det svært for os at køre PPC-annoncering (fx AdWords) med overskud. Konkurrenterne med eget lager har flere penge at kaste efter hvert salg”, fortalte han mig også.

Dette var også en god pointe, og derfor valgte jeg at kaste mig over søgemaskineoptimering som det første, og så må jeg tage PPC-delen senere.

Fra idé til virksomhed

Nu havde jeg planen klar, så var det bare om at føre den ud i livet. Med udgangspunkt i mine egne erfaringer og Sørens input, så valgte jeg at starte projektet op som en affiliate-side. På den måde kunne jeg fokusere 100 % på SEO-delen i første omgang, med at få lavet grundig søgeordsanalyse, sat siderne op med tekst på, og så få bygget nogle links.

Næste skridt tog jeg så for knap en måned siden hvor jeg skiftede affiliate-siden ud med en webshop. Fordi jeg allerede havde styr på SEO-delen, så havde jeg ca. 150 daglige organiske besøgende på webshoppen fra dag 1.

halfdan4

I starten sælger jeg kun kostumer og tilbehør, men planen er altså at kunne tilbyde ”alt til fester”. Fordi der i kostume-branchen kræves et enormt stort varesortiment, så valgte jeg at starte ud med en dropshipping-løsning, da jeg ellers ville skulle binde ekstremt mange penge i lager.

Sidste skridt i min 3-trins-plan er så at jeg selv skal være lagerførende på et tidspunkt, men hvornår det bliver, det vides ikke.

I mine øjne er denne måde at starte webshop på ret interessant, fordi du så tager et lille skridt af gangen. Dermed kan du fokusere på færre områder ad gangen. Først fokuserer jeg på SEO, dernæst selve webshop-opsætning og andre former for annoncering, og til sidst begynder jeg at fokusere på indkøb, lager og logistik.

Samarbejde er altafgørende

Min seneste webshop startede jeg ligeledes op som affiliate-side, hvorefter jeg omdannede den til en webshop. Dog sprang jeg dropshipping-steppet over, fordi ingen leverandører var villige til at tilbyde dette. Det betød at jeg var lagerførende fra starten af.

Hurtigt fandt jeg dog ud af, at det ikke gav mening at jeg skulle opbevare alle varerne i min lejlighed, og så tage på posthuset med to pakker hver dag. Derfor fik jeg startet et samarbejde med min kammerat Christian Sodemann som drev en lidt større webshop.

halfdan5

Aftalen blev at Christian skulle stå for lager og logistik på min webshop, og til gengæld skulle jeg så hjælpe ham med online markedsføring som var min spidskompetence. Dette samarbejde var enormt gavnligt for os begge to, og vi stoppede det først da dag jeg solgte min webshop.

Et lignende samarbejde kunne jeg meget vel finde på at stable på benene igen, når jeg skal drive eget lager med min nye webshop. Og jeg kan kun anbefale andre at gøre det samme. Samarbejdet kan også indebære at man bytter andre services end lager/logistik for markedsføring. Kun fantasien sætter grænserne. Det du skal finde ud af er først og fremmest hvad du selv kan bidrage med til en anden virksomhed, og dernæst hvad du står og mangler hjælp til i din egen forretning.

Held og lykke med det!

One response to “Gæsteartikel: Sådan undgår Tobias at gentage fejl med ny webshop

  1. Jeg føler at det er en fejl, at jeg først har fået læst indlægget nu, selvom jeg trofast læser med her på siden 😉
    Anyway – super lærerig og inspirerende historie! Jeg kan rigtig godt lide konceptet med at starte ud med en blog og ende med en full-size webshop, og på den måde have minimal risiko, trafik fra dag 1 og allerede fra starten af have opbygget meget troværdighed og omtale til domænet!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kontakt mig og boost din online markedsføring

Kan jeg hjælpe med noget? Brug kontaktformularen herunder – jeg vender hurtigt tilbage.